Strādājošie vecāki zaudē Satversmes Tiesā
Satversmes tiesa pieņēmusi spriedumu «strādājošo vecāku pabalstu lietā». Tiesas secinātais liecina, ka strādājošo vecāku izmaksājamā pabalsta «apcirpšana» uz pusi atbilst Satversmei, raksta ziņu portāls Apollo.lv.
Tiesa ir pieņēmusi spriedumu lietā «Par likuma «Par valsts
pensiju un valsts pabalstu izmaksu laika periodā no 2009.gada līdz
2012.gadam» 5.panta pirmās daļas atbilstību Latvijas Republikas
Satversmes 1., 91. un 110.pantam»».
Apstrīdētā norma noteic: no 2009.gada 1.jūlija līdz 2010.gada
2.maijam personai, kura ir obligāti sociāli apdrošinātā persona
(darba ņēmējs vai pašnodarbinātais), noteikto vecāku pabalstu
izmaksā 50 % apmērā no piešķirtā pabalsta apmēra.
Par apstrīdētās normas atbilstību Satversmei 2009.gadā tika
ierosinātas vairākas lietas, kuras tika apvienotās vienā.
Izskatītajā lietā tiesa vērtēja apstrīdētās normas atbilstību
tiesiskās paļāvības principam un samērīguma principam (izriet no
Satversmes 1.panta), vienlīdzības principam (Satversmes 91.pants),
kā arī Satversmes 110.pantā nostiprinātajam valsts pienākumam
atbalstīt ģimeni un bērnus, informēja tiesas pārstāve Līna
Kovaļevska.
Tiesa secinājusi, ka vecāku pabalsta mērķis ir kompensēt personai
darbā gūstamos ienākumus, kurus tā zaudē bērna kopšanas dēļ, un
sniegt atbalstu ģimenei, kurā ir bērns. Vērtējot apstrīdētās normas
atbilstību vienlīdzības principam, tiesa secināja, ka nestrādājošie
vecāki un strādājošie vecāki neatrodas vienādos un salīdzināmos
apstākļos. Personas, kas vienlaikus saņem darba algu un vecāku
pabalstu, ir labākā situācijā, nekā tās personas, kas ir bērna
kopšanas atvaļinājumā un saņem tikai vecāku pabalstu. Pirmajā
gadījumā pēc vecāku pabalsta saņemšanas ģimenes labklājības līmenis
palielinās, bet otrajā – paliek iepriekšējā līmenī.
Tādēļ tiesa secināja, ka no vienlīdzības viedokļa ir pieļaujams
dažāds pabalsta apmērs strādājošajiem un nestrādājošajiem
vecākiem.
Tāpat tiesa secinājusi, ka apstrīdētā norma šobrīd neliedz
personai, kura strādā un kurai ir bērns līdz viena gada vecumam,
saņemt vecāku pabalstu kā tādu. Tātad, likumdevējs ir saglabājis
iespēju visām personām, kuru ģimenē ir bērns līdz viena gada
vecumam, saņemt valsts atbalstu – vecāku pabalstu vai bērna
kopšanas pabalstu. Tādēļ ir izpildīts Satversmes 110.pantā
noteiktais pienākums sniegt atbalstu ģimenēm un bērniem.
Tiesa norādīja: tiesiskās paļāvības ierobežošana ir pieļaujama, ja
tā kalpo sabiedrības kopējam labumam.
Ieviešot vecāku pabalstu, izveidojās tāda situācija, ka ģimenes
varēja izvēlēties vecāku pabalstu noformēt uz viena vecāka, proti,
tā vecāka vārda, kurš pirms bērna piedzimšanas bija saņēmis lielāku
atalgojumu. Piemēram, ģimenē, kurā līdz bērna piedzimšanai viens no
vecākiem nestrādāja, bet otrs strādāja, pabalstu saņēma nevis tas
no vecākiem, kurš nestrādāja un atradās kopā ar bērnu (sociālais
pabalsts – bērna kopšanas pabalsts būtu 50 latu apmērā), bet gan
tas, kurš strādāja un saņēma algu (vecāku pabalsts). Savukārt
gadījumos, kad abi vecāki pirms bērna piedzimšanas bija strādājuši,
viņi vecāku pabalstu lūdza piešķirt tam, kuram ir lielāka alga, lai
gan mājās ar bērnu palika otrs vecāks, kuram vecāku pabalsts būtu
jāsaņem 70% apmērā no savas vidējās algas.
Šādā veidā izmantots vecāku pabalsts nonāca pretrunā gan ar
Satversmes tiesas spriedumā lietā Nr. 2006-07-01 izteiktajām
atziņām, gan ar valstī spēkā esošo sociālās apdrošināšanas sistēmu,
jo izveidojās tādu personu grupa, kuras bērna kopšanas laikā nebija
sociāli apdrošinātas.
Līdz 2008.gada 1.janvārim bērna kopšanas pabalsts bija viens no
sociālā pabalsta veidiem un tika maksāts no valsts pamatbudžeta.
Vecāku pabalsts, pieņemot politisku lēmumu, tika ieviests kā viens
no sociālās apdrošināšanas veidiem. Taču sociālās apdrošināšanas
iemaksu likme netika mainīta.
Vecāku pabalsts, likumdevējam neparedzot papildu sociālās
apdrošināšanas iemaksu likmi, ievērojami pasliktināja valsts
sociālā budžeta stāvokli. Viens no iemesliem, kādēļ sociālās
apdrošināšanas budžetā izveidojās tik liels deficīts, bija tas, ka
vecāku pabalsts tika nepārdomāti noteikts par sociālās
apdrošināšanas veidu. Vecāku pabalstu izmaksāšanai 2008.gadā tika
izlietoti aptuveni 66,7 miljoni latu (plānoto 26 miljonu vietā),
bet 2009.gada pirmajā pusgadā – aptuveni 43 miljoni latu.
Tas, ka vecāku pabalstu bez jebkādiem ierobežojumiem maksā arī
nodarbinātajām personām, gan neatbilst sociālās apdrošināšanas
būtībai, gan rada būtiskus izdevumus sociālajā budžetā. Tādēļ tika
pieņemts lēmums atteikties no strādājošo vecāku pabalsta izmaksas:
likums «Par maternitātes un slimības apdrošināšanu» 2009.gadā tika
grozīts, izslēdzot iespēju strādājošajiem vecākiem saņemt vecāku
pabalstu. Tomēr jaunā kārtībā netika ieviesta uzreiz, proti, tika
paredzēts 306 dienu pārejas periods.
Pārejas periodā valsts turpina sniegt atbalstu arī strādājošajiem
vecākiem, tomēr ierobežotu finanšu resursu dēļ pabalsta apmērs ir
samazināts par 50%. Tomēr arī pārejas periodā valsts nodrošina tādu
pabalstu, lai tas pildītu savu funkciju – atbalstīt ģimeni, kurā ir
bērns.
Tādēļ tiesa secināja, ka apstrīdētā norma saglabā līdzsvaru starp
konkrētās personas tiesisko paļāvību un sabiedrības tiesībām uz
ilgtspējīgu valsts sociālās apdrošināšanas sistēmu un sabalansētu
valsts budžetu.
Tiesa atzina, ka apstrīdētā norma atbilst Satversmes 1.pantam,
91.pantam un 110.pantam.
Satversmes tiesas spriedums ir galīgs un nepārsūdzams.
Avots: www.apollo.lv