Pērt vai nepērt?
Portālā palaikam aktualizējas jautājums — pērt bērnu vai nepērt. Man likās, ka šis ir tik vecs un tajā pašā laikā arī slikts audzināšanas paņēmiens, ka domāju — šī parādība vairs nav sastopama. Bet laikam kļūdos.
Izlādējies citur!
Es nekad nevienu savu (un arī svešu!) bērnu neesmu pēris. Un
bērnībā pats esmu dabūjis vienreiz. Šo gadījumu atceros visu mūžu,
bet tajā pašā laikā skaidri neatceros, par ko. Varbūt tāpēc šo
gadījumu atceros, jo tā nebija regulāra prakse. Ja pēršana ir
regulāra prakse, domāju, ka bērni vispār nesaprot, par ko šo sodu
saņem. Viņiem rodas uzskats, ka viss, ko viņi dara, ir tik slikti.
Un beigās šī apziņa ļoti nonivelējas — es kaut ko ne tā izdarīšu?
Štrunts, tik un tā būs pēriens! Neredzu iemeslu, kāpēc bērns būtu
jāper. Bērnu pēršana ir apliecinājums nespējai lietot jebkādus
citus līdzekļus, kas tomēr ir daudz iedarbīgāki. Fiziska
iespaidošana pēc būtības ir tikai pieaugušā izlādēšanās. Un, ja tas
ir tik nepieciešams, dodies skaldīt malku, skriet krosu vai
pārkrāmēt akmeņu kaudzi.
Fiziska iespaidošana pēc būtības ir tikai pieaugušā izlādēšanās.
Smalkjūtīgas attiecības
Ar bērniem, manuprāt, attiecības jāveido daudz smalkjūtīgākas, un
līdzekļu viņu ietekmēšanai mūsdienās ir ļoti daudz, jo viņu
atkarības ir tik daudzveidīgas — televizors, dators, ceļojumi,
dažādas atrakcijas, ciemošanās pie draugiem. Jā, tie ir rīki, kas
bērniem kaut ko nozīmē. Un tad var uzlikt tādu sodu, ka bērns
noteiktu laiku neskatās iecienīto seriālu vai ka viņa istabā vairs
vispār nebūs televizora. BET! Šajā brīdī vecākiem jābūt vienotiem
un, galvenais, konsekventiem. Ja ir solīts, ka kaut kā sekas būs
televīzijas neskatīšanās, tad nes to kasti prom! Un vēl — ar
pērienu tu bērnam patiesībā pasaki kaut ko ļoti sliktu. Zinoši
cilvēki apgalvo, ka formula ir vienkārša — tev cilvēkam jāliek
saprast, ka ne jau viņš pats ir slikts, bet tas, ko izdarīja. Vai
tiešām ir tik grūti dēlam pateikt: „Tu vispār esi lielisks čalis,
bet šitā rīkoties nav gluži feini.”
Ļauj saglabāt pašcieņu!
Ir jāļauj bērnam saglabāt pašcieņu. Piedodiet, bet, ja kāds tiek
malts kā kotlete, pašcieņu zaudē gan bērns, gan pieaugušais. Un
automātiski pretreakcija ir tāda, ka bērns nostājas klusējošās
aizsargpozīcijās un jebkāda nākamā komunikācija ir ļoti
apgrūtināta.
Piedodiet, bet, ja kāds tiek malts kā kotlete, pašcieņu zaudē gan bērns, gan pieaugušais.
Tāpat ir dzirdēts arguments, ka bērnam līdz gada vecumam var
uzšaut pa dibenu, jo sacīto viņš lāga nesaprot. Bet man rodas
jautājums: ja viņš nesaprot, kāda jēga ir uzšaut? Tad jau labāk ir
konsekventi stāstīt, kāpēc viņš to un to nevar. Galu galā nav arī
tā, ka viņš galīgi neko nesaprot. Ja bērns noskatās no citiem, ka
var sist, kā pateikt, parādīt, pierādīt frāzi — nesit, man sāp? Vai
var atdarīt ar to pašu? Es domāju, ka ne. Turklāt maza bērna dabā
nav tādas rīcības, kā sist, viņš to kaut kur ir redzējis. Ja mazi
bērni kaujas savā starpā, parasti tā ir cīņa par kaut ko. Ir viena
manta, ko iekāro abi, tajā brīdī vecāku uzdevums ir piedāvāt kādas
alternatīvas vai vienkārši ar bērniem sarunāt, kā tiks jautājums
risināts. Maziem bērniem patiesībā ir ļoti viegli uzmanību novērst
no kaut kā viena uz kaut ko citu.
Par aizliegtajiem augļiem
Mans dēls ir izsmēķējis vienu cigareti manā klātbūtnē piecu gadu
vecumā. Vienkārši sanāca par to runa, un es teicu: labi, pamēģini.
Ja pats esmu smēķētājs, nevaru klajā aizliegumā teikt: nē, jo
smēķēt ir slikti. Tu vari vienīgi teikt: tas ir baigais draņķis,
netici, pamēģini. Vēl ir variants bērnam godīgi pateikt: man,
draudziņ, ir tāda atkarība. Un atkarība ir viena šausmīgi slikta
lieta. Un tas tev sev ir jāatzīst. Kā man mamma vienmēr ir mācījusi
— ja bērns grib saprast, kas tas ir, ielej viņam mazu lāsīti
alkohola, lai viņš pamēģina. Tādējādi bērns saprot, ka tas nav kaut
kāds baigais tabu, līdz ar to nav attiecīgā vecumā jāskraida pa
kaktiem, lai iedzertu kopā ar man kā vecākam nezināmiem
cilvēkiem.
Haralds Burkovskis, žurnālists un trīs bērnu
tēvs