LNO atjauno leģendāro TURANDOTAS iestudējumu

15.aprīlī atjaunojuma pirmizrādi piedzīvos leģendārais 1973.gadā tapušais režisora Jāņa Zariņa iestudējums – Džakomo Pučīni opera Turandota. Uzveduma atjaunojums veltīts oriģināliestudējuma scenogrāfa un kostīmu mākslinieka Edgara Vārdauņa (1910 – 1999) simtgadei.

Publicitātes foto.

FOTO: Mammamuntetiem.lv

Publicitātes foto.

Titullomā iejutīsies Julianna Bavarska, Kalafa lomu dziedās Augusts Amonovs vai Karloss Moreno, Liu – Kristīne Gailīte vai Evija Martinsone, Timurs – Samsons Izjumovas, Krišjānis Norvelis, Romāns Poļisadovs u.c., iestudējuma muzikālais vadītājs un diriģents Modests Pitrens, atjaunojuma režisors Guntis Gailītis, atjaunojuma scenogrāfe Ingrīda Cīrule, atjaunojuma horeogrāfes Elita Bukovska, Regīna Kaupuža, Zane Lieldidža, grims un parūkas Dace Caica, Elita Klāra

Uzvedums ar žilbinošu spožumu un izpildījuma vērienīgumu pārspēja visas skatītāju un klausītāju cerības.

„1973. gada 29. decembrī dzimusī izrāde ir spoža relikvija gan režijas, gan scenogrāfijas aspektā, un, to apzinoties, Latvijas Nacionālās operas mākslinieciskā vadība nolēmusi un realizēs šīs pērles eksponēšanu arī turpmākajās sezonās. Izrāde, kas LNO repertuārā spēlēta vairāk nekā 30 sezonu, ir kā vēsturiska liecība, kas rada priekšstatu par latviešu operteātra tradīciju uzplaukumu pagājušā gadsimta septiņdesmitajos gados. Iestudējuma pirmsākumos publiku valdzinājusi režijas, vizuālā risinājuma un mūzikas piedzīvojuma harmonija. Turandotā skanējušas labākas latviešu operbalsis – Žermēna Heine-Vāgnere, Elza Zvirgzdiņa, 90. gados arī Ieva Kepe, Kārlis Zariņš, Miķelis Fišers u.c.” par izrādi stāsta LNO direktors Andrejs Žagars.

Izrādē, kura piedzīvoja divus atjaunojumus, valda zeltaino toņu gamma – Ķīnas imperatoru galma krāsa.

Reklāma
Reklāma

Uzvedums ar žilbinošu spožumu un izpildījuma vērienīgumu pārspēja visas skatītāju un klausītāju cerības. Izrādē, kura piedzīvoja divus atjaunojumus, valda zeltaino toņu gamma – Ķīnas imperatoru galma krāsa. Simboliska ir tautas un Turandotas tērpu krāsu palete – tautai zili pelēkie toņi, Turandotai – asiņaini sārti. Brīva nosacītība etnogrāfiskajos elementos saskan ar Džakomo Pučīni mūziku, kurā austrumnieciskai nokrāsai cauri vijas itāliskā kaisle. Edgara Vārdauņa Turandotas scenogrāfija un kostīmi skatītājus priecē jau gandrīz 40 gadu garumā.

Latvijas Nacionālās operas scenogrāfa Edgara Vārdauņa (21.09.1910. – 22.06.1999) dzīves stāsts ir spilgta liecība par mākslas sasniegumiem operas namā, kuru viņš mīlēja, un pretrunīgo laikmetu, kurā dzīvoja.
1946. gadā Edgars Vārdaunis atgriezās Latvijā un Operas un baleta teātrī, kura skatuve kļuva par viņa krāsaināko audeklu gandrīz 50 gadu garumā. Vispirms kā scenogrāfs-dekorators, vēlāk (no 1983.gada) jau kā galvenais mākslinieks Edgars Vārdaunis radīja skatuves noformējumu un tērpus vairāk nekā 80 operas un baleta izrādēm, brīvi pielāgojot savu poētisko, dramatisko un trāpīgo stilu dažādu laiku un zemju tēliem.
Edgaram Vārdaunim veltīts daudz slavinošu vārdu. Viņu saukuši par Operas scenogrāfijas lielmeistaru un skatuves burvi, viņš ir saņēmis virkni valsts un starptautisko apbalvojumu, bija laikabiedru, kritiķu un skatītāju mīlēts.

 

Ieskaties: www.opera.lv