Sociālā darbiniece: Bērna tehniskā apkope vai tomēr rūpes?
Šonedēļ raidījumā “Aizliegtais paņēmiens” demonstrētais ieskats viena Rīgas bērnunama ikdienā parādīja, cik kritiski nepietiekamas var būt bērnu aprūpē strādājošu cilvēku zināšanas par to, ko nozīmē rūpēties par bērnu. Vai pietiek ar to, ka bērnam ir pilns vēders un tīrs dibens, lai teiktu, ka viņš ir aprūpēts? Nē. Ar to ir daudz, daudz par maz.
Ja bērns tiek piekauts, badināts vai seksuāli izmantots – tas skan
ļoti slikti. Savukārt bērna emocionāla pamešana novārtā pirmajā
brīdī varētu izklausīties pēc salīdzinoši nelielas problēmas. Taču
tā nav taisnība. Emocionāla nerūpēšanās par bērnu patiešām ir viens
no vardarbības veidiem - bērns ilgstoši tiek atstāts bez
pieskatīšanas, vērojama vienaldzīga attieksme pret bērna
emocionālajām vajadzībām, to ignorēšana, un pieskatītāji apzināti
izvairās no emocionālas tuvības ar bērnu.
Minētais apraksts visai precīzi atbilst bērnunamā novērotajai
situācijai. Neraugoties uz to, ka ar 50 bērnu aprūpi tur nodarbojas
82 darbinieki (aprūpētāji, medmāsas, logopēdi utt.), par bērna
emocionālajām vajadzībām nerūpējas neviens. Tikmēr pētījumi rāda,
ka bērnam emocionāls kontakts ar aprūpētāju – acu skatiens,
sarunāšanās, pieskārieni – ir tikpat svarīgs, cik fizisku vajadzību
apmierināšana – ēšana un kustēšanās. Patiešām: ja aprūpētājs
atsaucas uz bērna raudāšanu, bērns viņu sauc regulāri, un ir vairāk
darba. Turpretī, ja aprūpētājs nereaģē uz bērna signāliem un
raudāšanu, tas nav tikai pārejošs pārdzīvojums – tiek kavēta bērna
smadzeņu attīstība. Bērns nemācās runāt, jo ar viņu nerunā. Bērnam
veidojas piesaistes traucējumi – izteikta pārliecība, ka man
neviens nevar palīdzēt, es neko nespēju ietekmēt un man nav
neviena, uz kuru paļauties, es esmu viens un bezpalīdzīgs. Problēmu
uzskaitījumu varētu vēl turpināt, un daļu no tām vēlāk ilgākā laikā
iespējams saglābt, bet diemžēl ne viss ir labojams.
Ja vecākiem ir grūtības bērnu aprūpē, bērna interesēs vispirms ir nevis sodīt vecākus, bet gan meklēt pašus atbilstošākos veidus, kā viņus atbalstīt.
Drīz vien bērnam var “piekārt” kādu diagnozi. Nonākot
bērnudārzā, šis bērns ir citādāks, un viņam ir grūti saprasties ar
citiem bērniem. No viņa novēršas. Arī skolā viņš ir citādāks.
Ilgākā laika posmā, meklējot vismaz kaut kādu mierinājumu, viņš,
iespējams, sāk lietot apreibinošas vielas, agri stājas
dzimumattiecībās un bieži maina partnerus. Un, kad viņam pašam
piedzimst bērns, bērnunama audzēknis diemžēl nereti turpina šo
apburto loku. Viņš joprojām nezina, ko nozīmē rūpēties par bērnu,
un varbūt pat labprātīgi atdod to aprūpes iestādei – ar domu, ka
tur bērnam klāsies labāk. Rezultātā sistēma (neapzināti?) turpina
traumēt bērnus un tādējādi atražo pati sevi.
Kā to nepieļaut? Lai arī sociālajā sfērā strādājošajiem patiesi ir
ļoti mazas algas un liela slodze, diez vai algas pielikums pēkšņi
liktu bērnunama darbiniecei zīdaini paņemt rokās. Galvenokārt
speciālistiem, kuri saskaras ar bērniem un jaunām ģimenēm, ir
nepieciešama dziļāka izpratne par bērna attīstību, bērna vajadzībām
un arī dažādiem vardarbības veidiem, kā arī ikviena profesionāļa
atbildību bērnu aizsardzībā. Vecmāte, ģimenes ārsts, sociālais
darbinieks, vēlāk – pirmsskolas pedagogs var pievērst uzmanību ne
tikai tam, vai bērns ir apģērbts un paēdis, bet arī tam, kādas ir
bērna attiecības ar vecākiem. Vai mamma atsaucas uz bērna
signāliem? Vai runā ar viņu? Vai barojot skatās acīs? Vai mamma
zina, ko nozīmē rūpēties? Ja spēsim pēc iespējas agrāk pamanīt
potenciālus riskus, varēsim sniegt ģimenei nepieciešamo atbalstu
un, ļoti iespējams, novērst vajadzību bērnu no ģimenes izņemt.
Lai arī sociālajā sfērā strādājošajiem patiesi ir ļoti mazas algas un liela slodze, diez vai algas pielikums pēkšņi liktu bērnunama darbiniecei zīdaini paņemt rokās.
Ja vecākiem ir grūtības bērnu aprūpē, bērna interesēs vispirms ir nevis sodīt vecākus, bet gan meklēt pašus atbilstošākos veidus, kā viņus atbalstīt. Piemēram, viens no veidiem, kā sociālie dienesti var palīdzēt mammām un arī tētiem, kam pašiem bērnībā ir trūcis ģimenes siltuma, ir izglītojošās atbalsta grupas “Sargeņģelis”. Tajās vecāki iegūst pamata zināšanas par bērna aprūpi – gan fizisko, gan emocionālo, kā arī sajūt tik ļoti nepieciešamo atbalsta plecu no grupas vadītājiem (sociālajiem darbiniekiem) un citiem vecākiem. Un tas ir tikai viens no veidiem, kā palīdzēt ģimenei palikt ar savu bērniņu kopā – domājot primāri par bērnu, nevis par sava ikdienas darba atvieglošanu. Mācot, rādot, nevis gaidot situācijas galēju pasliktināšanos un pēc tam sodot. Jo visvairāk no šī soda cieš pats bērns.
Šobrīd mūsu valsts ir uzsākusi deinstitucionalizācijas procesu, un
esošā sistēma, kam bērni institūcijās ir ierasti un izdevīgi, būs
spiesta mainīties. Pozitīvas pārmaiņas veicina arī sabiedrisko
mediju neatlaidība, ne vien aktualizējot “sistēmas bērnu” tēmu, bet
arī gatavojot konkrētus risinājumus kopā ar valsts un nevalstisko
sektoru. Taču svarīgākais ir tas, lai veidojot citu sistēmu esošās
vietā, mums izdotos noturēt uzmanības centrā nevis pieaugušo
ērtības, mērķus un ambīcijas, bet gan beidzot pašu bērnu, viņa
vēlmes un vajadzības.
Autore: Laila Balode, “Centrs Dardedze”
konsultāciju daļas vadītāja, sociālā darbiniece