Mammas pieredze: lai dēls tiktu pie planšetes, bija jāiemācās lasīt
Šodien nelielā šopinga ietvarā nonācu lielveikalā, kur pie mobilā sakaru operatora meitenes palūdza mani aizpildīt anketu par viedierīču lietošanu ģimenē. Parasti uz šādiem aicinājumiem atsaucos, ja vien nav liela steiga. Forši, ka tiek pētīti mūsdienu cilvēku paradumi un, ja varu palīdzēt no tā izvilkt kādu esenci, kāpēc ne?
Pēc anketas izpildīšanas, protams, nāca papildu jautājumi un piedāvājumus - pieslēgt ierīcēm aplikāciju, kas kontrolē bērna pavadīto laiku pie ierīcēm. Forši jau forši! Bet KO? Kur paliek vecāku kontrole?
Vai tiešām mēs esam nonākuši tik tālu, ka vecākiem nav varēšana,
nav spēja būt tiem, kuri kontrolē savus bērnus? Man ļoti grūti
spriest par to, kas notiek pusaudžu vecumā, cik tas ir grūti vai
viegli, bet, manuprāt, viss sākas jau no pašas mazotnes. Mans dēls
ir sešgadnieks un jā, arī viņš jau kādu laiku ir ierauts viedierīču
pasaulē. Tomēr zem stingras vecāku kontroles. Meitene stāstīja, ka
aplikācijā iespējams uzlikt laiku, cik ilgi drīkst lietot ierīci,
tad tā pati automātiski izslēdzas.
Manam dēlam arī tiek noteikts ierīces lietošanas laiks, bet atšķirība ir tāda, ka viņš seko noteiktajam laikam līdzi pulkstenī, izslēdz un noliek ierīci pats. Ko mēs ar to iegūstam? Es gribētu ticēt, ka lielāku pašdisciplīnu. Lielāku uzticību, ka ir vecāku noteikumi un tos ievēro BĒRNS, nevis aplikācija. Un tad es domāju par to, vai tās nav pirmās iesētās sēklas uzticības veidošanai vēlākos gados? Vai pēc gadiem, kad mūsu pirmsskolnieki izaugs par pusaudžiem, būs aplikācija, kura izslēgs ballīti un panāks, ka bērns pārnāk mājās sarunātajā laikā?
Manam dēlam arī tiek noteikts ierīces lietošanas laiks, bet atšķirība ir tāda, ka viņš seko noteiktajam laikam līdzi pulkstenī, izslēdz un noliek ierīci pats.
Jā, dažādas aplikācijas un programmas ir tiešām labi palīgi, bet dažkārt man šķiet, vai daļa no tiem gadījumā nav palīgi, kuri dod iespēju vecākiem aizbēgt no kādas daļiņas sausās, nepatīkamās garoziņas bērnu audzināšanā? Zinu, zinu, to sajūtu, kad tu neatļauj bērnam tik ļoti gribēto lietu un viņš šaus zibeņus un pērkonus Tavā virzienā, iekšā jau desmit reizes esi izdomājis, cik daudz vieglāk būtu nospļauties, atļaut visu, ko viņš grib un mierīgi dzert tēju. Bet tas, kas tur pie savas nostājas, ir sapratne, ka šāds miers ir īslaicīgs. Kāds ir ilgtermiņa miers? Bērna sajūta, ka vecākiem ir vadība pār viņiem. Jā, jā. Es ticu, ka patiesībā katrs bērns, tieši šādā vadībā jūtas visdrošāk un iekšēji ir viss viss apmierinātāks, pat ja iesākumā, ārēji tas šķiet un pat loģiski šķistu pilnīgi pretēji.
Mums ir bijuši dažādi laiki, dažādas metodes ir izmēģinātas, un
vienu esmu sapratusi pilnīgi noteikti - kad tiek atļauts
viss vai starp atļauto un aizliegto ir nekonsekvence, kad
vecāki nav paši sev uzzīmējuši robežas un noteikuši tās bērnam, ir
skaidrs, ka bērns ik mirkli tās pārbaudīs. Kad izdodas tikt tālāk,
bērns jūtas kā uzvarētājs, kad nākamreiz tajā pašā situācijā viņam
neizdodas iegūt cerēto, viņš jūtas, kā zaudētājs. Bet apmierinājums
nav nevienā, ne otrā. Jo katru ieguvumu un zaudējumu pavada
nedrošība un gatavošanās nākamajai "cīņai". Labs piemērs ir
gulētiešanas laiks. Kad tas ir aptuvens, bērns katru vakaru mēģinās
izlūgt vēl to pēdējo multeni, "nu es vēl te mazliet paspēlēšos" vai
pirms gulētiešanas sagribas vēl ēst, dzert un visu ko, lai laiks
tiktu novilkts. Un tad kad nav robežu, mēs, vecāki, vienu vakaru
piekāpjamies, citu vakaru, kad esam noguruši, aizkaitināti, ne. Bet
bērns zina, ka iepriekš taču izdevās palikt ilgāk nomodā, tātad es
necenšos pietiekami, jāliek lietā pārējie "ieroči" - dusmas,
bļaušana, durvju ciršana. Kas nu kuram tuvāks.
Šķita pilnīgi normāli sabiedriskajā transportā, lai būtu miers, iedot paspēlēt kādu vienkāršu bērnu spēlīti, vakarā, kad nogurums un gribas klusumu - piesēdināt pie planšetes.
Jau ilgu laiku mums ir noteikts konkrēts gulētiešanas laiks. Esam izmēģinājuši dažādus, svārstoties starp 22:00 un 21:00 un šobrīd tas ir 21:30 un nevis aptuveni, bet precīzi. Tas ir laiks, kad puncim jābūt pilnam, zobiem izmazgātiem un visām spēlēm izspēlētām. Sākumā nebija viegli, bet nu jau katru vakaru, minūti pirms šī noteiktā laika saņemu buču un arlabunakti vēlējumu un tad dzirdu, kā mazās pēdiņas aizdipina uz savu istabu, tiek paņemta grāmata lasīšanai un pēc laika atliek izslēgt gaismu, jo mazais jau saldi čuč. Par to, kā saglabāt vadību caur mīlestību bez soda metodēm, es labprāt uzrakstītu citreiz.
Tomēr te nu mēs nonākam pie grāmatām.
Jāsāk no paša sākuma. Laikā, kad viedie telefoni, planšetes, sāka savu uzvaras gājienu, dēlam bija aptuveni trīs gadi. Tajā laikā es ļoti maz domāju par to, ko domāju šobrīd. Šķita pilnīgi normāli sabiedriskajā transportā, lai būtu miers, iedot paspēlēt kādu vienkāršu bērnu spēlīti, vakarā, kad nogurums un gribas klusumu - piesēdināt pie planšetes. Ļaut aizmigt, skatoties multenes. Tā mēs pavadījām gadu. Līdz brīdim, kad sapratu - bērns, kurš kādreiz pusi dienu varēja pavadīt spēlējoties dubļu peļķē, pa ceļam ar sajūsmu vēro katru putniņu un jaunu izplaukušu pumpuriņu, tagad uz pasauli skatās kā pelēku starpposmu, kas ir pa vidu tiem dārgajiem, krāsainajiem mirkļiem ierīcēs. Lai viņu ieinteresētu un gūtu patiešām spēcīgas emocijas, bija vajadzīgi aizvien izteiksmīgāki līdzekļi. Brīvdienās ar rāmu pastaigu mežā to panākt noteikti neizdevās. Un protams, nemaz nerunāsim par to briesmīgo aizkaitinājumu, kas pavadīju katru "planšetes sesijas" izbeigšanu.
Nevaru precīzi atminēties, kas bija tas punkts, kurā pieņēmu
lēmumu, bet vienu dienu planšete no bērna rokām tika izņemta uz
ilgu laiku, lai pēc gadiem atgrieztos ar citu apzinātību. Tas bija
mirklis, kurā mainījās ļoti daudz. Mēs sākām no rītiem iet agrāk
ārā no mājas, lai ceļš uz dārziņu tiktu pavadīts lēnā pastaigā,
vērojām dabu, runājām par procesiem. Sākumā nebija viegli
iekustināt šīs sarunas. Līdz brīdim, kad par pilnīgu normu bija
kļuvušas rīta sarunas par kosmosa uzbūvi, cilvēku attiecībām, dabas
ritumu, mūsu vietu tajā un citām "lielajām" tēmām. Šķiet, ka tad,
kad bērna galvu neaizņēma tā lielā, krāsainā planšetes pasaule,
viņam atvērās tik liela interese par visu apkārt notiekošo.
Protams, ta ir prasījis arī lielas izmaiņas manī pašā.
Mēs sākām apmeklēt bibliotēku. Četru gadu vecumā mans dēls pirmo
reizi iegāja bibliotēkā un izvēlējās pirmo grāmatu, kuru es
iesākumā lasīju priekšā katru vakaru. Tad tā kļuva par mūsu mazo
atkarību, izlasīt - mainīt pret jaunu. Dienas, kurās atnācām mājās
ar nu jau pilnu somu bibliotēkas grāmatu bija kā mazie
svētki.
Un tā pamazām mēs nonācām pie LIELĀS
VIENOŠANĀS.
Protams, mēs nevaram dzīvot kapsulā, arī mans dēls redz
apkārtesošo pasauli, to, ka, aizejot ciemos, citi bērni sēž pie
telefoniem, tādās situācijas arī viņš pieplok blakus un lielām acīm
skatās, kā citi spēlē. Ķer un grābj tās izjūtas, ko sniedz šī spēļu
pasaule. Tad man radās sajūta, jo ilgāk turēšu no tā visa viņu pa
gabalu, jo lielāku vēlmi un interesi radīšu par "aizliegto augli",
un mēs noslēdzām vienošanos.
Atnākot mājās, izstāstīju viņam, ka saprotu, ka tā ir daļa no
mūsdienu pasaules, un es nevēlos to pilnībā izolēt un respektēšu,
ka arī viņš vēlas būt daļa no tās. Tomēr man ir svarīgi iedot un
nepazaudēt tās vērtības, kuras es uzskatu par svarīgām. Un
vienošanās tapa ātri - tiklīdz dēls iemācīsies lasīt, viņam tiks
dota iespēja lietot planšeti un spēlēt spēles, sabalansēti,
protams. Tā ir daļa no motivācijas metodes, kuru tajā brīdi sāku
apgūt. Un nostrādāja labi.
Tajā brīdi viņam bija pieci gadi. Es sapratu, ka man nav vērts
steidzināt, varu dot ābeci, pamācīt. Taču līdz skolai laika ir
tik daudz, un, ja viņš grib iemācīties ātrāk, tai jābūt viņa
vēlmei. Un vēlme bija. Lasīšanas prasme atnāca ātri. Un prieks, ko
tā sniedz. Man gribētos ticēt, ka tā saglabāsies. Tomēr mēs,
vecāki, varam iedot tikai bāzi - ceļa somu. Un ielikt tajā, to kas
mums ir svarīgs. Kā tas tiks izmantots, būs izaudzinātā cilvēka
lēmums, kad mēs varēsim nolikt savu vecāku vadību un cerēt uz spēju
pašam būt savas dzīves vadītājam.
Autore: Sintija, mamma sešus gadus vecam dēlam