Unda Avota: Neērtā saruna
Man ir meita. Viņai ir piecarpus gadu. Man bija dēls. Viņam bija viena minūte.
Vēl pirms diviem mēnešiem jautājums par nāvi, vēl jo vairāk –
bērna nāvi, bija manu pārdomājamo tēmu saraksta lejasdaļā. Šajā
ziņā vēl esmu bijusi veiksminiece, jo manā ikdienā salīdzinoši
regulāri ietilpst pa kādai eksistenciālai diskusijai vai lasāmajam
gabalam, kas liek aizdomāties par šo tēmu, tomēr, ja runājam
pavisam godīgi, ikdienas steigā nav īpašas vietas nāvei. Sadzīve ir
pārņemta ar radīšanu, pilnveidošanu, uzturēšanu, produktivitāti,
attīstību, un nāve kā tā visa pretstats ieņem tādu kā bubuļa lomu.
Mēs tikai aizspiežam acis un izliekamies, ka tā mūs neredz. Dienas
skrien uz priekšu, cilvēki nāk un iet, skrien, dejo un smejas, bet
no nāves nav ne miņas. Un tas viss ir tik ļoti jauki!
Es reizēm mēdzu cilvēkiem jautāt, vai viņiem ir bail no nāves. Gandrīz visi, izņemot vienu manu vecmāmiņu, parasti drosmīgi un pārliecināti saka, ka nav. Un, protams, kā gan var būt bail, ja nāve mūsu sabiedrībā nemaz tā īsti neeksistē? Tā ir kā statistika – tik un tik mirušie ugunsgrēkos, tik no vēža, vēl tik – autoavārijās. "Baigi traki!" es parasti nosaku. Tad reizi pa reizei nāve parādās līdz ar kādu pazīstamu vārdu. "Šausmas, cik ārkārtīgi žēl, bija taču tāds labs cilvēks!" Iespējams, pat uz bērēm jāiet, varbūt vēl kāda asara nolīst. Un, ja arī parādās kāda trīsa uz ādas no kaulainās tuvuma, tā tikpat ātri nozūd. Bet tad pienāk diena, kad nāve ieskatās tev acīs, tu redzi tās seju visā pilnībā un, lai cik ļoti censtos savas acis aizžmiegt, nevari vairs izlikties, ka arī aiz nākamā stūra viss būs labi, viss būs kā parasti. Nāve pārsteidz ar savu uzmācīgo esību, un pēkšņi lielā bezbailība un pārdrošība ir tikai nezināšana un izmisums. Nāve ir tieši pretī, ielikta rokās. Manā gadījumā – man vēderā.
Grūtniecības 23. nedēļā mans bērns bija izaudzis 30 cm garš un
gandrīz 600 g smags. Viņš daudz ņurcījās man pa vēderu, nevienu
brīdi neliekot justies vienai, sūkāja savu īkšķi sonogrāfijas
bildēs, labi dzirdēja visus trokšņus, kas norit šaipus sienai, un
cītīgi attīstīja savas plaušas pirmajam elpas vilcienam. Bet tas
elpas vilciens notika stipri par ātru. 23 nedēļas ir robežpunkts,
kad bērns var dzimt un to vairs neuzskata par abortu, bet gan par
īstām, patoloģiskām, priekšlaicīgām dzemdībām. Taču neviens šajās
dzemdībās negaida labu iznākumu, jo tāda vienkārši nav.
Dažbrīd ir sajūta, ka apkārtējo acīs es esmu kā kāršu namiņš, kurš var sabrukt, ja tam pieskaras no neīstās puses. Neviens nezina, kā ar mani runāt un par ko ar mani runāt. Vai par to vispār drīkst runāt? Mulsums, neērtums un žēlums ir tas, ar ko cilvēki atnāk pie manis, un nereti tieši man nākas mierināt viņus.
Mana situācija patiesībā nav nekas īpašs. Pēdējās nedēļas laikā
starp saviem ikdienas cilvēkiem vien esmu runājusi ar vismaz 6
sievietēm, kas priekšlaicīgi zaudējušas savus bērnus. Bet, par
spīti tam, ka tā mūsu sabiedrībā ir bieža parādība, neviens par to
neprot runāt. Un, ja mēs par to neprotam runāt, tad arī domāt par
to mēs droši vien neprotam, un tieši tādēļ tik daudzām mammām (arī
tēviem un citiem ģimenes locekļiem) tas ir tik ļoti traumatisks
notikums. Un iespējams, ka pēc šī zaudējuma visu vēl grūtāku padara
tieši sabiedrība. Man dažbrīd ir sajūta, ka apkārtējo acīs es esmu
kā kāršu namiņš, kurš var sabrukt, ja tam pieskaras no neīstās
puses. Neviens nezina, kā ar mani runāt un par ko ar mani runāt.
Vai par to vispār drīkst runāt? Mulsums, neērtums un žēlums ir tas,
ar ko cilvēki atnāk pie manis, un nereti tieši man nākas mierināt
viņus. Tad izskan tādas frāzes, kā "tu jau esi jauna, būs jau vēl
bērni…" vai "labi, ka tev jau vismaz ir viens bērniņš", kā arī
standarta "viss jau būs labi". Ticiet man, nekas no tā vispār necik
nepalīdz, tieši otrādi – man tas liek apšaubīt konkrētā cilvēka
spriestspējas un emocionālās inteliģences līmeni. Patiesībā tas
mierinājuma atrisinājums slēpjas pavisam citur, un man ir ārkārtīgi
veicies, jo izdevās to atrast pašai un ļoti ātri. Visgrūtākais bija
mirklis, kad, guļot slimnīcas gultā un jūtot, kā puika dauzās
vēderā, centos ar viņu sarunāt, lai viņš mierīgi čuč vēl ilgi,
ilgi. Lai tikai guļ un aug – un kopā mēs to kaut kādiem mistiskiem
spēkiem varēsim novilkt līdz pašam galam. Nākamais grūtākais bija
apziņa, ka mani tuvinieki pārdzīvo un es nekādi nespēju viņiem
palīdzēt. Bet, kad pienāca brīdis, kurā iznākums bija absolūti
skaidrs, kļuva jau daudz vieglāk. Es sapratu, ka man vairs nav
jācīnās, nav jāpierāda sevi, nav arī jācenšas apmānīt māte daba,
tai ir vienkārši jāļaujas. Jau tajā brīdī es apzinājos, ka nav
manos spēkos ietekmēt to, kas notiek ar manu bērnu, bet man ir dota
iespēja izvēties, kas notiks ar mani pašu. Es varēju ļauties haosam
– pieraudāt spilvenu, pa visu pasauli meklēt vainīgos, tukšu
skatienu blenzt sienā un griezt sev vēnas. Tā vietā es nolēmu jau
tobrīd sākt apzināti sevī sakārtot visas domas un emocijas. Es
gulēju un, kamēr vien kontrakcijas ļāva, lasīju grāmatu. Tā
palīdzēja man formulēt domas un pilnīgi citā līmenī izprast, ko
nozīmē nepastāvība. Šīs stundas līdz dzemdībām ļāva man atpazīt
sevī pieķeršanos, gaidas, cerības, egoismu un tā līdz kaulam
sajust, ka tieši šie ir manu sāpju cēloņi. Jo vairāk es apzinājos,
ka dzīvi nevar sasteigt, ka to nevar izdzīvot pēc noteikta iegribu
un plānu grafika, jo vieglāk man bija no šīm īpašībām atbrīvoties.
Es arvien mazāk sāku uztraukties, ko citi par mani domās, un arvien
pilnīgāk apjēdzu situācijas sniegto mācību – mūsu plānu niecīgumu
pasaules priekšā, ikdienas problēmu nenozīmīgumu laika griezumā un
nepastāvīgumu kā vienīgo garantēto patiesību. Ja neņem vērā
fiziskās sajūtas, katrs nākamais brīdis kļuva arvien vieglāks.
Tomēr pati kulminācija bija dzemdības. Varbūt kādam nebūs pieņemams
mans skatījums, bet, manuprāt, man tika dota iespēja piedzīvot kaut
ko neaprakstāmi brīnumainu. Es sastapos ar dzimšanu un nāvi gandrīz
vienlaikus. Un, ja dzimšanu mēdz uzskatīt par brīnumu, kurā nāk
pasaulē jauna dzīvība, jauna dvēsele, tad tieši par tādu pašu
brīnumu es uzskatu arī nāvi – šī dzīvība aiziet tālāk, tā
transformējas par kaut ko tādu, ko mēs vairs nespējam nomanīt un
apzināties, bet tās "durvis", no kurām šis brīnums jau vienreiz ir
ienācis, atkal atveras, un ir iespējams sajust maģiju, kas valda
"sienas otrā pusē". Man bija sajūta, ka laiks apstājas un es pēkšņi
redzu visu lietu kārtību, un viss ir tik pareizi, cik vien pareizi
tas vispār ir iespējams.
Es sastapos ar dzimšanu un nāvi gandrīz vienlaikus. Un, ja dzimšanu mēdz uzskatīt par brīnumu, kurā nāk pasaulē jauna dzīvība, jauna dvēsele, tad tieši par tādu pašu brīnumu es uzskatu arī nāvi – šī dzīvība aiziet tālāk
Miers. Tas ir stāvoklis, kas mani pavadīja vēl vairākas nedēļas
pēc šī notikuma. Saldsērīgs, protams, tomēr patīkams un dziļš. Lai
gan šī situācija lika man daudz pazaudēt, es vismaz tikpat daudz
arī ieguvu. Manī ir vairāk skaidrības par savām vēlmēm, vēl
pilnīgāka ģimenes izjūta un daudz lielāka spēja pieņemt to, ka
lietas nevar vienmēr notikt pēc mana prāta. Viena kolēģe man teica:
"Tu acīmredzot esi bijusi baigā aunapiere, ka tev vajadzīga tāda
triecienartilērija, lai kaut ko iemācītos." Un tā arī droši vien
ir, bet savu mācību esmu guvusi, cenšos to sev atgādināt katru
dienu un redzu, ka tā dod rezultātu. Mēs reizēm nezinām, kādēļ ar
mums kaut kas notiek, un varbūt mums tas nav arī jāzina, bet, ja
mēs pieņemam to, nevis cīnāmies tam pretī, – mēs kļūstam tikai
bagātāki.
Visiem vecākiem, kuriem ir nācies zaudēt, es varu ieteikt sirdsmieru nemeklēt citu mierinājumos, arī asarās un dusmās ne. Tas meklējams pieņemšanā un palaišanā, un, jo ātrāk tas notiek, jo vieglāk mums pašiem. Tā mīlestība, kas saista mūs katru ar bērnu, kļūst vēl ciešāka, kad izjūtam tās bezgalību arī ārpus šīs pasaules robežām.
Raksts ir pārpublicēts no interneta žurnāla "Satori.lv"