Vecāki nevēlas eksperimentus ar sešgadīgajiem
Biedrība Vecāki par izglītību ir nosūtījusi vēstules Latvijas Republikas Valsts prezidentam Valdim Zatleram, LR Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijai, Sociālo un darba lietu komisijai, kā arī citām kompetentajām iestādēm, kurās paudusi savu nostāju un uzdevusi daudzus jautājumus, atbildes uz kuriem palīdzētu viest skaidrību par situāciju un IZM nodomiem attiecībā uz sešgadnieku sūtīšanu skolā.
Biedrībai nav iebildumu pret sešgadīgu bērnu apmācības
programmas pilnveidi, ja tās aprobācija un arī mācības t. s.
1.klasē tiek realizētas bērnu fizioloģiskajām un psiholoģiskajām
vajadzībām jau šobrīd atbilstoši izveidotā vidē – pirmsskolas
izglītības iestādēs jeb tā dēvētajos bērnudārzos vai tajās skolās,
kas jau tagad nodrošina pirmsskolas izglītības licencētās
programmas pirmsskolas sagatavošanai.
Jau tagad bērnudārzos un sešgadīgo bērnu vajadzībām piemērotajās
skolās notiek sešgadīgo bērnu apmācība, un šīs iestādes atbilst
normatīvajos aktos noteiktajām pirmsskolas izglītības iestādes
prasībām.
Nav jāizdod ne santīma valsts budžeta vai ES līdzekļu, lai
nodrošinātu bērnu vajadzībām atbilstošu vidi.
„Vai esam tik bagāti, lai krīzes laikā neizmantotu esošos resursus
un funkcionējošu sistēmu, bet tā vietā aizņemtos naudu, lai radītu
jaunu apšaubāmas kvalitātes sistēmu?” retoriski jautā biedrības
„Vecāki par izglītību” valdes locekle Kristīne Kazaka, kura arī
šaubās, vai vispār kaut kas tiktu domāts un darīts, lai nodrošinātu
eksperimentā iesaistīto mācību iestāžu aprīkošanu vismaz ar
sešgadniekiem piemērotām mēbelēm.
Savu viedokli biedrības pārstāve K.Kazaka ir paudusi D. Kļanskas
publikācijā „Kāda būs sešgadnieku skološana?” laikraksta „Izglītība
un Kultūra” š.g. 22.aprīļa numurā.
Ministrijai pretrunīgi paziņojumi
Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk - IZM) pretrunīgie
paziņojumi par sešgadīgo bērnu apmācību norāda, ka ministrijas
mērķi un veidi, kā tos sasniegt, pašai ministrijai joprojām nav
īsti skaidri. Ministrija pat nespēj nosaukt kritērijus, pēc kuriem
tā vērtēs aizsāktās reformas efektivitāti un kā rīkosies, ja tā būs
jāpārtrauc.
2009.gada septembrī ministrija paziņoja, ka, vien nedaudz
papildinot pirmsskolu mācību programmu otrajā pusgadā ar pašlaik 1.
klasē apgūstamās vielas elementiem, ir pilnībā gatava jau
2010./2011. mācību gadā skolā 1. klasē sūtīt sešgadniekus. Taču pēc
vairāk nekā pusgada ministrija nespēj atbildēt uz vecāku
sagatavotiem jautājumiem, aizbildinoties, ka nespēj sniegt
atbildes, jo nav pabeigta mācību programmu pilnveide.
Vecāki jautā
Varētu pat noticēt, ja vien biedrības ministrijai nosūtītie
jautājumi būtu bijuši saistīti ar programmu saturu. Programmu
saturu mēs vērtēsim, kad tas būs pilnībā izstrādāts, saka biedrības
„Vecāki par izglītību” valdes locekle K.Kazaka. Vispirms vecāki
grib noskaidrot vienkāršas lietas.
Kuras skolas ir tās, kas plāno eksperimentus ar sešgadīgajiem
bērniem jau šajā mācību gadā? Kad un kādā veidā plānots komplektēt
šīs sešgadnieku klases? Vai vecāki tiks detalizēti informēti par
iespēju pieteikties un iespēju atteikties no piedalīšanās šajā
eksperimentā? Uz kuru klasi tiks pārcelts bērns, kas būs apguvis 1.
klases eksperimentālo (aprobācijas) programmu pirmsskolas
izglītības iestādē kā sešgadnieks? Kādā veidā tiks nodrošināta
sešgadnieka izglītības līmeņa atbilstības saglabāšana, ja viņa
iespējamie skolasbiedri un vienaudži citās skolās mācības būs
sākuši tikai septiņu gadu vecumā? Vai viņš būs atšķirīgās klasēs ar
savā gadā dzimušajiem bērniem un atradīsies savai fizioloģiskajai
attīstībai un vecumam neatbilstošu vienaudžu sabiedrībā?
Ja eksperiments tiks novērtēts kā neveiksmīgs un tiks pārtraukts,
kurā klasē pirmo klasi beigušais bērns kā aprobācijas programmas
produkts nonāks nākamajā mācību gadā? Kurā klasē (pēc pašlaik spēkā
esošās sistēmas un pēc plānotā eksperimenta) bērns turpinās
mācības, ņemot vērā, ka viņa vienaudži vēl nebūs piedalījušies
eksperimentā, bet potenciāli varētu vēlēties mācīties tajā pašā
skolā? Vai tiks nodrošināts tas, ka necietīs pārējo bērnu apmācības
kvalitāte, neliekot tiem mācīties pēc vieglākas programmas? Tajā
skaitā ir arī sadzīviski jautājumi, uz kuriem bērnu vecāki vēlas
saņemt atbildes: kā saglabāt darbu, lai organizētu sešgadīgā bērna
izņemšanu no skolas, ja tajā mācības beigsies jau 12:00? Vai šiem
bērniem būs pagarinātā grupa un vai tā būs par maksu? Ja mācības
norisināsies ilgāk, vai bērnam būs iespēja gulēt diendusu un paēst?
Kā lauku rajonos kvalitatīvi nodrošināt sešgadnieku transportēšanu,
neliekot sešgadīgam bērnam braukt vairākas stundas pirms mācību
sākšanās, kā to nereti spiesti darīt skolēni?
Šādi un līdzīgi ir jautājumi, uz kuriem Latvijas bērnu vecāki vēlas
saņemt konkrētas un savlaicīgas atbildes no IZM. Tie patiesi ir
vienkārši un sadzīviski, taču laikam jau IZM ir grūti uz tiem
atbildēt, jo izskatās, ka par to pat nav domāts.
PRET eksperimentiem ar bērniem
Tāpēc biedrība kategoriski iebilst pret eksperimentiem ar bērniem,
kuri IZM darbību rezultātā iegūs neskaidru tiesisko statusu
Latvijas izglītības sistēmā un radīs pretrunas pamatizglītības
programmu piemērošanā šiem, kā arī citiem bērniem, kas šādā
eksperimentā netiks iesaistīti, kā arī tiem bērniem, kas jau mācās
vecākajās klasēs.
Uzziņai
Latvijas Republikas 2009.gada 15.septembra Ministru kabineta sēdes
protokola Nr.58 3.§ TA-3317 4. punktā ir reģistrēts „Izglītības un
zinātnes ministrijai nodrošināt izglītības nozares gatavību ar
2010./2011.mācību gadu uzsākt pamatizglītības apguvi no 6 gadu
vecuma”.
2009.gada 29.septembrī Ministru kabinets ārkārtas sēdē konceptuāli
atbalsta likumprojektu "Grozījumi Izglītības likumā" (TA-3477), bet
sabiedrības pretestības dēļ virzību aptur.
Kaut arī likumprojekta virzība ir apturēta, jau 2010.gada
4.februārī LTV Panorāma 2010.gada 29.janvāra sižetā
Izglītības centra pārstāve informēja par to, ka tomēr tiek veidots
projekts bērnu apmācības sākšanai no sešiem gadiem. Arī publikācija
Sešgadniekus tomēr sūtīs skolā laikrakstā Latvijas
Avīze u.c. paziņojumi skaidri norādīja uz Izglītības un
zinātnes ministrijas iecerēm un darbībām, kuru rezultātā jau
2010.gada septembrī bērni, kuriem aprit seši gadi, sāks mācības
1.klasē.
Turpinot sekot IZM paziņojumiem un darbībām, biedrība secina, ka
IZM, vienlaikus oficiālajā sarakstē biedrībai apgalvojot, ka
2010.gada septembrī bērniem, kas sasnieguši tikai sešu gadu vecumu,
mācības skolā nebūs jāsāk, tomēr plašsaziņas līdzekļos turpina
sniegt paziņojumus, ka jau 2010.gada septembrī vismaz 20 skolās
1.klasē mācības būs jāsāk arī bērniem, kas sasnieguši tikai sešu
gadu vecumu, lai eksperimenta veidā izmēģinātu jauno mācību sistēmu
(Laikraksts Diena, 2010. gada 29. marts, Vitas Dreijeres raksts
Ieilgusi bērnība var maksāt dārgi). Arī bezmaksas Rīgas
avīzē 5 min otrdien 2010.gada 30.martā Nr.49 (1056),
4.lpp. rakstā "Uz skolu sešos gados. Eksperiments. 20 skolu rudenī
sāks jauno sistēmu" var lasīt:
"Izglītības un zinātnes ministres Tatjanas Koķes preses pārstāve
Agnese Korbe norāda, ka šī ideja nenozīmējot, ka tā būtu "klasiska
1.klase ar pirmo skolu, mugursomu un tamlīdzīgi", kā tas bieži
tiekot saprasts. Runa ir par citu apmācības modeli, kur nodarbība
ilgtu 30 minūtes un apmācības forma neatšķiroties no tās, kāda tā
līdz šim bijusi bērnudārzos. Jau no 1.septembra aptuveni 20
izglītības iestādēs notikšot eksperiments, lai izmēģinātu jauno
apmācības sistēmu."
Šāda reforma, ko IZM sākotnēji publiski pozicionēja kā eksperimentu
jeb pilotprojektu, pēc biedrības aktīvas iesaistīšanās IZM darbību
un paziņojumu vērtēšanā tagad piesardzīgi nodēvēta par sešgadīgo
bērnu apmācības programmas aprobāciju.
Ar cieņu,
biedrības valdes locekle
S.Titova
IZLASI
ARĪ:
Kā saprast sešgadnieku?
Uz skolu tomēr no sešiem gadiem? Kā domājat
jūs?