Vecrīgas grautiņa seksuālie zemteksti
Pirms dažām dienām, 13. janvārī, Vecrīga piedzīvoja satraucošu mirkli. Laikā, kas zīmīgs saistībā ar notikumiem teju pirms divdesmit gadiem, cilvēki izgāja ielās, lai paustu savu attieksmi pret pēdējā laika notikumiem. Pārdomājot notikušo, secinu, ka tam visam ir ne tikai sociāls, bet arī seksuāls raksturs.
Seksuālā dimensija
Kas šajos notikumos ir seksuāls? Kāpēc par šiem notikumiem var
runāt seksuālā dimensijā? 13. janvāra demonstrācija no pārējiem
līdzīga satura pasākumiem ļoti atšķīrās, jo kopā bija sanākuši ne
vairs sociālie mazohisti — pensionāru biedrības, medicīnas
darbinieki, skolotāji —, kuri gadiem ir gatavi runāt par zemajām
algām, slikto aprūpi, dažādu garantiju trūkumu. Bet līdz šim viss
ir beidzies tikai ar runāšanu. Viņi tā arī nav bijuši gatavi
savākties kopā un sasparoties streikam.
Nevainosim alkoholu
Šajā 13. janvārī kopā bija sanākuši cilvēki, kuri ne tikai spēja
sanākt, bet spēja arī rīkoties. Daudzi no viņiem bija jauni,
spēcīgi, motivēti vīrieši, kuri bija spējīgi stihiski organizēties.
Tie bija cilvēki, kas nav pieraduši pakļauties, viņi nebaidījās,
bija spējīgi pretoties varai, spējīgi šo varu ignorēt, spējīgi
fiziskā veidā varai paust savu attieksmi, iemetot akmeni Saeimas
logā. Turklāt ir atšķirība, vai iemest mazu akmentiņu vai mest
bruģakmeni. Lai bruģī ieliktu akmeni, jāiegulda darbs, bet, lai
dabūtu to ārā no klājuma šādā laikā ar kailām rokām, tas nav tik
vienkārši, vismaz pirmo akmeni noteikti ne. Jā, tas bija stihisks
process. Ja tas būtu plānots, katrs būtu paņēmis līdzi kādus
instrumentus. Grautiņus novelt uz alkohola lietošanu, manuprāt, ir
nekorekti, jo ar alkoholu vien ir par maz, lai cilvēki šādi
rīkotos, uz agresiju kaut kas vienmēr izprovocē.
Pastāvošā vara viņam piedāvā kastrācijas pakalpojumu — viņa cieņas, spēka un enerģijas apgriešanu.
Par ko ir šis bruģakmens?
Pret ko tika vērstas darbības? Pret Saeimas, Valsts kases un
Finanšu ministrijas ēkām. Kas tur ir tik simbolisks? Tad man
jājautā: ko pastāvošā vara piedāvā šodienas cilvēkam, piemēram,
jaunam vīrietim. Mana atbilde: pastāvošā vara viņam piedāvā
kastrācijas pakalpojumu — viņa cieņas, spēka un enerģijas
apgriešanu. Kā tas notiek? Un kāds tam sakars ar Finanšu ministriju
un Valsts kasi? Tad iedomājieties vīrieti, kuram ir tradicionālas
attiecības. Pēc kāda laika šajās attiecībās rodas bērns, kas ir
dabiska lietu kārtība. Šie jaunie cilvēki, kuri ir mācījušies
augstskolā, ir pārvarējuši dažādas grūtības savā dzīvē, ir
attīstījušies, atraduši darbu, maksā nodokļus, ir kārtīgi pilsoņi.
Tēlaini izsakoties, viņi ir kaut ko likuši Valsts kasē kā kopējā
ledusskapī. Kas notiek tālāk? Kādā brīdī pāris vēlas ledusskapi
atvērt un kaut ko izņemt ārā. Bet bērna piedzimšanas gadījumā kaut
ko izņemt var tikai viens no pāra, bet nodokļus maksājuši ir abi.
Jautājums: varbūt otram nevajag maksāt nodokļus? Varbūt labāk šo
naudiņu ieguldīt mājas celtniecībā, biznesa veidošanā un citās
lietās, kas šķiet svarīgas, nevis šo naudu vienkārši kaut kam
atdot. Skumjākais, ka šī nauda nereti tiek atdota nevis tiem, kam
tā tiešām vajadzīga, piemēram, pensionāriem, bet veselai ļaužu
grupai, kura neuzņemas atbildību par savu rīcību, proti, valdībai.
Un loģisks ir jautājums, kāpēc šādiem pāriem jāuztur, piemēram,
sociālie dienesti, kuri nefunkcionē pietiekami efektīvi. No
valdības puses tiek darīts viss, lai sociālo klientu slānis
nemazinātos. Pazemojoši ir tas, ka no cilvēka iekasē nodokļus, bet
tas nedod nekādas garantijas. Cilvēki ir aizvainoti arī par to, ka
valsts negatavo cilvēkus ne darbam, ne ģimenei. Tātad — bruģakmens
ir arī par to.
Pazemojoši ir tas, ka no cilvēka iekasē nodokļus, bet tas nedod nekādas garantijas.
Sievietes, atbalstiet!
Šie jaunie seksuālie vīrieši beidzot parādīja, ka nav ar mieru
uzturēt konkrēto korumpēto sabiedrības daļu. Uzsveru, ka šie
vīrieši ir seksuāli un reproduktīvi neapmierināti, jo viņiem ir
jābaidās par katru dzimumaktu, ka sieviete varētu palikt stāvoklī,
bet bērnu nav iespējams uzturēt. Ir saprotami, ka šie vīrieši kļūst
dusmīgi. Un šajā brīdī ir svarīgi, lai arī sievietes neklusē, lai
viņas pasaka, ka atbalsta savus vīriešus sociālajā cīņā. Tā ir
briesmīga situācija — kad valstij tas ir nepieciešams, nodokļi tiek
maksāti, bet, kad vajadzība rodas cilvēkam, nav, kur vērsties pēc
padoma un palīdzības.
Kastrācija
Valsts valdošā šķira veic kastrāciju. Tas visvairāk izpaudās pirms
kāda laika mēģinājumā aizliegt abortus un mēģinājumā aizliegt
seksuālās minoritātes, šādā veidā noliedzot cilvēka seksualitāti,
reproduktīvās tiesības un cilvēka brīvību. Tas, ka valsts noliedz
seksuālās minoritātes, ir ziņa arī heteroseksuāliem — nedomājiet,
ka varēsiet justies brīvi. Es kā heteroseksuāls cilvēks neredzu, ko
man dod Rīga vai Latvija. Šis ieguldījums no valsts puses nav
adekvāts tam, ko dod cilvēki valstij. Tie cilvēki, kas 13. janvārī
devās ielās, tikai daļēji apzinājās šo seksuālo zemtekstu. Cilvēki
vairāk sajuta šo kastrēšanas momentu. Patlaban jaunie, seksuālie
vīrieši ir pateikuši, ka tas tā nebūs, viņi cīnīsies par tiesībām
turpināties. Šim notikumam beidzot vienkārši bija jānotiek. Šāda
spriedze nevar vilkties bezgalīgi. Uzskatu, ka Vecrīgas grautiņi ir
vērtīgs ieguvums nākamajām paaudzēm kā apliecinājums mūsu cilvēku
varēšanai. Tāpēc man ir gandarījums par tiem cilvēkiem, kas
uzdrošinājās pacelt bruģakmeni.
Autors: Arturs Šulcs, seksologs