Ko labu Tu dari sava bērna attīstībai?
Esmu divu burvīgu meitiņu un dēla (jau pusaudža gados) tēvs, kā arī talantu konkursa Zelta talants žūrijas loceklis. Tāpēc man aktuāls šķiet jautājums par bērnu spēju attīstību. Ko mēs kā vecāki varam darīt lietas labā, un kur mēs dažkārt pāršaujam pār strīpu?
Talantīgi tikai dziedātāji un dejotāji?
Savdabīgais konkurss Zelta talants tika organizēts, lai
Latvijas cilvēki varētu parādīt, ko viņi patiesībā prot. Doma bija
popularizēt faktu, ka talanti vai kādas īpašas prasmes un spējas
patiesībā ir ļoti daudzveidīgas. Tajā pašā laikā prakse rādīja, ka
lielākā daļa cilvēku joprojām uzskata, ka pamattalantu virziens ir
dziedāšana vai dejošana. Var jau būt, ka tā mums ir kultūras
iezīme. Ne velti mēs sakām, ka latvieši ir dziedātājtauta un
dejotājtauta. Un tas bija labi redzams konkursā. No vienas puses,
tas ir baigi forši, ka cilvēki attīsta vokālās prasmes, ja
kāds šīs spējas ir saskatījis. Un tad bērns katru otro dienu dodas
uz mūzikas nodarbībām. No otras puses, man šķiet, ka bērna vēlmi
darboties nedrīkst ierobežot. Tev jāļauj viņam darīt visu, kas
bērnam tajā brīdī šķiet svarīgs un aktuāls. Vienā brīdī tā ir
zīmēšana, kas, pieauguša cilvēka acīm skatoties, ir vienkārši
ķēpāšanās. Tu ļauj viņam dziedāt, pat tad, ja dziedāšana kā formāts
tev pašam nepatīk. Tu ļauj bērnam jaukt kopā kefīru ar apelsīniem
un izliet to uz grīdas, jo tas ir kaut kas tik organisks un
dabisks, kas bērnā atraisa radošu brīvību un sapratni par iespēju
sevi izteikt visdažādākajos veidos. Manuprāt, tā ir milzīga vecāku
atbildība to ļaut un pieļaut. Man pašam kā tētim, ar pieauguša
cilvēka acīm raugoties, visi tie brīži, kad meita mājās rosās un
dara visu to, ko iepriekš minēju, dažbrīd liekas kaitinoši, jo
ikviena izpausme nepārprotami beidzas ar to, ka man ir jāuzkopj
grīda, no krēslu pārvalkiem jālasa salāti un visas citas lietas,
kas nokrīt zemē. Bet svarīgākais ir sapratnē, ka tam tā ir
jānotiek, nevis pret to jākaro.
Tu ļauj bērnam jaukt kopā kefīru ar apelsīniem un izliet to uz grīdas, jo tas ir kaut kas tik organisks un dabisks, kas bērnā atraisa radošu brīvību un sapratni par iespēju sevi izteikt visdažādākajos veidos.
Bērns nav interjera priekšmets
Dažkārt cilvēki savā iedzimtā kārtības mīlestībā un vēlmē pēc
sakoptības bērnu noliek interjera priekšmeta lomā. Bet bērns ir
dzīvs un savos pirmajos dzīves gados aktīvi un intensīvi mācās itin
visu, kas notiek pasaulē. Protams, vislabāk bērns izskatās, kad
mierīgi sēž, rokas klēpī salicis. BET… bērnam tas nav raksturīgi.
Tas pat ir nepieklājīgi, runājot par bērniem. Šā fakta
apzināšanās un pieļaušana nemaz nenāk tik viegli. Tas ir tas, par
ko, man liekas, vajadzētu īpaši domāt. Es neteikšu, ka manā ģimenē
tas ir baigi viegli nācis. Bet tajā brīdī, kad tu sāc mājās
notiekošo uztvert kā fenomenu, kā šovu, kuram ir savs laiks, viss
ir kārtībā. Un tad pienāks tie brīži, kad tu ar laimīgu smaidu
atcerēsies — redz, mums mājās bija arī tādi laiki, kad itin visi
dabūja trūkties. Un tas savā ziņā ir virziens talantu attīstībai,
jo bērnam jāsaprot, ko viņš var izdarīt ar savām rokām, ko viņš var
izdarīt ar vidi — transformēt, liet, mainīt, saprast, kā kaut kas
pielīp. Tas nekas, ka tas ir tavs mīļākais dīvāns. Bet tas ir
veids, kā bērns apzinās pasauli, jo pretējā gadījumā pastāv risks,
ka viņš to visu izmēģinās kaut kur sabiedriskajā telpā.
Es neteikšu, ka manā ģimenē tas ir baigi viegli nācis. Bet tajā
brīdī, kad tu sāc mājās notiekošo uztvert kā fenomenu, kā šovu,
kuram ir savs laiks, viss ir kārtībā.
Neatņemsim bērnam bērnību
Daudzi vecāki, runājot par savu bērnu nākotni, vēlas, lai viņu
bērns dienās būtu liels dziedātājs vai sportists. Ir tāda sajūta,
ka citas prasmes — galdniecība, rokdarbi, tehniskās spējas — tiek
atstātas novārtā. Un tas savā ziņā ir bēdīgi, jo šīs ir lietas, ko
parasti nedara kopā ar bērnu. Ja tu kā vecāks izvēlies, ka bērns
varētu dziedāt, ved viņu pie vokālā pedagoga. Un tas nenotiek
mājās. Ja tas ir sports, ne jau tu pats ar viņu kopā sporto. Un
šeit parādās viena bīstama lieta, par ko aizdomājos talantu
konkursa Zelta talants laikā. Ja sešu, septiņu vai astoņu
gadu vecumā dzīves konstrukcija tiek būvēta uz to, ka bērns būs
skatuves mākslinieks vai izcils sportists, kaut kādā veidā viņam
tiek atņemta bērnība. Beigu beigās deviņgadīga meitene vai
divpadsmitgadīgs puisis uz skatuves vairs nav bērni, bet nav arī
īsti pieaugušie. Un pat nevar saprast, kā viņus vērtēt. Pēc
pieaugušu cilvēku mērauklām viņi neder, bet pēc bērnu — vēl jo
mazāk.
Patiesība ir gaužām vienkārša — bērni vecākiem nepieder, viņi
pieder paši sev.
Ne tikai dziedāšana vai sports
Cilvēki ar rokdarbiem un cita veida amatniecību patiesībā ir uz
„jūs”. Iespējas bērnus vest uz šāda veida nodarbībām ir stipri
ierobežotas. Mēs dzīvojam sabiedrībā, kur ar rokām gatavotas lietas
tikpat kā neredzam, pašu gatavotās ēdamās lietas mājās, visticamāk,
arī ir tikai svētku padarīšana, nevis ikdiena. Mēs panākumus
būvējam saistībā ar šova elementiem — skatuve, priekšnesumi,
izrādes, televīzija, auditorija. Tas ir pašu cilvēku sadomāts, ka
tas ir veids, kā lieliski dzīvot un lieliski nopelnīt. Bet nereti
te apakšā slēpjas cita patiesība — vecāki caur bērniem izspēlē
savus nerealizētos sapņus. Kāds pats ir ļoti gribējis dziedāt, bet
dažādu apsvērumu pēc viņam tas nav sanācis. Patiesība ir gaužām
vienkārša — bērni vecākiem nepieder, viņi pieder paši sev. Viņiem
ir sava dzīve, par kuru pašiem jāuzņemas pilna atbildība. Un to
vecākiem ir ļoti grūti saprast, vecāki nereti iedomājas, ka tikai
viņi zina, kā ir vislabāk. Nevajag aizbildināties — bērns, es taču
visu tevis dēļ. Bet kas ir tas labākais, ko vecāki var dot saviem
bērniem? Laimīgi vecāki. Un laimīgi vecāki ir tie, kam ir arī sava
dzīve. Tā ir muļķīga abstrakcija — izdomāt sava bērna dzīvi, nevis
ļaut viņam pašam izvēlēties darīt to, kas patīk vislabāk.
Kas ir tas labākais, ko vecāki var dot saviem bērniem? Laimīgi vecāki. Un laimīgi vecāki ir tie, kam ir arī sava dzīve. Tā ir muļķīga abstrakcija — izdomāt sava bērna dzīvi, nevis ļaut viņam pašam izvēlēties darīt to, kas patīk vislabāk.
Mazliet no manas pieredzes
Man nav milzīga mērķa, ka kāda no meitām varētu kļūt par pasaules
slavenu pianisti vai dziedātāju. Es ļauju viņām dziedāt un darīt
visu, kas viņas interesē. Es nekad nevaru zināt, kā kādas prasmes
var mainīt viņu dzīvi. Protams, brīdī, kad mazākā meita ir
izdomājusi skatīsies kādu DVD disku, pats gribu klausīties radio un
to arī daru, savukārt vecākā meita klimperē pa sintezatora augšējām
oktāvām, mājās ir baigā kakofonija. Bet katrs dara savu.
Tas ir zināms jūklis, bet tā ir radošuma nepieciešamā sastāvdaļa.
Es citreiz varu apbrīnot savas vecākās meitas istabu, kurā viss ir
ņigu ņegu, bet, visticamāk, tā ir kaut kāda savdabīga
kārtība, ko viņa ir radījusi sev, un viņa zina, kas kur atrodas un
kāpēc tieši tā. Vecāku lomas nozīme parādās brīdī, cik ļoti veikli
spēj tikt galā ar bērna negribēšanu to visu kaut kad sakārtot. Un
tā ir īpaša prasme, vai tu to dari pamācošā tonī ar ļoti stingriem
nosacījumiem vai arī tu to vari izdarīt spēlējoties.
Haralds Burkovskis, žurnālists un trīs bērnu
tēvs