Skolā jāvalkā formastērpi? Par un pret: tēva pieredze
Ar patiesi lielu interesi izlasīju ziņu, ka vairums skolēnu vecāku atbalsta skolas formu ieviešanu. 100% ticamības moments gan tāds apšaubāms, jo tā ir tikai viena tirdzniecības centra veikta pircēju aptauja, tomēr pārdomas rosina.
Kā jau parasti, galvenais arguments — formas bērnos veicina
piederības sajūtu skolai un mazina sociālās nevienlīdzības sajūtu.
Lai šoreiz skola paliek nenosaukta, bet mūsu mācību iestādē jau
gana ilgus gadus ir ar „urrā” saucieniem ieviestas formas un gan
vecāki, gan bērni var par to spriest nevis kā teorētiķi, bet
praktiķi.
Tātad — kurš ir sacerējies, ka mūsdienu kapitālisma brīvā tirgus
apstākļos skolas formas ir veids, kā cīnīties pret sociālo
nevienlīdzību? Nespriedīšu te par marksistu murgiem, no kā jauno
paaudzi turēt labi tālu, bet nekādā ziņā nevienlīdzību skolas
formas nemazina.
Jo tad ir jāaizliedz uz skolu nākt arī ar modernu mobilo tālruni,
visiem ir vienādas pelēkas burtnīcas, sporta stundās nedrīkst citu
pašapziņu traumēt ar stilīgām un ērtām krosenēm (kas nemaksā ne
piecus un diemžēl ne desmit latus, bet pat piecdesmit). Un vēl ir
arī mugursomas, ziemas zābaki, mēteļi, penāļi, pildspalvas un nez
kas vēl. Ja kādam gribēsies izcelties, kaut vai bezjēdzīgi, viņš to
izdarīs.
Vecāki norādījuši, ka nav katru rītu jāstrīdas ar atvasēm, īpaši meitenēm, par to, kāds ir piemērotākais apģērbs, lai dotos uz skolu. Ieviesiet formu, un varēsiet strīdēties katru rītu, kāpēc tas bija vajadzīgs...
Nešaubos, ka ir iespējams uzšūt skaistas, ērtas un vispār
izcilas skolas formas, nešaubos, ka ir skolas, kur tas ir izdevies.
Tikai ir arī gadījumi, kad galvenais bijusi vēlme pēc formām, mazāk
domājot, kāds būs rezultāts. Kad audums ir tik nekvalitatīvs, ka
bērnam paslīdot un nokrītot uz ledus, biksēs ir caurums...
Kad formas skolēniem tik ļoti nepatīk, ka viņi tajās pārģērbjas
tikai skolas garderobē. Pat pārvarot kaunīgumu un pārģērbjoties
pretējā dzimuma klātbūtnē. Un skolotāji brīžiem ir aizņemti nevis
ar mācību darbu, bet strostējot tos, kuri ieradušies ne tajās
biksēs vai blūzē. Pat tik tālu, ka vēlā rudenī, kad skola vēl
nebija pietiekami silta, bērni klasē sala un puņķojās (un pa kādam
nolikās slimības gultā), jo skolotāja neļāva siltumam uzvilkt jaku
– NEPAREIZA krāsa, ziniet.
Varbūt cena ir izdevīga? Spriediet paši — ja tikai bikses no
prasta, plāna auduma maksā desmit latus. Mūsdienās piedāvājums ir
pietiekami plašs, lai par tādu pašu naudu bikses atrastu gan tirgū,
gan veikalā ar atlaidēm, gan arī „second hand”, un neviens pat
nepateiks, ka tās patiesībā ir „humpalas”. Par to pašu naudu, kas
paredzēta formai, var sapirkt gana labas drēbes.
Nešaubos, ka formu var uzšūt labu labo, bet tad arī jārēķina
izmaksas. Ir dzirdēts, ka patiešām laba forma varot maksāt 200
latu. Un it īpaši jaunākajās klasēs bērns no tās ātri izaugs.
Atgriežoties pie „sociālās vienlīdzības” — tas ir audzināšanas
jautājums mūsu pašu ģimenēs, un ne jau visiem valkājot vienādas
drēbītes, var iemācīt bērniem saprašanu par cilvēku dažādību. Mūsu
skolā kā jau visur mēdz būt problēmas bērnu attiecībās, tomēr nav
piedzīvots, ka kādu izsmietu tāpēc, ka viņam ir veca modeļa
telefons vai zobu stīpiņas.
Nešaubos, ka formu var uzšūt labu labo, bet tad arī jārēķina izmaksas. Ir dzirdēts, ka patiešām laba forma varot maksāt 200 latu.
Un par minēto aptauju — vecāki norādījuši, ka nav katru rītu
jāstrīdas ar atvasēm, īpaši meitenēm, par to, kāds ir piemērotākais
apģērbs, lai dotos uz skolu. Ieviesiet formu, un varēsiet
strīdēties katru rītu, kāpēc tas bija vajadzīgs...
Šķiet, šajā aptaujā ir piedalījušies arī zinātāji — galvenais
arguments pret bijis — skolas formas bieži ir neizteiksmīgas un pat
neglītas. To atzinuši pat tie vecāki, kuriem nav iebildumu pret
formām. Vecāki kā ļoti būtisku trūkumu minējuši, ka apģērba dizains
bieži ir neizdevies, tā autori nerēķinās ar bērnu individuālām
ķermeņa īpatnībām, nav pārliecības, ka tā izgatavošanā tiek
izmantoti kvalitatīvi un dabīgi materiāli.
Par to esam pārliecinājušies arī mēs ar savu bērnu. Ja nu jums
tomēr gribas skolas formas, sarīkojiet patiešām reālu piedāvājumu
konkursu. Jo izvēle pēc principa — tajā šūšanas firmā strādā mana
vecmāmiņa — var būt ļoti neveiksmīga. Un, kad esat tikuši skaidrībā
patiešām par labāko un skaistāko, jums vēl ir iespēja izsvērt, cik
latus tas patiesībā maksās.
P.S. Un apdomājiet labi, kas ir svarīgāk — bērnu spēja orientēties
pasaules kartē, angļu valodas zināšanas, matemātika, vai pareizās
krāsas blūze. Ir gadījumi, kad skolotāji aizrautīgi velta savu
laiku un nervus šim pēdējam jautājumam.
Teksts: Gunārs Skrulis, www.kasjauns.lv