Skolotāji. Skolēni. Cieņa. Ir vai nav?
Lai arī ir vasara un skolu jautājums nav aktualitāte numur viens, tomēr šoreiz manas pārdomas par skolēnu un skolotāju savstarpējām attiecībām, tik bieži pieminēto cieņu un to, kāpēc, manuprāt, šāda situācija ir izveidojusies.
Skola ir sabiedrības spogulis
Es piekrītu atziņai, ka skola ir sabiedrības spogulis. Necieņa, par
ko mēs runājam šā fenomena redzamajā izpausmē, par to, ka skolās ir
tā un ir šitā, skolēni tā, bet skolotāji pretī šitā, — tā ir tikai
redzamā daļa no tā, kas caurauž mūsu ikdienu visdažādākajos veidos.
Ja cilvēki sāktu analizēt, ar kādām emocijām viņi skatās, piemēram,
vakara ziņas vai ar kādām emocijām viņi brauc pa ielu, kā viņi
uzvedas tad, kad ir sastrēgums un noteikti kaut kur jāpagūst, tad,
gribi negribi, vajadzētu secināt, ka arī šajās situācijās tādas
cieņas pilnas attieksmes pret citiem cilvēkiem nemaz nav. Es varu
tikai atkārtot visiem zināmo patiesību, ka bērni uzsūc tādu
attiecību modeli, kādu redz saviem vecākiem. Un, protams, skola ir
tā vieta, kur viņi šīs lietas var izspēlēt, vieta, kur viņi
izmēģina savu lielo dzīvi. Skolotājs, visticamāk, bērniem ir tieši
tikpat anonīms cilvēks, cik viņu vecākiem cits autovadītājs blakus
joslā. Bērni no pieaugušajiem nošpikoto uzvedību mēģina pārbaudīt
praksē, viņi mēģina saprast, kā tā darbojas, cik tālu viņi var iet.
Bērni grib pārbaudīt savas spējas un šo spēju galējās robežas.
Tāpēc tās izpausmes ir tādas, ka, ziņas lasot, mati ceļas stāvus.
Bet tas rodas tikai tāpēc, ka jaunais cilvēks ir sevis meklēšanas
procesā, kad viņš vēlas saprast, kas es esmu, ko es varu, cik daudz
es varu atļauties, ar ko es riskēju, ko es varu dabūt pretī, kādas
ir sankcijas par kādu darbību. Man liekas, ka bērni neapzināti
izprovocē konflikta situācijas, bet skolotāji reaģē tieši tāpat kā
vecāki pret citu autovadītāju, jo arī viņi dzīvo tajā pašā
sabiedrībā. Beigu beigās mēs nonākam pie kaut kādiem konfliktiem,
kas šķiet pilnīgi neatrisināmi. Man liekas, ka atbilde ir ļoti
vienkārša — ja mēs elementārās un ikdienišķās situācijās daudz
biežāk būtu laipni cits pret citu, tad arī skolēniem un skolotājiem
ar savstarpējo cieņu būtu daudz labāk.
Man liekas, ka bērni neapzināti izprovocē konflikta situācijas, bet skolotāji reaģē tieši tāpat kā vecāki pret citu autovadītāju, jo arī viņi dzīvo tajā pašā sabiedrībā. Beigu beigās mēs nonākam pie kaut kādiem konfliktiem, kas šķiet pilnīgi neatrisināmi.
Skolas un vecāku atbildība
Daudzi vecāki, no rīta atdodot bērnu skolā, uzskata, ka atbildības
nasta ir nost no viņu pleciem, ka tajā brīdī skola ir atbildīga ne
tikai par bērnu izglītošanu, bet arī audzināšanu. Manuprāt,
vecākiem tomēr vajadzētu uzņemties lielāku atbildības daļu. Skola
ir atbildīga par to, ko dēvējam par fizisko drošību, jo bērns no
rīta skolā ir iegājis un tur pavada lielu daļu sava laika un tikai
pēcpusdienā vai vakarā no turienes iet ārā. Skola vēl ir atbildīga
par to, lai bērns iemācās lasīt, rakstīt, rēķināt un visas prasmes,
kas ar to ir saistītas. Jā, tā ir skolas atbildība, jo nevar
prasīt, lai ar to tiek galā vecāki. Ne katram mājās būs mikroskops,
lai izpētītu, piemēram, mušu. Bet par audzināšanu, protams, atbild
vecāki. Un diskusija par šo jautājumu, manuprāt, ir pilnīgi
nevietā. Ja kāds grib skolai uzvelt paša neizdarītos darbus un tad
nākt, diezgan ambiciozi vicinot rokas un pirkstus rādot vēdeklī, —
„es jums atdodu, audziniet!”, tad, piedodiet, bet bērns ir jāsūta
uz audzināšanas iestādi. Tad jau tas ir pavisam cita profila
skaņdarbs. Un tajā brīdī ikviens vecāks automātiski zaudē tiesības
un iespēju ielikt savos bērnos to, kas viņam patiešām ir svarīgs.
Protams, ka ikdienas steiga ir pastāvīga vecāku pavadone, tomēr nav
cita varianta, kā saprast, ka tev tas laiks ir jāatrod. Ja citādi
nevar, neskaties seriālu, bet tajā laikā parunā ar bērnu. Kā
zināms, bērni līdz apmēram trīs gadu vecumam iemanto drošības
sajūtu, pārliecību par sevi, pirmās komunikācijas prasmes, tāpēc šo
laiku nevajadzētu palaist garām. Ja vecāki to ir palaiduši garām,
pēc tam var vainot, ko vien vēlas, — Saeimu, valdību, skolu,
darbavietu, sliktus priekšniekus, laiku, strādājošos Īrijā, bet
nekas no tā nemainīsies. Tā ir pamatpozīcija, kas jāpieņem brīdī,
kad esi gatavs attiecībām un zini, ka tīri teorētiski no tā, ka ar
kādu pārguli, varētu būt bērni. Lielākā nelaime ir tāda, ka bērni
dažkārt rodas cilvēkiem, kas ir iemīlējušies, bet viņi joprojām
savās attiecībās turpina būt divi. Bērns, no vienas puses, liekas
dabiski, bet tajā pašā laikā viņš nav kā trešais, kā līdzvērtīgs
spēlētājs.
Lielākā nelaime ir tāda, ka bērni dažkārt rodas cilvēkiem, kas ir iemīlējušies, bet viņi joprojām savās attiecībās turpina būt divi. Bērns, no vienas puses, liekas dabiski, bet tajā pašā laikā viņš nav kā trešais, kā līdzvērtīgs spēlētājs.
Par vecāku būt ir jāmācās!
Neviens jaunos cilvēkus nemāca būt par vecākiem, nemāca, kas notiek
ar bērnu katrā vecumposmā, kā veidojas bērna uztvere par dažādiem
jautājumiem. Un tajā pašā laikā te ir cita sabiedrības iezīme —
katram no jaunā pāra ir savi vecāki, kuriem ir kaut kāda dzīves
pieredze, un katrs automātiski pieņem, ka viņš zina, kā kas jādara.
Viņi tā turpina rīkoties arī savā ģimenē. Droši vien par šiem
jautājumiem tiek pārāk maz runāts, jo kāpēc citādi būtu žurnāli un
interneta portāli, kas par to raksta. Tas liecina, ka ir
informācijas vakuums, jo tad, kad cilvēks nonāk līdz reālai
situācijai, kad kaut kas jādara, viņš saprot, ka patiesībā neko
nezina. Tas, kas notiek bērnu psiholoģijas jomā, kā arī vecāku un
bērnu attiecībās, ir tas pats, kas attiecībā uz naudu — mēs visi
iedomājamies, ka protam ar to rīkoties. Bet tā nav! Arī rīkošanās
ar naudu ir jāmācās! Jā, tā nu sanāk, ka bērni turpina vecāku
iesākto it visās jomās.
Lai kaut kas notiktu, kaut kas ir arī
jādara
Atgriežoties pie skolām un pieņemot, ka skolotājs ir vairāk
izglītots psiholoģijas jautājumos un pedagoģijā par vidusmēra
vecāku, tomēr nedomāju, ka skolotāji var kaut ko daudz vairāk
iesākt. Jā, viņi varbūt ir mazliet izglītotāki minētajās jomās, bet
šaubos, vai viņiem ir daudz vairāk laika un resursu, lai to
realizētu. Skolotāji lielā mērā dzīvo stresā un pārgurumā,
nemitīgās bažās par rītdienu un nu jau arī par algu. Nedomāju, ka
šādā situācijā mēs no viņiem varētu prasīt kaut kādu pašatdevi.
Tas, ko vienmēr uzsver psihologi, — ir ideāli, ja skola un vecāki
sadarbojas. Ja runājam par tiem gadījumiem, ko piemin avīzēs,
nereti tie ir gadījumi, kad vecāki par skolu sāk interesēties tikai
tad, kad viņiem zvana un izmisīgi sauc: nāciet, mums ar jums ir
jārunā! Šie vecāki nav nākuši regulāri un interesējušies, vai
viņiem kaut kas nav jādara tā vai citādi, jo nav jau laika!
Var jau pārmest skolai: redz, biju uz vecāku sapulci, bet tajā neko
prātīgu nerunāja, tad kāpēc man jātērē laiks un vispār uz šīm
sapulcēm jādodas! Bet, mīļie, skolas sapulces, kurās piedalās
daudzi cilvēki, ir formāls pasākums, kurā lemj par svarīgām, bet ne
personiskām lietām. Arī par naudu skolā runāt ir tabu.
Ir lietas, kas prasa kaut kādu vecāku pašiniciatīvu,
pašorganizēšanos. Citiem vārdiem sakot, lai kaut kas notiktu, kādam
ir arī kaut kas jādara. Un tā ir visgrūtākā lieta, ka kādam šī
atbildība ir jāuzņemas. Ja tu kā vecāks nāc ar ambīcijām uz skolu,
ka vecāku sapulcē dabūsi par visu izrunāties, tā ir akla iedoma. Es
runāju par to komunikācijas modeli ar skolu, kad tiek runāts ar
klases audzinātāju ārpus sapulces. Un nav runa par to, ka vecāki
nesadarbojas ar skolu, viņi nesadarbojas arī savā starpā.
Nobeiguma vietā
Man liekas, ka skolām ir uzkrauta tik liela slodze, kas tām nemaz
nepienākas, jo par ētiskām kategorijām cilvēkiem pamatā vajadzētu
runāt mājās, nevis, piemēram, bioloģijas stundās. Tad, kad
saprotam, ka mājās nerunā par seksa jautājumiem, bērniem,
programmās šie jautājumi parādās. Un tad ir skolotājs, kurš,
iespējams, nejūtas pārāk ērti par to runāt, katram ir arī savi
morāli, reliģiski un citi aizspriedumi, un rezultātā mēs par kaut
ko brīnāmies. Vai tiešām šie ir jautājumi skolu programmām?
Manuprāt, tiem ir jābūt ģimenē. Mēs pārāk daudz gribam no skolas,
mēs gribam neadekvāti daudz, un tādā veidā mēs maskējam paši savu
neizdarību un atbildības neuzņemšanos.
Haralds Burkovskis, žurnālists un trīs bērnu
tēvs