Kad beidzot ģimene ar bērniem būs prioritāte? Par finansējumu privātajiem bērnudārziem
Ministru kabineta noteikumi Nr.709 nosaka kārtību, kādā pašvaldības līdzfinansē privātos bērnudārzus, tie paredz, ka pašvaldības atbalsta apmērs tiek aprēķināts, ņemot izdevumu apjomu iepriekšējā mācību gadā un izdalot ar bērnu skaitu.
Metode tika izstrādāta
pagājušajā gadā, un, lai gan tās izstrādes gaitā bija virkne
sarežģījumu un domstarpību starp metodikas izstrādātājiem un
pirmsskolas izglītības iestāžu pārstāvjiem, tā tika pieņemta.
Aprēķina metodikā nav iekļautas visas izmaksas Privāto bērnudārzu
pārstāvji uzskata, ka šajā aprēķinā nav iekļautas visas izmaksas,
to atzīst arī pašvaldību vadītāji.
Izmaksās nav iekļauti grāmatvedības, juristu pakalpojumi, tāpat nav
skaidrs jautājums par pamatlīdzekļu amortizāciju, par remontiem un
citiem kapitālieguldījumiem. Un tā ir tikai daļa no problēmas.
Faktiski tie nav vienīgie neskaidrie aprēķini – Rīgas domes
publikācijās ir teikts, ka 2016. gadā izglītības ēku remontdarbos
ieguldīti 27 miljoni eiro 1 , tajā pašā laikā izpētot detalizētu
atšifrējumu pašvaldības izdevumiem pirmsskolas izglītības
programmas nodrošināšanai pa izdevumu pozīcijām, var redzēt, ka
izmaksas par remontdarbiem un iestāžu uzturēšanas pakalpojumiem ir
503 869 tūkstošu apmērā.
Pašvaldībai mazākie bērni izmaksāja dārgāk
Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumos ietverto formulu,
pašvaldības aprēķināja, cik liels līdzfinansējums jānodrošina
katram bērnam – kā zināms, bērnudārzu apmeklē bērni vecumā no 1,5
gada līdz 7 gadiem, proti, līdz skolas gaitu uzsākšanai. Šeit
jānošķir bērnus 5 un 6 gadu vecumā, jo uz viņiem attiecas obligātā
piecgadīgo un sešgadīgo bērnu sagatavošana pamatizglītības
programmas apguvei, jo šajā kategorijā valsts piešķir mērķdotācijas
pedagogu algām. Ko tas nozīmēja? Tas nozīmēja, ka pašvaldībai
mazākie bērni izmaksā dārgāk, līdz ar to mazie bērni līdz šim
saņēma mazāk, jo pašvaldība aprēķināja līdzfinansējumu pēc “kopējā
katla” principa, ar jauno kārtību šī nepilnība ir novērsta.
IZM un VARAM nepieciešams vienoties par kopīgu
sistēmu
Dažādos plānošanas dokumentos tiek uzsvērts, ka ģimenes un bērni ir
viena no mūsu valsts prioritātēm, beidzot ir laiks, lai bērni kļūtu
par mūsu valsts prioritāti arī realitātē. VARAM un IZM nekavējoties
jāuzlabo sistēma un jārada situācija, kurā katrai ģimenei ir
pieejams pirmsskolas pakalpojums tai vēlamā laikā un vietā,
finansējumam ir jābūt vienlīdzīgam un saprotamam ikvienam no
vecākiem. Neviena Latvijas ģimene nedrīkst būt upuris vai
situācijas ķīlnieks brīdī, kad tā vēlas mainīt pirmsskolas
izglītības iestādi, jo nereti tas ir lēmums, ko spiež pieņemt
situācija (dzīves vietas maiņa u.tml.), nevis iegriba.
Administratīvais slogs privātajiem
bērnudārziem
Mērķdotāciju aprēķina Izglītības un zinātnes ministrija (IZM),
vadoties pēc tā piecgadīgo un sešgadīgo bērnu skaita, kas
reģistrēts uz iepriekšējā gada 1. septembri. Finansējums tiek
piešķirts uz visu nākamo gadu, t.i. līdz 1. augustam. Pašvaldību
līdzfinansējuma noteikumus izstrādāja Vides aizsardzības un
reģionālas attīstības ministrija (VARAM), noteikumi arī nosaka, ka
privātai izglītības iestādei, izsniedzot vecākam rēķinu, ir
jānorāda savas izmaksas pa izdevumu pozīcijām, kā arī
pašvaldības atbalsta un valsts budžeta mērķdotācijas vienam bērnam
- tas ir pretrunā ar IZM gatavotiem noteikumiem par mērķdotācijas
piešķiršanu un finansējuma aprēķinu. IZM un VARAM nepieciešams
vienoties par kopīgu sistēmu, jo šobrīd katra ministrija, darot
labu darbu savā jomā, ir radījušas ārkārtīgi smagu administratīvo
slogu privātajiem bērnudārziem.
Centieni novākt čiekurus no ābeles
Ministrijas uzsver nepieciešamību nodrošināt vienlīdzīgu
pirmsskolas piekļuvi, taču realitātē viss notiek citādāk – ja 5
gadus vecs bērns uz bērnudārzu kāda iemesla dēļ atnāk, piemēram, 5.
septembrī, viņš vairs nevar saņemt šo mērķdotāciju, jo MK noteikumi
to neparedz, līdz ar to vecākiem visu nākamo gadu jāmaksā vairāk.
Šī aina lieliski parāda to, ka ministrijām jāuzlabo kārtība.
Jāapzinās, ka galvenais eksperts šajā jautājumā ir ģimenes, kuru
atvases dodas uz bērnudārziem. Un tieši viņi šajā gadījumā ir
lielākie cietēji.
Šobrīd sistēma ir ārkārtīgi sarežģīta, lielai daļai vecāku
vienkārši nav skaidrs, kā veidojas maksa par bērnudārzu, turklāt
nav arī drošības par situācijas nemainīgumu nākotnē. Pašvaldībām
nav jārīko iepirkumi privātajiem bērnudārziem, bet jāļauj, lai
tirgus noregulē situāciju un cenas. Tiklīdz tiek rīkots kārtējais
iepirkums, tā tiek aizmirsts par vecākiem un bērniem un viņu
interesēm.
Aicinām ministriju pārstāvjus pilnveidot šo
kārtību
Latvijas Pašvaldību savienības vadītājs pavisam nesen uzsvēra, cik
liela prioritāte ir demogrāfija un uzņēmējdarbība, un, manuprāt,
privātie bērnudārzi ir tā nozare, kurās šīs abas būtiskās lietas
apvienojas. Ir jābeidz attiekties pret privātajiem bērnudārziem kā
pret otrās šķiras alternatīvu, un ministrijām jāsēžas pie viena
galda, lai finansējuma kārtību padarītu vienkāršāku un visām
iesaistītajām pusēm saprotamu.
IZM un VARAM dara labu darbu, taču darbojas divās dažādās
realitātēs – IZM aprēķinu balsta uz automātisku bērnu skaitu, kas
reģistrēts uz iepriekšējā gada 1. septembri, VARAM izstrādātie
noteikumi balstās uz to, vai bērns šajā brīdī ir vai nav
bērnudārzā. Ja bērns aiziet no bērnudārza 1. martā, VARAM noteiktā
metodika uzreiz pārtrauc aprēķinu un attiecīgi arī maksājumu, IZM
gadījumā nekas nemainās – aiziet bērns vai atnāk. Katra ministrija
dzīvo savā pasaulē, tāpēc mēs vēlreiz aicinām ministru pārstāvjus
sēsties pie viena galda un pārskatīt šo kārtību, jo abos gadījumos
tā ir nodokļu maksātāju nauda, ko bērnudārznieku vecāki saņem kā
atbalstu.
Latvijas Privāto pirmsskolu biedrības vadītāja Daina Kājiņa