Pasauli šokē publikācija par tiesībām ārstiem ļaut nonāvēt bērnus arī pēc dzimšanas
Ārstiem jādod tiesības nonāvēt jaundzimušos bērnus, ja tiem konstatētas patoloģijas, vecākiem nav līdzekļu viņu uzturēšanai, vai arī ja bērns nav bijis vecāku gribēts, uzskata ar Oksfordas universitāti saistīta akadēmiķe, raksta portāls www.kasjauns.lv.
Filozofes un medicīnas ētikas ekspertes Frančeskas Minervas
viedoklis izraisījis sašutuma vilni virtuālajā vidē visā pasaulē.
Sieviete pauž uzskatu, ka jaundzimušie nav uzskatāmi par reālām
personībām un viņu nonāvēšana dzīves pirmajās dienās daudz
neatšķirtos no aborta veikšanas, bērnam atrodoties vēl mātes
vēderā.
Publikācijā Britu medicīnas žurnālā (British Medical Journal) cita
starpā rakstīts, ka pat veselus bērnus varētu nonāvēt, ja viņu māte
nolemtu, ka nevar atļauties mazuļa audzināšanu un uzturēšanu.
Žurnāla redaktors aizstāv publikāciju, sakot, ka tās mērķis bija
raisīt labi argumentētu diskusiju, nevis uzspiest kādu vienu
noteiktu morālo nostāju, vēsta portāls The Daily Mail.
Tiesa gan, publikācija izraisījusi pamatīgu sašutuma vētru
internetā visā pasaulē. Oksfordas universitātes pētniece saņēmusi
vairākas vēstules ar nāves draudiem, kā arī zvanus, kuros viņai pēc
nāves solīta degšana ellē.
„Pāris pēdējās dienas kopš publikācijas ir bijušas sliktākās manā
dzīvē”, stāsta Frančeska Minerva. Viņa un raksta līdzautors –
Milānas universitātes bioētiķis Alberto Džubilini, iestājas par to,
ka būtu jāpieļauj mazuļu nonāvēšana pēc dzimšanas visos tajos
gadījumos, kad grūtniecības sākuma periodā būtu atļauta aborta
veikšana.
Viņi uzsver, ka, līdzīgi vēl nedzimušam bērnam, arī jaundzimušais
vēl tikai sāks attīstīt cerības, mērķus, sapņus un visu pārējo, un
būdams cilvēks, vēl nav uzskatāms par personu – tādu, kurai būtu
morālas tiesības uz dzīvi.
Savukārt, vecākiem, vienaudžiem un sabiedrībai ir savi plāni un
mērķi, ko bērna piedzimšana var būtiski ietekmēt un mainīt, tāpēc
viņu intereses vērtējamas augstāk.
Rakstā „Pēcdzemdību aborts: kāpēc mazulim būtu jādzīvo?” autore
pirmkārt pievēršas scenārijiem, kuros vecāki līdz bērna
piedzimšanai nezina, ka gaidāmais mazulis būs invalīds. Lai arī
mazulis var būt laimīgs, viņš nekad nesasniegs normāla bērna
potenciālu.
„Šāda mazuļa audzināšana var kļūt par nepanesamu nastu ģimenei un
sabiedrībai kopumā... Šo iemeslu dēļ fakts, ka auglim ir potenciāls
kļūt par personu, kurai būs (vismaz) pieņemama dzīve, nevar būt par
iemeslu abortu aizliegšanai.”
Publikācijas autori atbalsta arī vesela mazuļa nonāvēšanu
gadījumos, kad sievietes dzīves apstākļi ir mainījušies un viņai
vairs nav laika, naudas vai enerģijas, lai par bērnu rūpētos.
Ētikas speciāliste apgalvo, ka, lai arī adopcija ir viens no
risinājumiem, tas mātei var radīt nevēlamas psiholoģiskas
ciešanas.
Pēc draudu zvanu saņemšanas raksta autore paziņoja, ka nebija
gaidījusi tik pārliecinoši negatīvu reakciju. Minerva uzskata, ka
viņas izteikumi ir izrauti no to teorētiskā konteksta.
Jaundzimušo nonāvēšana savulaik bijusi pat
obligāta
Lai arī jaundzimušo apzināta nonāvēšana vairumam cilvēku var šķist
necilvēcīga un nepieņemama, vēsturē bijuši periodi, kad šāda rīcība
bijusi ne tikai pieņemama, bet pat obligāta. Romiešu kultūrā bērni
ar invaliditāti pēc dzimšanas tika pamesti, ja vecāki nevēlējās vai
nevarēja atļauties viņu audzināšanu.
Bērns vienkārši tika pamests uz ielas, kur nomira no bada. Tā bija
ierasta un sabiedrībā pieņemama prakse.
The Daily Mail raksta, ka 1912.gadā Bekingemšīrā tika atklāta masu
kapavieta ar 97 mazuļu mirstīgajām atliekām. Visi bērni bija
nogalināti īsi pēc piedzimšanas, un pētnieki uzskata, ka apbedījuma
vietas tuvumā atradies bordelis.
Arheologi uzskata, ka romieši mazuļus līdz pat divu gadu vecumam
neuzskatīja par „pilnībā” cilvēciskām būtnēm, un bērni, kas nomira
pirms šī vecuma, netika apglabāti kapsētās, bet gan publiskās vai
sabiedriskās vietās.
Lai nu kā, romiešu pāriem bija tiesības audzināt bērnus ar
invaliditāti. Spartā šajā jautājumā iedzīvotājiem izvēles nebija.
Jaundzimušie tika uzskatīti par valsts īpašumu un visus bērnus
rūpīgi izmeklēja kopienas līderi. Ja bērns izrādīja jebkādas
fiziskās vai garīgās veselības problēmas, vecākiem bija par to
jāinformē.
Jaundzimušo nonāvēšana pastāvējusi dažādās kultūrās visos vēstures
posmos, un tā joprojām sastopama atsevišķās Indijas daļās, Āfrikā
un Ķīnā. Viena bērna politikas dēļ Ķīnā ik gadu daudzi bērni tiek
pamesti uzreiz pēc dzimšanas.
Avots: www.kasjauns.lv