Bērns ir beztiesīga būtne, kurai drīkst arī samelot?
Lai arī sabiedrībā nereti izskan viedoklis, ka mūsdienās bērniem tiesību jau kļuvis par daudz, diemžēl reālajā dzīvē bērnu tiesību ievērošana tik gludi nevedas – pietrūkst gan zināšanu, gan arī apņēmības paturēt bērna intereses pirmajā vietā.
Bērnu tiesības nosaka ANO Bērnu tiesību konvencija, kurai Latvija pievienojās vēl tālajā 1992.gadā. Lai bērns augtu harmoniskā un atbalstošā vidē, izvirzīti seši pamatprincipi, kas būtu jāievēro visur – kā ģimenēs, tā arī izglītības iestādēs, bērnunamos, medicīnas iestādēs un citur. Nevalstiskās organizācijas gadiem ilgi strādājušas pie principu iedzīvināšanas reālajā dzīvē, bet, kamēr gan ģimenes, gan visas valsts institūcijas nepārņems tos savā ikdienā, bērnu tiesības tiek ievērotas nepilnīgi.
Bērnu tiesību īstenošanas princips
Uz bērna tiesībām balstīta pieeja nozīmē to, ka bērniem tiek dota
iespēja paust savas raizes un saņemt atbalstu - veidojot apziņu, ka
viņiem ir tiesības. Tāpat tas paredz pieaugušajiem aktīvu cīņu ar
tiesību pārkāpumiem, ko bērni pieredzējuši, un sekošanu līdzi, vai
valsts šīs tiesības aizsargā. Bērna tiesību ievērošana palīdz
veidoties pozitīvai, aktīvai, atbildīgai personībai, turpretī
lēmumu pieņemšana bērna vietā veicina pasivitāti un rada iespējas
ar cilvēku manipulēt arī tālākajā dzīvē.
Bērnu līdzdalības princips
Bērnu līdzdalības princips Latvijā tiek ievērots kūtri – bieži vien
bērns tiek uzskatīts par beztiesisku būtni, līdz iegūst tiesības
vēlēt vai precēties. Daļa pieaugušo uzskata, ka bērnam drīkstam
samelot, nepastāstīt par notiekošo, tāpat arī izmantot bērna dalību
komerciālos pasākumos vai izplatīt bērna fotoattēlus. Rezultātā arī
bērns iemācās neteikt patiesību – viņš neiemācās izprast reālos
notikumus, uzņemties savu daļu atbildības, un šī problēma turpinās,
viņam pieaugot.
Kad “Centrā Dardedze” strādājām ar bērnu nopratināšanu, daudzi
bērni vēl ierodoties nezināja, uz kurieni un kāpēc ir atvesti. Arī
bērnu aprūpes iestādēs ar bērniem nepietiekami runā par to, kas
notiks, kurp bērns tiks pārvests un kāpēc. Kā iemesls tam parasti
tiek minēts laika, cilvēkresursu trūkums - lai skaidrotu bērnam
notiekošo, patiešām ir nepieciešams laiks un pacietība. Atzīsim arī
to, ka pieaugušajam tas nav īpaši ērti, jo bērns var iebilst. Tomēr
pamatā tas ir attieksmes jautājums – vai mēs gribam vai negribam
ņemt vērā bērna domas un sajūtas?
Bērnam ir tiesības iesaistīties lēmumu pieņemšanā, tai skaitā par
bērna dzīvē būtiskiem lēmumiem, un bērns to drīkst darīt jau kopš
mazotnes. Mēs varam pastāstīt bērnam, kurp dodamies, paskaidrot kas
tur notiks un cik ilgi. Bērna iesaistīšana veicina abpusējas cieņas
veidošanos un māca pieņemt lēmumus ar pārrunām, nevis konfliktiem.
Protams, bērna viedoklis būtu jāņem vērā atbilstoši viņa vecumam un
briedumam - ne viss, ko bērns pasaka, ir nekavējoties jāpilda, taču
ir būtiski bērnam saprotamā valodā paskaidrot pieņemto lēmumu
iemeslus un sekas.
Bieži vien bērns tiek uzskatīts par beztiesisku būtni, līdz iegūst tiesības vēlēt vai precēties.
Nediskriminēšanas princips
Lai arī uz ikvienu bērnu cilvēktiesības attiecas vienādi, ne visur
bērnunamos var iekļūt bērni ar īpašajām vajadzībām, ne visur esam
gatavi pieņemt atšķirīgas etniskās izcelsmes bērnus, ne visās
iestādēs ir pietiekamas zināšanas par saskarsmi ar bērniem, kas
inficēti ar HIV vīrusu un šo sarakstu varētu vēl turpināt. Bērniem,
kuriem nav pilsonības, bēgļiem vai politiskā patvēruma meklētājiem
būtu tādas pašas tiesības uz pārtiku, pajumti, izglītību un
aizsardzību kā pārējiem.
Bērna labāko interešu princips
Visās ar bērnu saistītās darbībās nepieciešams primāri paturēt
prātā bērna labākās intereses, turklāt domāt par labākajām
interesēm ilgtermiņā, ne tikai šai brīdī. Piemēram, ja bērns
paveicis ko sliktu, pirmā reakcija var būt izņemt viņu no klases,
taču būtu nepieciešams risināt pašu problēmu - noskaidrot viņa
rīcības iemeslus un bērnam palīdzēt. Tāpat Latvijā nav retums arī
tā sauktā institucionālā vardarbība – nereti, risinot aktuālo
situāciju, bērns tiek vadāts starp dažādām iestādēm un
aizbildniecības formām, taču, paraugoties uz bērna kopējo vēsturi,
ilgtermiņā ar šiem lēmumiem negribot esam bērnam vēl vairāk
kaitējuši.
Bērna un ģimenes stipro pušu princips
Pētot situācijas dažādās ģimenēs, esam pieraduši meklēt saskatīt
riskus - skaitīt kļūdas un, ja to skaits pārsniedz noteiktu līmeni,
izņemt bērnu no ģimenes. Noteiktu apstākļu dēļ mēs drīzāk esam
gatavi sodīt nekā palīdzēt ģimenei atkal nostāties uz kājām. Tajā
pašā laikā mums būtu jāspēj saskatīt arī to, kas ģimenei un
konkrētajam bērnam izdodas labi, un atbalstīt stiprās puses.
Nepieciešams vairāk koncentrēties uz vēlamo darba rezultātu, nevis
nevēlamā novēršanu vai labošanu. Tāpat arī mums, pieaugušajiem –
būtu vērtīgi saskatīt, ko mēs varam izdarīt, nevis ko nevaram.
Daļa pieaugušo uzskata, ka bērnam drīkstam samelot, nepastāstīt par notiekošo, tāpat arī izmantot bērna dalību komerciālos pasākumos vai izplatīt bērna fotoattēlus.
Nekaitēšanas princips
Iejaukšanās, pat labi domāta, noteiktās situācijās var arī kaitēt –
piemēram, viegli ievainojamu bērnu ievietošana institūcijā, kur
viņi kļūst par fiziskas vai seksuālas vardarbības upuriem, bērnu
izglītošana par viņu tiesībām, par tām neinformējot vecākus. Katrā
situācijā jāvērtē vai iejaukšanās ieguvumi būs lielāki par
potenciālajiem riskiem.
Jāpiebilst, ka šo jomu nenoliedzami ietekmē arī tai veltītais
finansējums. Lai arī demogrāfija un ģimeņu atbalsts valstiski
svarīgos dokumentos parādās starp prioritātēm, cilvēki, kuri
ikdienā strādā ar bērniem ģimenēs, bērnudārzos, skolās, medicīnas
iestādēs un citur, joprojām saņem niecīgu atbalstu un teju mazākās
algas valstī. Cilvēki ik dienu strādā ar dārgāko, kas mums ir, bet
tiek vismazāk novērtēti - tāpēc nevaram brīnīties, ka bērna
intereses dažkārt paliek otrajā plānā aiz citiem, pavisam
praktiskiem jautājumiem.
Mēs rosinām katru ģimeni un katru profesionāli, kas strādā ar
bērniem, pārdomāt bērnu tiesību principus, diskutēt par tiem un
ieviest katram savā ikdienā. Taču pats svarīgākais, lai katrs bērns
mūs patiešām rūp un interesē, kas ir galvenais priekšnosacījums arī
bērna interešu ievērošanai.
Autore: Laila Balode, Centrs Dardedze, Konsultāciju daļas vadītāja
Foto: Shutterstock.com