Mācības Zviedrijas un Somijas skolās
Turpinām Zviedrijā dzīvojošās latviešu māmiņas Māras Simons dienasgrāmatu. Šis stāsts būs par mācībām Zviedrijas un Somijas skolās.
Atklāti sakot, man vēl joprojām nav skaidra viedokļa par to, cik
efektīva ir apmācību sistēma Starptautiskajā skolā, ko apmeklē mans
dēls. Tas tādēļ, ka viņš joprojām ir pirmklasnieks un apmācību
sistēma ir kardināla pretēja tai, kuru es savulaik piedzīvoju kā
skolniece.
Manas pārdomas par šo tēmu vēl vairāk pastiprinājusi mūsu divu
mēnešu dzīvošana Helsinkos. Tā kā vīram darba dēļ bija nepieciešams
divus mēnešus atrasties Somijas galvaspilsētā, mēs izlēmām
pievienoties. Atradām skolu ar apmācību angļu valodā, un vecākais
puika pašlaik gūst pieredzi Somijas izglītības sistēmā.
Mācību programmas Upsalas un Helsinku starptautiskajās skolās ir
atšķirīgas. Attiecībā uz matemātikas apguvi Helsinku skola, šķiet,
ir tuvāka Latvijas modelim. Upsalas sistēma matemātikas apguvē man
ir un paliek mīkla. Atceros, ka pirmā matemātikas mājas darba
saprašana prasīja kādu laiku man pašai. Arī dažas nākamās reizes es
pati vairākas reizes lauzīju galvu par uzdevuma izpildi pirms
izskaidrot to dēlam. Es nevaru teikt, ka uzdevumi bija pārāk grūti.
Tie bija šķietami nesaprotami un neierasti.
Taču liels bija mans pārsteigums, kad, atrodoties Helsinku skolā, puikam pēkšņas grūtības un mulsumu izraisīja vienkāršās atņemšanas un saskaitīšanas darbības.
Vēlāk matemātikas uzdevumu izpilde dēlam vairs grūtības nesagādāja,
kaut pirmajā klasē jau tika operēts ar skaitļiem viena simta
ietvaros, kā arī apgūti reizināšanas pamati. Taču liels bija mans
pārsteigums, kad, atrodoties Helsinku skolā, puikam pēkšņas
grūtības un mulsumu izraisīja vienkāršās atņemšanas un
saskaitīšanas darbības. Helsinku skolas skolotāja uzskata, ka tas
tādēļ, ka nav ielikts kārtīgs pamats matemātiskajām darbībām pirmā
desmita ietvaros. Tad nu mēs atgriezāmies pie sākuma.
Pašlaik, vēl joprojām atrodoties Helsinkos, mulsums un apjukums
dēlam ir pārgājis. Taču tas ir pārņēmis mani, raisot pārdomas par
apmācību sistēmu atšķirībām. Tas, ka Upsalas skolas apmācība
matemātikā tiek organizēta atšķirīgi, viennozīmīgi nenozīmē, ka tā
tādēļ ir sliktāka sistēma. Varbūt tikai pēc īpašas testēšanas
rezultātiem, pabeidzot skolu, būtu iespējams noteikt, kurš no
jauniešiem visefektīvāk ieguvis zināšanas.
Par citu priekšmetu apguvi man nav tik daudz neskaidru jautājumu.
Lasīšanu un rakstīšanu angļu valodā dēls ir apguvis. Pie tam, lasa
labprāt un ar patiku. Tieši kā skolotājas to panākušas, nemācēšu
teikt, taču galvenais princips apmācībā bija – raisīt interesi un
nepiespiest.
Upsalas skolā mājas darbus lasīšanā, rakstīšanā un matemātikā
pirmajā klasē bērni saņem pirmdienā, un tie skolā izpildīti jānodod
piektdienā. Tas nozīmē – katru dienu nedaudz darba.
Tieši kā skolotājas to panākušas, nemācēšu teikt, taču galvenais princips apmācībā bija – raisīt interesi un nepiespiest.
Bērni tiek mudināti strādāt pie dažādiem projektiem grupās. Viņi
mācās viens otram atstāstīt izlasīto, uzrakstīt eseju u.tml. Vecāki
tiek aicināti nākt uz skolu un stāstīt par savu profesiju. Tā kā
Upsala ir lielas universitātes pilsēta, daudz vecāku ar to ir
saistīti. Līdz ar to bērniem no klasesbiedru vecākiem ir iespējams
uzzināt par kosmosa uzbūvi, dažādiem augiem un citām interesantām
lietām.
Mācības Starptautiskajā skolā ir bez maksas – gan Upsalā, gan
Helsinkos. Tās finansē pašvaldības. Arī pusdienas bērni saņem bez
maksas. Nav nepieciešams gādāt grāmatas vai darba burtnīcas – tās
visas nodrošina skola, tāpat kā zīmuļus, krāsas utt. Upsalas
pašvaldība ārzemnieku bērniem piedāvā apgūt dzimto valodu, tādēļ
dēls reizi nedēļā apmeklē latviešu valodas nodarbības.
Jāsaka, kopš puika iemācījās lasīt un rakstīt angļu valodā, arī
latviešu valodas lasīt un rakstīt prasme ievērojami
uzlabojusies.
Māra Simons
, mammām.lv reģistrētā māmiņa
Māra par sevi:
Kopš 2007.gada nogales dzīvoju Zviedrijas pilsētā Upsalā. Nokļuvu
tur sava toreiz vēl nākamā vīra dēļ. Gregs ir jaunzēlandietis, bet
nu jau septiņus gadus dzīvo un strādā par pētnieku Zviedrijā.
Audzinām divus dēlus: manu astoņus gadus veco dēlu Andreju un
deviņus mēnešus veco Martinu. Ik pa laikam mūs apciemo arī Grega
deviņgadīgie dvīņu puikas. Pirms pārcelšanās uz Zviedriju strādāju
PR jomā. Pašlaik mans vienīgais darbs ir būt mammai.