Cik E vielu ir bērnu kultūrā? Viedoklis par bērniem paredzētās kultūras kvalitāti
Bērnam augot, elementārs uzkrāšanas princips būvē pārliecības pamatus, zināšanu piramīdu un priekšstatu plašumu. Arī augošs bērna skelets ar D vitamīnu tiek stiprināts no mazotnes, lai tas kalpotu visa mūža garumā. Mazliet pievienojot iztēli, mākslas un kultūras pirmos iespaidus var salīdzināt ar sagatavēm jeb "mapēm", kurās dzīves laikā satilpināt "failus" ar estētisko vērtību.
Bērnu saskarsme ar kultūru ir mūsu sabiedrībā maz diskutēts
temats – atbildība par to tiek novelta uz vecāku pleciem. Lai arī
cik personiski svarīgs būtu manu dēlu kultūras redzesloks, es
labprāt ieklausītos kultūrpolitiķu, izglītības speciālistu, mākslas
pedagogu, sociālo darbinieku profesionālajos viedokļos par tēmu –
bērnu kultūras piedāvājuma kvalitāte. Manuprāt, izkopta gaume ir
sabiedriska vērtība. Aktuālās diskusijas par to, ko bērns ēd skolas
ēdnīcā un cik E vielas atrodamas mazuļu izstrādājumos, būtu
jāpapildina ar tēmu, kādus mākslas produktus bērni ikdienā
lieto.
Reālu gadījumu, kad bērns ir bijis traucējošs vai mazsvarīgs kultūras pasākuma elements, ir daudz. Viens no pārvaramajiem izaicinājumiem, kas aktuāls piedāvājuma veidošanā mūsdienu bērniem, ir formālisms – ķeksīša dēļ tiek atļauti notikumi, kuri tikai aptuveni ir ietilpināmi kultūras rāmjos. Sekas ilustrē izteiksmīgs piemērs. Lieliskais liepājnieku ceļojošais leļļu teātris "Maska", kas regulāri spēlē izrādes Īrijā, Dānijā, Francijā, Čehijā, Krievijā un citviet, vienlaikus brauc arī uz attāliem Latvijas ciematiem, mākslas notikuma pašaizliedzības vārdā dažkārt saņemot maksu kartupeļu maisos, un viņi telefoniski dzird atteikumu ar iemeslu: "Nē, mūsu dārziņā leļļu teātri nevajag, mums jau pagājušo mēnesi bija. Ko tādu redzēt negribam." Jājautā, kas sagroza priekšstatu par leļļu teātri un mākslu bērniem jau pirmsskolas izglītības iestādē? Viena aktiera vairāku leļļu kustināšana ierakstītas fonogrammas pavadījumā vai lētu dziesmiņu pastrinkšķināšana ar skatītāju līdzplaukšķināšanu – vai ar to jāveido sākotnējais estētiskais priekšstats?
Pirmsskolas izglītības iestādēs iedzīvojies ļoti ērts modelis – teātri piebrauc klāt, biļetes lētas. Taču trupas galvenokārt koncentrējas uz "vieglu naudu", ne vienmēr piedāvājot godīgu māksliniecisku darbu.
Zinu māksliniekus, kuri apbraukā reģionus un regulāri piepelnās, saņemot skaidrā naudā tik, cik vajag izdzīvošanai. Vecāku maksātie septiņdesmit centi vai viens eiro izdara savu. Ja bērnudārzs ir apmierināts par formāla pasākuma notikšanu, tad neapmierināti jūtas tie mākslinieki, kurus satrauc neatgriezeniski sabojāts iespaids par kultūru bez garīga satura. Formālu pieeju apliecina arī stīvēšanās māmiņu starpā par to, cik lielai un cik saldai jābūt paciņai Ziemassvētkos katram bērnam, kas pamazām kļūst par pretrunīgu dāvanu, jo, no vienas puses, našķi ir kaitīgi, bet, no otras puses, tie ir obligāts atribūts, kas iemieso svētku sajūtu. Arī telpu dekorēšana un kostīmu īrēšana nereti tiek izmantota kā vecāku rocības sacensība, izceļot ārējās vērtības, nevis pasākuma saturu. Vēl bērniem veltītā kultūra slimo ar akciju sindromu – svētkus bērniem pasniedz divreiz gadā, proti, Ziemassvētkos un Lieldienās. Visdīvainākā ir trešā reize jūnija pirmajā dienā, ko par atvērtu bērniem iezīmē starptautisku notikumu kalendārs, kas itin bieži aizpildās (nevis piepildās) oficiāli un tukši.
Igaunijā ar kultūras piedāvājumu jaunākajai auditorijai ir līdzīgi. Aktiepirmsskolas izglītības iestādēs iedzīvojies ļoti ērts modelis – teātri piebrauc klāt, biļetes lētas. Taču trupas galvenokārt koncentrējas uz "vieglu naudu", ne vienmēr piedāvājot godīgu māksliniecisku darbu.ris un režisors Kaido Ranniks, kurš Igaunijā pārstāv Starptautisko bērnu un jauniešu profesionāļu asociāciju, atzīst, ka Igaunijas Kultūras fondā iecerēta programma "Pirmsskolas teātris" ar mērķi – profesionālu (ar to saprotot kvalitatīvu) teātru pieejamība visiem pirmsskolas bērniem neatkarīgi no viņu dzīvesvietas vai sociālās izcelsmes. Tā atbrīvotu vecākus no pienākuma maksāt par kaut ko, ko viņi neredz un neizvēlas, tas atvieglotu skolotāja izvēli – pieņemt vai nepieņemt apšaubāmus kultūras piedāvājumus.
Tā kā neatradu datus (ne statistiskus, ne analītiskus) par Latvijā
iesaistīto skolēnu, bērnu un jauniešu skaitu kultūras un mākslas
pasākumos, veicu mazu pētījumu ar Valsts kultūrkapitāla fonda
atbalstu projektam "Mobilo izrāžu datubāzes izveide". Izsūtot 52
respondentiem – izglītības iestādēm (Alūksnes, Jelgavas, Krāslavas,
Valkas, Talsu, Tukuma, Liepājas, Jēkabpils, Rīgas, Madonas,
Rēzeknes, Gulbenes pilsētās un novados) – anketas, atpakaļ saņēmu
informāciju no divdesmit trim respondentiem – skolām. Atbildes
raksturo situāciju – mākslinieki paši meklē kontaktus un piedāvā
savus priekšnesumus. Viss atkarīgs no maksātspējas. Repertuāra
vērtējumā lielākā daļa skolotāju uzskata par vēlamu saskaņotību ar
mācību programmu. Žanra ziņā vēlamākās ir koncerta un izrāžu
formas, vismazāk – cirks. Respondenti vairumā vērtē pozitīvāk, ja
profesionālās mākslas priekšnesumi viesojas skolā. Desmit
aptaujātie atbild, ka nepieciešams reģionāls koordinācijas centrs,
kas palīdzētu organizēt un novērtēt profesionālo priekšnesumu.
Divdesmit anketās ir komentēti labas sadarbības priekšnoteikumi,
par tādiem minot priekšnesumu saistību ar mācību programmām,
finansējumu no valsts, piedāvājuma nodrošināšanu un skolu
informēšanu. Kā vēlami priekšnoteikumi minēti: savlaicīga
plānošana, tikšanās, semināri, informācija par piedāvātajām
iespējām (repertuārs, samaksa), mākslinieku kontakttālruņi.
Secinājums – skolotāji nevērtē profesionālās kvalitātes
līmeni. Skolas principā neuzskata par savu prioritāti uzdevumu
organizēt priekšnesumu pieejamību saviem audzēkņiem, uzskatot, ka
bērnu estētisko audzināšanu nodrošina skolēnu mākslinieciskā
pašdarbība.
Aprunājoties ar aktīvi ceļojošām trupām, izrāžu pieredze uzrāda
tendenci kvalitatīvas (ne-izklaidējoša, ne-vienkāršota) mākslas
izzušanai no skolu, bērnudārzu un kultūras namu pieprasījuma. Tas
ir satraucoši, jo pilnvērtīga kultūras fakta vērtība ir emocionāli
audzinoša. Skatuves priekšnesuma vērojumā bērni iemiesojas varoņos,
iekšēji atkārto emocijas, izdzīvo situācijas un izspēlē attiecības.
Dzīvā saskarsme spēj izkonkurēt ietekmīgāko brīvā laika konkurentu
– internetu. Pēc maniem novērojumiem, tik populārie ārzemju
tehnikas muzeji, arī Latvijas Dabas muzejs u.c., ar atraktivitāti
un spēles elementiem pārliecinoši piesaista bērnus un jauniešus
dažādos vecumposmos.
Profesionālo teātru piedāvājums bērniem visos vecumposmos ir
skaitliski nepietiekams. Būtisks izaicinājums ir komerciālā puse,
kas iespaido kvalitātes vērtības. Ja izdevīgums prasa lielās zāles
formas, kas piepilda kasi un atmaksā ieguldītos līdzekļus, tad
bērniem izpaliek personiski pārdzīvoti "tuvie" iespaidi. Ja viņi
saskaras ar kaut ko formālu, tad neapgūst tos kultūras refleksus,
kas darbojas kā nepieciešamība pēc estētiskā un ētiskā piepildījuma
ikdienā un svētkos. Arī izmaksu samazināšana ved pie
vienkāršošanas, piemēram, bērnu teātris "Rībēja mute", kas
darbojās VEF kultūras pilī, uzsāka praksi piesaistīt amatierus un
izmantoja bērnu pašdarbību, līdz diemžēl tik veiksmīgā kultūras
koncepta dzīvotspēja beidzās. Skatuves priekšnesums ir resursu
ietilpīgs ar audiovizuālo tēlainību, ar dzīvu mākslinieka darbu. Ja
muzeji var atļauties pirmsskolas vecuma apmeklētajam ieeju bez
maksas, tad Latvijas Leļļu teātrī lētākā biļete ir 6 EUR – un bērns
viens pats uz teātri neiet.
Šobrīd par peļņas mērķiem liecina izklaides žanra palielināšanās
– izrādes bērniem bieži vien ir muzikālas, tajos dramatisko darbību
aizstāj dziesmas, dziesmiņas un deju numuri. Šādi uzvedumi liek
skatītājam atpūsties no domām vai emocionāla sasprindzinājuma,
neprasa ne līdzjušanu, ne līdzdomāšanu. Pasākumi visbiežāk ir
estētiski glīti, sakārtoti harmoniskās mizanscēnās, publikai bez
pieredzes liekot pārprast, ka kultūra ir ārēji dekoratīva un ka
attiecību nianšu, sarežģījumu, izvēles grūtību nemaz nav vai tās
nav iespējams atveidot. Ir tikai ievads un laimīgās beigas. Ja
Bērnu literatūras lasīšanas žūrijas bibliotēkās jau ilgstoši
aktualizē jautājumu par labas grāmatas kvalitātēm, par lasīšanas
procesu, kas attīsta spriestspēju, iejušanās spēju, pieredzes
paplašinājumu, tad diskusijas par skatuves mākslu, kas kompleksi
uzrunā visas cilvēka maņas, nav. Nenovērtēts mākslinieku darbs
bērnu auditorijai, piesaistot kultūrai un mākslai ilg-lietotāju –
skatītāju, apmeklētāju, kas, reiz noticējis, atgriezīsies
bibliotēkā, muzejā, izstāžu un koncertzālē.Uztrauc, piemēram, pērn
nenovērtētais Siguldas opermūzikas svētku pasākums, konkrēti,
"Zelta zirga" operas iestudējuma bija žēl ne tikai lietus dēļ, bet
arī tāpēc, ka Jāņa Kurševa brīnišķīgais Antiņa izpildījums un Reiņa
Dzudzilo izcilā scenogrāfija bija no skatītāju puses par trešdaļu
tukša. Siguldas festivāla direktors Dainis Kalns [1] ik gadu
saskaras ar risku, ka klasiskās mākslas pasākumi būs maz apmeklēti.
Viņa pārmetumi izskan izglītības iestāžu virzienā: "Jautājums ir
nevis naudā, bet gan audzināšanā. Jāsāk ar to. Skolās jāatjauno
attiecīgie mācību priekšmeti. Te nekas nebūs līdzēts bez skolas,
bez audzināšanas un plašsaziņas līdzekļiem."
Izaicinošs ir arī jautājums, no cik gadu vecuma mazuļus iepazīstināt ar mākslas izcilībām. Esmu ārzemju teātra festivālos apmeklējusi izrādes arī mazuļiem, kuri nemāk staigāt. Vecāku klēpī sēžot vai netraucēti rāpojot starp aktieriem, bērni gūst pirmos iespaidus par labvēlīgu, aizraujošu, līdzdarbošanās iespēju pilnu pasauli ārpus mājas, ģimenes.
Citās Eiropas valstīs atgriezeniskā saite starp skolu, teātri un
valsti ir sakārtota. Dānijas Mākslas padome 2010. gadā, diskutējot
par to, kā jāmāca māksla bērnam, nonāca pie jēdziena "bērnu
kultūra", kas sastāv no bērnu zināšanām par artefaktiem, pašu
piedalīšanās dažādos mākslas žanros un izpratnes par mākslinieka
profesiju. Dāņi rūpīgi plāno bērnu brīvā laika pavadīšanas
kvalitāti un aicina uz pretestību amerikanizētajai
patērētājsabiedrības kultūrai, veltot naudu dažādām programmām, ar
kuru palīdzībuas bērnos tiek attīstītas prasmes izvēlēties un
vērtēt kultūras piedāvājumuu gatavībai dzīvot komercsabiedrībā ar
attīstām prasmēm izvēlēties un vērtēt.
Izaicinošs ir arī jautājums, no cik gadu vecuma mazuļus
iepazīstināt ar mākslas izcilībām. Esmu ārzemju teātra festivālos
apmeklējusi izrādes arī mazuļiem, kuri nemāk staigāt. Vecāku klēpī
sēžot vai netraucēti rāpojot starp aktieriem, bērni gūst pirmos
iespaidus par labvēlīgu, aizraujošu, līdzdarbošanās iespēju pilnu
pasauli ārpus mājas, ģimenes. Mums šādu tradīciju nav. Kur un
kā sagatavot nopietnas mākslas izpratni? Vai tā ir tikai vecāku
problēma? Vai gaumes trūkums, tāpat kā pārtika bez E vielām, nav
sabiedrības veselības jautājums?
Es negribētu, lai mani bērni iepazīst teātri tikai kā Kuklačova
kaķu teātri vai uzveduma "Maša un lācis" tiražēšanu, un vēlos, lai
viņi spēj atšķirt saturīgu no komerciāla produkta. Lai viņi masu
kultūras klišejās un tiražētajos "Dusmīgo putnu", "Ledus laikmeta"
un citu komercfilmu tēlos sajustu oriģinalitātes, svaiguma,
patiesības trūkumu, lai izvēlētos darbus, kas prasa smalku, jūtīgu
attieksmi pret neparasto, un ticētu mākslas spējai stāstīt par
reālo dzīvi. Gaidīt gudru skatītāju, apmeklētāju, lasītāju varu
tikai tad, kad kvalitāte ir iepazīta. Kāpēc tas vajadzīgs? Man
patīk definējums, ka māksla ir savdabīga
imūnsistēma, kas raida brīdinājuma (sāpju vai citus) signālus
sabiedrībai, ļaujot tos uztvert, novērtēt un reaģēt. Es to saprotu
kā pašnovērošanas sistēmu. Pastāvot plaisai starp uztveri un
refleksiju – domāšanu –, sabiedrība zaudē spēju redzēt sevi
spogulī. Arī tāpēc visiem spēkiem vajadzētu trenēt mākslas uztveres
muskuļus, pat ja tie nav redzami un izmērāmi kā Porziņģa precīzo
aizokeāna metienu atbalsojums tūkstošos līdzjutēju klikšķu vietējās
"Facebook" lapās.
Post Scriptum. Un vēl izaicinājums, par kuru nav pāragri domāt,
– musulmaņu bērnu integrācija latviešu kopienā. Ņemot vērā
Skandināvijas pieredzi, bērni ir daļa no pretrunīgām sabiedrības
tradīcijām. Pirms trīs gadiem somu producentei piedāvāju bērnu
festivālam Santas Didžus ēnu teātra izrādi "Septiņas dienas.
Genesis" par pasaules radīšanu. Producente noskatījās izrādes
ierakstu un teica: "Ar šo mēs aizskarsim musulmaņu bērnu jūtas."
Raugoties uz manu izbrīnu, viņa turpināja: "Mēs bērnudārzos
nesvinam Ziemassvētkus."
[1] Kalns, D. Par izcilībām mūzikā un skatītāju attieksmi. Neatkarīgā Rīta Avīze, 2008. g. 4. jūlijs.
Raksts ir pārpublicēts no interneta žurnāla "Satori.lv"