Kā Zviedrijā risina konfliktus klasē. Vecāku pieredze
Turpinām Zviedrijā dzīvojošās latviešu māmiņas Māras Simons dienasgrāmatu. Šoreiz par kādu aktuālu un sāpīgu jautājumu Latvijas skolās - dažu bērnu izstumšanu. Pirmklasnieka mamma Māra stāsta, kā šādas problēmas tiek risinātas Zviedrijas skolās.
Kādu laiku dzīvojot ārpus Latvijas esmu sapratusi, ka nav
iespējams salīdzināt dzīvi Latvijā ar dzīvi Zviedrijā (un tāpat
jebkurās citās ārvalstīs) kategorijās „melns – balts”, „labs –
slikts” u.tml. Tas ir diezgan neproduktīvi un bezjēdzīgi, jo tās ir
atšķirīgas vides ar dažādiem kontekstiem un sabiedrību. Jā,
protams, ir jomas un lietas, kas objektīvi ir labāk sakārtotas un
organizētas vienā vai otrā valstī. Taču jebkurā gadījumā mēs tās
uztveram subjektīvi – lietojot paši savu pieredzes „rāmi”.
Es varu pastāstīt par savu līdz šim gūto pieredzi, saskaroties ar
dažādām dzīves jomām Zviedrijā. Kāds cits latvietis Zviedrijā jums
varbūt pastāstītu citu stāstu.
Pavisam nesen lasīju diskusiju kādā no Latvijas interneta portāliem par to, ko darīt, ja bērns klasē ir atstums un nepieņemts. Nospiedošais vairākums rekomendēja mainīt klasi vai skolu.
Mans vecākais dēls ir pirmklasnieks Starptautiskajā skolā. Tas
nozīmē, ka pašlaik viņš vielu apgūst tikai angļu valodā. Zviedru
valoda tiks apgūta nedaudz vēlāk, lai vēlākās klasēs mācības
turpinātu jau bilingvālā vidē. Kāpēc izvēlējāmies Starptautisko
skolu? Tādēļ, ka otra sarunvaloda ģimenē ir angļu valoda, un mēs
pieļaujam iespēju nākotnē pārcelties uz citu valsti.
Bet šoreiz vēlējos parunāt par ko citu. Man nav pieredzes sakarā ar
skolnieka laišanu skolā Latvijā, atskaitot manu pašas kā skolnieces
pieredzi. Manu uzmanību ne vienu reizi vien saistījusi citu
Latvijas vecāku pieredze – gan atstāstīta, gan interneta vidē
lasīta. Stāsts ir par konfliktu risināšanu skolās – par to, kas
notiek, ja bērns nonācis konflikta situācijā ar pārējiem
klasesbiedriem vai tiek pakļauts mobingam.
Pavisam nesen lasīju diskusiju kādā no Latvijas interneta portāliem
par to, ko darīt, ja bērns klasē ir atstums un nepieņemts.
Nospiedošais vairākums rekomendēja mainīt klasi vai skolu. Kāda
cita diskusija bija šokējoša. Mamma stāstīja, ka viņas mazāko klašu
skolniece atnākusi mājās piekauta. Klases zēni viņu neieredzot, jo
viņai ir labākas sekmes nekā pārējiem klasesbiedriem. Konflikts, kā
izrādās, briedis vairāku mēnešu garumā. Pēc notikušā ne skolotāja,
ne skolas direktore neko nav pasākusi. Diskusijas dalībnieki
ieteica vērsties policijā, izrēķināties ar puikām personīgi, kā arī
mainīt skolu.
Skolā, ko apmeklē mans dēls, ir izveidota īpaša pretmobinga komanda, kurā ietilpst vecāki un skolotāji.
Man pats dīvainākais šajos stāstos šķiet pieaugušo faktors. Kur
bija skolotāji, konfliktā iesaistīto vecāki, kad šie konflikti
„brieda”? Vai viņi nejuta, kādas ir bērnu attiecības? Kādēļ
Latvijas skolās konfliktu gadījumā teju vienīgā iespēja ir mainīt
skolu?
Pastāstīšu par savu pieredzi. Man šajā pirmajā mācību gadā ir
bijušas vairākas personīgas sarunas ar skolotāju. Dažas no tām ir
plānveida, proti, divas reizes mācību gadā skolotāja tiekas ar
bērnu un viņa vecākiem, lai runātu par attīstību: par to, kas
paveikts; kas nav padarīts, par attiecībām klasē u.tml. Citas
pārrunas bija skolotājas iniciētas. Tajās skolotāja izteica bažas
par mana dēla uzvedību vienā vai otrā situācijā: koncentrēšanās
trūkumu stundās, smiešanos par citu neveiksmēm, nedraudzīgu
attieksmi vienā vai otrā gadījumā. Mēs kopīgi runājām par šādas
uzvedības iemesliem, un sarunas patiešām vainagojās ar panākumiem,
jo dēla uzvedība un attieksme uzlabojās.
Lai cik nepatīkami mammai ir dzirdēt to, ka viņas bērns dažkārt nav
„paibērniņš”, es esmu patiešām pateicīga, ka skolotāja dēla skolā
spēj reaģēt uz šķietami niecīgiem negatīviem signāliem mana puikas
uzvedībā. Jā, pirmajā brīdī sajūtas nav patīkamas – tikt izsauktam
uz skolu runāt par bērna uzvedību vai sekmēm. Mana pirmā reakcija
bija „aizstāvēties”. Taču pēc patiešām konstruktīvās un savā ziņā
sirsnīgās sarunas sapratu, cik būtiski ir skolotājiem strādāt kopā
ar vecākiem. Un, iespējams, novērst potenciāli nepatīkamu, lielāku
uzvedības problēmu risināšanu nākotnē.
Skolā, ko apmeklē mans dēls, ir izveidota īpaša pretmobinga
komanda, kurā ietilpst vecāki un skolotāji. Iespējams, skolotāji ir
īpaši apmācīti saskatīt iespējamos mobinga „asnus” to iedīglī.
Manuprāt, ir iespējams nepieļaut konflikta situācijas skolā, ja
skola sadarbojas ar vecākiem. Kāpēc tas dažkārt šķiet tik
neiespējami Latvijā?
Nākamreiz – par mācību procesu skolā.
Māra Simons, mammām.lv reģistrētā māmiņa
Māra par sevi:
Kopš 2007.gada nogales dzīvoju Zviedrijas pilsētā Upsalā. Nokļuvu
tur sava toreiz vēl nākamā vīra dēļ. Gregs ir jaunzēlandietis, bet
nu jau septiņus gadus dzīvo un strādā par pētnieku Zviedrijā.
Audzinām divus dēlus: manu astoņus gadus veco dēlu Andreju un
deviņus mēnešus veco Martinu. Ik pa laikam mūs apciemo arī Grega
deviņgadīgie dvīņu puikas. Pirms pārcelšanās uz Zviedriju strādāju
PR jomā. Pašlaik mans vienīgais darbs ir būt mammai.