Diena bez iepirkšanās. Un saprātīga iepirkšanās katru dienu

Sestdien 28. novembrī Latvijā un daudzviet pasaulē tiks atzīmēta Diena bez iepirkšanās. Rīgā šai dienā notiks vairāki pasākumi, ko Eiropas mēroga kampaņas “SupplyCha!nge” ietvaros organizē biedrība “Zaļā brīvība”.

FOTO: Mammamuntetiem.lv


Diena bez iepirkšanās ir starptautiska akcija, lai vērstu uzmanību uz patēriņa ietekmi uz vidi un to, kā mūsu paradumi ietekmē cilvēkus attīstības valstīs, kuri ir vai nu tieši iesaistīti dažādu preču ražošanā vai arī izjūt netiešu ietekmi – caur vides piesārņojumu, klimata pārmaiņām, sociālekonomisku nevienlīdzību un citiem faktoriem. 

 

Dienas bez iepirkšanās (angliski – Buy Nothing Day) datums sakrīt ar tā saukto, Melno piektdienu, kas Ziemeļamerikā ir sākums plašām izpārdošanām pirms Ziemassvētkiem. Kustība tika aizsākta kā protests pret patēriņa kultūru. Tā izgaismo iepirkšanās drudža vides, sociālo un psiholoģisko ietekmi.

Kustība tika aizsākta kā protests pret patēriņa kultūru.

Mani akcija Diena bez iepirkšanās uzrunā ne tikai vienas dienas kontekstā, bet vispār. Tuvojas komercializētākie gada svētki un štruntu iepirkšana ies uz urrā. Jau vairākus gadus šo jautājumu aktualizēju radu un draugu starpā - nepirksim dāvanām nevērtīgas sniegavīrīņu figūriņas un sniegabumbas, vairākus kalendārus, no kuriem lielākā daļa tā arī netiks izmantoti, neglītu bižutēriju, ko neviena tā arī nevalkās, nekvalitatīvas rotaļlietas, kas saplīsīs jau pirmajā vakarā, keramikas vāzītes un trauciņus un dekoratīvās figūriņas, kuras patiešām jāmāk notrāpīt un citus niekus, kurus dāvina, jo kaut kas taču ir jādāvina. Tā vietā varam organizēt loteriju, vai arī gādāt kvalitatīvas un noderīgas dāvanas tikai bērniem, kuriem lielu prieku sagādā Ziemassvētku vecīša parādīšanās. Pamazām arī izdodas mainīt tuvinieku uzskatus un ieradumus un attiecīgi arī bērniem rādīt labo piemēru. 

 

Ir vēl daži punkti, ko cenšos ievērot:

  • Lai cik ļoti iepirkšanos dažkārt gribas izmantot kā relaksācijas metodi, nekad kopā ar ģimeni nebraucam vienkārši "pastaigāt pa veikalu". Ja kaut ko tiešām vajag, tad braucam ar skaidru mērķi. 
  • Izvairos no impulsīviem pirkumiem. Tik viegli ir nopirkt kārtējo skaisto kleitu, kurai nav pieskaņotu kurpju. Tik viegli ir pastiept roku pēc pāris eiro vērtas (un tieši tik arī kvalitatīvas) mašīnītes tikai tāpēc, ka bērns ir izteicis vēlmi pēc jaunas rotaļlietas. 
  • Nepērku lētāko, ja vien tas nav pamatoti. Ir gadījies kaut ko nopirkt pavisam lēti un pavisam drīz pirkt otrreiz, tādējādi apstiprinot sen zināmo patiesību, ka skopais maksā divreiz. 
  • Nepērku grāmatas, jo žēl koku. Bet tas nenozīmē, ka nelasu. Eju uz bibliotēku un ņemu līdzi arī savu dēlu. 
  • Nepērkam konfektes ar sliktajām e-vielām. Labāk mazāk, bet labas. Neticēsiet - piecgadīgai dēls labprāt iesaistās konfekšu vērtēšana un labo atlasīšanā.

 

Reklāma
Reklāma

Dienas bez iepirkšanās ietvaros notiks šādi pasākumi:
No plkst. 15:00 ikviens interesenta aicināts uz Kaņepes Kultūras centru, Skolas ielā 15, kur notiks Ziemassvētku kartīšu gatavošana no otrreiz izmantotiem materiāliem. 


Plkst. 16:00 turpat Kaņepes Kultūras centrā notiks filmas “Patiesā cena” (The True Cost) seanss. Filma stāsta par to, kā modes mūsdienās ir kļuvusi par vienu no industrijām, kas rada lielāko vides piesārņojumu un nodarbina simtiem tūkstošu strādnieku necilvēcīgos apstākļos. 
Filmas producents Maikls Ross par to saka: "Filma stāsta par to, ko mēs velkam mugurā, kas šo apģērbu ražo, un kā apģērbu ražošana ietekmē pasauli. Filma uzdod jautājumu, kāpēc apģērba cena laika gaitā samazinās, bet apģērba ražošanas ietekme uz vidi un cilvēkiem palielinās. Filma meklē atbildi – kas patiesībā maksā par mūsu apģērbu."


Savukārt sestdien dienā no plkst. 10:00 līdz 14:30 Vērmanes dārzā notiks izglītojoša spēle par kakao ražošanas ilgtspēju. Tās laikā tiks vākti paraksti petīcijai - aicinājumam šokolādes ražotājiem mainīt necilvēcīgos apstākļus kakao audzēšanā. Petīciju 2015. gada decembrī iesniegs šokolādes ražotāju ģenerālajai asamblejai.

 

Autore: Audra Šauere, mammamuntetiem.lv redaktore  

Foto: Shutterstock.com