Mazo pacientu vecāki – no klientiem par sadarbības partneriem
Šķiet, neviena nozare netiek tik daudz aicināta uz reformām kā veselības aprūpe. Taču veicamas ir ne tikai finansiālas un strukturālas reformas. Dzīvojam laikā, kad notiek būtiskas pārmaiņas ārstu un pacientu sadarbībā. Periodiski notiekošās diskusijas ap dažādiem starpgadījumiem bērnu veselības aprūpē izgaismo to, cik sarežģīts ir šis process un kādu pielāgošanos un izaugsmi tas prasa no iesaistītajām pusēm.
Attiecības starp pacientu un ārstu lielā mērā ir sava veida
nerakstīts sociālais līgums. Šobrīd abas puses viena no otras
cer saņemt aizvien vairāk. Bērnu veselības aprūpē šīs attiecības ir
vēl īpašākas, jo blakus mazajam pacientam stāv tikpat nozīmīgi
procesa dalībnieki – bērna vecāki.
Tikai dialogs var palīdzēt tuvināt iesaistītās puses un panākt
vienotu izpratni par šī nerakstītā līguma nosacījumiem,
visaugstāk turot mazo pacientu intereses. No vienas puses, bērnu
ārsti bieži tiek kritizēti, taču, no otras puses, saņem
milzīgu uzticības kredītu. Ikdienā vērojam, ka daudzi vecāki
izvēlas konsultēties pie Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas
(BKUS) speciālistiem, apejot ģimenes ārstu. Vecāki liek lielas
cerības uz slimnīcas mediķiem, taču ne vienmēr ārsts var
sniegt tādu atbildi, kādu no viņa sagaida, līdz ar ko nereti
sākas sadarbības problēmas.
Bērns un viņa vecāki ārstniecības procesā nevar būt tikai klientu lomā – ģimenei jākļūst arī par aktīviem līdzdalībniekiem. Pat ideālākais ārstu lēmums nedarbosies, ja vecāki to neatbalstīs, jo viņi būs tie, kas īstenos ārstu rekomendācijas dzīvē ārpus slimnīcas.
Rīgas Stradiņa universitātes Pediatrijas katedras darbs ir cieši
savijies ar BKUS Bērnu slimību klīnikas darbu, risinot
ārstniecības, izglītības un pētniecības jautājumus, kā arī veidojot
kopējus attīstības plānus. Ja agrāk domājām, ka Latvijas
bērnu ārstniecībā galvenais ir diagnostisko iekārtu,
zāļu iegāde un slimnīcas telpu sakārtošana, kas neapšaubāmi bija
vajadzīga pārejā uz moderno medicīnu, tad šobrīd arvien vairāk
pārliecināmies, ka svarīgākais ir cilvēki. Šodien pavisam
noteikti varam teikt, ka būtisks ir ne tikai tas, ko vēlamies kā
ārstniecības personas veikt, bet arī kā mēs to īstenojam un
kādu lomu šajā procesā atvēlam pacientam un viņa
ģimenei. Veiksmīga attiecību veidošana starp mediķiem un bērna
vecākiem ir daudz sarežģītāka nekā sākotnēji varētu šķist un
šīs prasmes ir rūpīgi jāattīsta. Lielas cerības šajā ziņā saistām
ar jauno ārstu paaudzi, jo Rīgas Stradiņa universitāte
komunikācijas prasmēm un saskarsmei ar pacientu piešķir
nozīmīgu lomu topošo mediķu sagatavošanas programmā.
Mainoties izpratnei par ārsta kompetencēm, mainās arī izpratne
par pacienta lomu un uzdevumiem. Bērns un viņa vecāki
ārstniecības procesā nevar būt tikai klientu lomā –
ģimenei jākļūst arī par aktīviem līdzdalībniekiem. Pat
ideālākais ārstu lēmums nedarbosies, ja vecāki to neatbalstīs,
jo viņi būs tie, kas īstenos ārstu rekomendācijas dzīvē ārpus
slimnīcas. Tāpēc mediķu uzdevums ir atrast vecākos
domubiedrus, kopīgi vienoties par ceļu, kas ir abām
pusēm pieņemams. To var panākt, veicot pacietīgu skaidrojošo
darbu, kā arī uzklausot vecāku viedokli.
Gadu gaitā uzkrātā pieredze un labākie pasaules piemēri rāda mums
ceļu uz nepieciešamo pilnveidi. Piemēram, lai veicinātu vecāku
iesaisti bērna ārstēšanā, BKUS ir ieviesta jauna prakse – uz
ģimeni vērsts konsilijs. Ierasti ārstu konsilijs tiek sasaukts
gadījumos, kad nepieciešama profesionālo zināšanu un viedokļu
apmaiņa, lai kopīgi lemtu par piemērotāko
risinājumu konkrētajam pacientam. Ja līdz šim vienīgie lēmēji
konsilijā bija mediķi, tad šobrīd par konsīlija pilntiesīgiem
dalībniekiem kļūst arī vecāki, kas tiek aicināti ne tikai sniegt
informāciju un uzklausīt ārstu lēmumu, bet arī izteikt
savu viedokli par piedāvātajiem risinājumiem, un lēmums
par turpmāko rīcības plānu ir kopējs. Šajā pārejā no
autoritatīva pacienta ārstēšanas stila uz ciešas sadarbības
modeli ar pacientu un viņa ģimeni, mēs saredzam lielas pozitīvas
iespējas, tomēr jāatzīst, ka tas ir ļoti laikietilpīgs
process. Tajā vienlaikus pulcējas vairāki vadošie speciālisti,
tā saīsinot laiku, kuru viņi varētu veltīt citiem
pacientiem. Domājot par ārstniecības kvalitāti, ko sagaida
ikviens sabiedrības loceklis, jārisina jautājums par vienam
pacientam atvēlamo laiku, jo pretējā gadījumā sociālo līgumu
ar sabiedrību mediķiem izpildīt neizdosies.
Mediķu sabiedrība šobrīd strauji mainās. Ir izaugusi jauna ārstu
paaudze, kura pārzina rietumos izmantotās tehnoloģijas,
piedalās starptautiskās konferencēs, stažējas ārvalstīs,
veido profesionālos kontaktus ar ārvalstu kolēģiem. Attīstās
Eiropas references tīkli, kuru ietvaros ārsti sadarbojas
sarežģītu gadījumu risināšanā – īpaši reto slimību pacientu
ārstēšanā. BKUS vairs nav pēdējā instance, kas var palīdzēt
smagi slimiem bērniem. Pateicoties Eiropas
Savienības sadarbībai, valsts apmaksā medicīnisko palīdzību
dalībvalstīs, kad pašmāju medicīnas iestādēs to nav iespējams
sniegt.
Gadījumos, kad nepieciešamo palīdzību Latvijā nevar nodrošināt, tiek meklētas iespējas ārvalstīs. BKUS ir noslēgti sadarbības līgumi ar vairākām Eiropas klīnikām un tā tiek atpazīta kā uzticams sadarbības partneris. Šāda savstarpēja uzticēšanās ir ļoti svarīga, jo parasti mūsu mediķi veic bērna uzraudzību un ārstēšanu gan pirms, gan pēc ārvalstīs saņemtā palīdzības posma. Šobrīd arī aktīvi attīstās Eiropas references tīkli, kuru ietvaros iespējams operatīvi nodibināt kontaktus ar pieredzējušām klīnikām konkrētu veselības sarežģījumu risināšanā. Tomēr daudzu slimību jomā šie tīkli vēl tikai attīstās un ne vienmēr ārstu profesionālie kontakti ir pietiekami, lai sameklētu nepieciešamās palīdzības iespējas.
Jaunie vecāki bieži vien nav sagatavoti veselības jautājumu risināšanai un neprot orientēties informācijas gūzmā. Ja mediķu skološanā aizvien pieaugoša uzmanība tiek pievērsta informācijas avotu uzticamībai un kritiskai vērtēšanai, tad, izņemot atsevišķus centienus, sabiedrības izglītībā šī svarīgā elementa šobrīd pietrūkst.
Brīžos, kad ārstiem trūkst sakaru ar vajadzīgajām klīnikām, paveras
iespējas dažādiem starpniekiem. Nereti vecāki meklē starpnieku
pakalpojumus arī tad, ja neuzticas ārstiem vai tīri emocionāli
nespēj pieņemt ārstu lēmumu. Starpniecības bizness, protams, pats
par sevi nav peļams, taču bieži bažas raisa tā rosināto
pakalpojumu lietderība un kvalitāte. Vecāki nereti sastopas ar
starpnieku piedāvājumiem, kas gan mēdz būt ļoti dārgi, bet
vienlaikus arī ļoti kārdinoši, jo sola cerību – sniegt
risinājumu tūlīt un tagad. Vecāki bieži vien ir psiholoģiski
izsīkuši cīnoties par sava bērna veselību vai pat dzīvību un
meklē jebkuru iespēju viņam palīdzēt. Ir pilnībā saprotama
vēlme sekot šādiem solījumiem, taču katrs piedāvājums būtu kritiski
izvērtējams. Pārrobežu medicīna atsevišķām ārvalstu iestādēm
ir ienesīgs bizness, kur ne vienmēr pacienta intereses tiek
stādītas visaugstāk. Šaubas, piemēram, rosina piedāvājumi, kurus
pieņemot, vecākiem tiek liegts rādīt jebkādu medicīnisko
dokumentāciju pašmāju mediķiem. Vajadzētu arī rūpīgi izvērtēt
nelielu privātu klīniku piedāvājumus, jo grūti iedomāties
gadījumus, kad pieredze un zināšanas tajās varētu būt lielākas
nekā universitāšu klīnikās. Arī paļaušanās uz lozungu
– “vienalga kur, tikai ne Latvijā” ir ļoti bīstama. Svarīgi ir
noskaidrot, ko tieši labāku ārvalstu klīnika var nodrošināt,
jo nereti smagi slimiem bērniem, pamatojoties uz miglainiem
solījumiem palīdzēt, tiek piedāvāta tā pati diagnostika
vai citi pakalpojumi, kurus būtu iespējams veikt
Latvijā, aiztaupot izdevumus un tālo ceļu, kas rada slodzi jau
tā novārdzinātajam bērna organismam.
Pateicoties neierobežotajam informācijas apjomam mūsdienās,
sabiedrība vienlaicīgi kļūst gan informētāka, gan
dezinformētāka. Kā izglītot vecākus, lai viņi kritiski spētu
izvērtēt dažādus piedāvājumus? Kā iemācīt atšķirt zinātnisku
informāciju no reklāmas vai vienkāršas dezinformācijas? Nav
labāka ceļa par rūpīgi veidotu dialogu katrā individuālajā
gadījumā. Jo lielāka būs uzticība ārstam, jo mazāk vietas
atliks dezinformācijai. Daudz varētu sniegt arī
šobrīd iztrūkstošā veselības mācība skolu izglītības
programmā.
Jaunie vecāki bieži vien nav sagatavoti veselības jautājumu
risināšanai un neprot orientēties informācijas gūzmā. Ja mediķu
skološanā aizvien pieaugoša uzmanība tiek pievērsta
informācijas avotu uzticamībai un kritiskai vērtēšanai, tad,
izņemot atsevišķus centienus, sabiedrības izglītībā šī svarīgā
elementa šobrīd pietrūkst.
Par spīti kritikai un savā ziņā arī pateicoties tai Latvijas
medicīna pamazām virzās uz sadarbībā balstītām attiecībām ar
pacientu, un varam priecāties par vairākām pozitīvām iestrādēm šajā
jomā. Atliek vien ārstiem, pacientiem, viņu tuviniekiem un
sabiedrībai kopumā novēlēt šajā izaugsmes procesā nezaudēt
spēju ieklausīties vienam otrā. Lai gan smagas slimības allaž
saistās ar emocionālu spriedzi, tomēr būtu jāatceras, ka visi
ārstniecības procesā iesaistītie ir sabiedrotie, kuru mērķis
ir viens – pēc iespējas labāks rezultāts pacientam.
Dace Gardovska, Rīgas Stradiņa universitātes profesore, Pediatrijas katedras vadītāja