LNO atjauno leģendāro TURANDOTAS iestudējumu
15.aprīlī atjaunojuma pirmizrādi piedzīvos leģendārais 1973.gadā tapušais režisora Jāņa Zariņa iestudējums – Džakomo Pučīni opera Turandota. Uzveduma atjaunojums veltīts oriģināliestudējuma scenogrāfa un kostīmu mākslinieka Edgara Vārdauņa (1910 – 1999) simtgadei.
Titullomā iejutīsies Julianna Bavarska, Kalafa lomu dziedās Augusts Amonovs vai Karloss Moreno, Liu – Kristīne Gailīte vai Evija Martinsone, Timurs – Samsons Izjumovas, Krišjānis Norvelis, Romāns Poļisadovs u.c., iestudējuma muzikālais vadītājs un diriģents Modests Pitrens, atjaunojuma režisors Guntis Gailītis, atjaunojuma scenogrāfe Ingrīda Cīrule, atjaunojuma horeogrāfes Elita Bukovska, Regīna Kaupuža, Zane Lieldidža, grims un parūkas Dace Caica, Elita Klāra
Uzvedums ar žilbinošu spožumu un izpildījuma vērienīgumu pārspēja visas skatītāju un klausītāju cerības.
„1973. gada 29. decembrī dzimusī izrāde ir spoža relikvija gan režijas, gan scenogrāfijas aspektā, un, to apzinoties, Latvijas Nacionālās operas mākslinieciskā vadība nolēmusi un realizēs šīs pērles eksponēšanu arī turpmākajās sezonās. Izrāde, kas LNO repertuārā spēlēta vairāk nekā 30 sezonu, ir kā vēsturiska liecība, kas rada priekšstatu par latviešu operteātra tradīciju uzplaukumu pagājušā gadsimta septiņdesmitajos gados. Iestudējuma pirmsākumos publiku valdzinājusi režijas, vizuālā risinājuma un mūzikas piedzīvojuma harmonija. Turandotā skanējušas labākas latviešu operbalsis – Žermēna Heine-Vāgnere, Elza Zvirgzdiņa, 90. gados arī Ieva Kepe, Kārlis Zariņš, Miķelis Fišers u.c.” par izrādi stāsta LNO direktors Andrejs Žagars.
Izrādē, kura piedzīvoja divus atjaunojumus, valda zeltaino toņu gamma – Ķīnas imperatoru galma krāsa.
Uzvedums ar žilbinošu spožumu un izpildījuma vērienīgumu
pārspēja visas skatītāju un klausītāju cerības. Izrādē, kura
piedzīvoja divus atjaunojumus, valda zeltaino toņu gamma – Ķīnas
imperatoru galma krāsa. Simboliska ir tautas un Turandotas tērpu
krāsu palete – tautai zili pelēkie toņi, Turandotai – asiņaini
sārti. Brīva nosacītība etnogrāfiskajos elementos saskan ar Džakomo
Pučīni mūziku, kurā austrumnieciskai nokrāsai cauri vijas itāliskā
kaisle. Edgara Vārdauņa Turandotas scenogrāfija un kostīmi
skatītājus priecē jau gandrīz 40 gadu garumā.
Latvijas Nacionālās operas scenogrāfa Edgara Vārdauņa (21.09.1910.
– 22.06.1999) dzīves stāsts ir spilgta liecība par mākslas
sasniegumiem operas namā, kuru viņš mīlēja, un pretrunīgo laikmetu,
kurā dzīvoja.
1946. gadā Edgars Vārdaunis atgriezās Latvijā un Operas un baleta
teātrī, kura skatuve kļuva par viņa krāsaināko audeklu gandrīz 50
gadu garumā. Vispirms kā scenogrāfs-dekorators, vēlāk (no
1983.gada) jau kā galvenais mākslinieks Edgars Vārdaunis radīja
skatuves noformējumu un tērpus vairāk nekā 80 operas un baleta
izrādēm, brīvi pielāgojot savu poētisko, dramatisko un trāpīgo
stilu dažādu laiku un zemju tēliem.
Edgaram Vārdaunim veltīts daudz slavinošu vārdu. Viņu saukuši par
Operas scenogrāfijas lielmeistaru un skatuves burvi, viņš ir
saņēmis virkni valsts un starptautisko apbalvojumu, bija
laikabiedru, kritiķu un skatītāju mīlēts.
Ieskaties: www.opera.lv