Kas ir svarīgi, izvēloties svešvalodu kursus bērnam? Aptaujas rezultāti
Nupat ir noslēgusies svešvalodu mācību centra „Berlitz” rīkotā aptauja par svešvalodu apguvi bērniem. Mācību centrs vēlējās noskaidrot, vai un no kāda vecuma vecāki gatavi sūtīt savus bērnus svešvalodu apmācības kursos. Aptauja ietvēra sevī jautājumus par pasniedzēja izvēli, kursu cenu un priekšrocībām, ja svešvalodas apgūst jau agrā bērnībā. Aptaujas rezultātus komentē „Berlitz” direktore Inga Zeide.
1.Vai tavs bērns/-i pašlaik apmeklē kādus svešvalodu
kursus?
2.Kāds ir labākais vecums svešvalodas apguves uzsākšanai?
"Ja runājam par tradicionālu svešvalodu apmācību grupās, tad labākais vecums ir no 4 gadiem, kā arī lielākā daļa respondentu atbildējuši. Ja bērns svešvalodu apgūst kopš dzimšanas, tad tam jānotiek dabiskā vidē – ģimenē. Piemēram, ģimenē ir divas valodas, jo katrs no vecākiem ir citas tautības, vai, mazulim tiek apzināti pieaicināta svešvalodā runājoša auklīte. Bet viennozīmīgi svešvalodas apgūšanu būtu ieteicams uzsākt līdz 10 gadu vecumam, jo pēc tam cilvēka smadzenes diezgan strauji sāk zaudēt plastiskumu," komentē Inga Zeide.
3.Ko Tu ņemtu vērā, izvēloties svešvalodas kurus
bērnam?
4.Cik daudz Tu būtu gatavs maksāt mēnesī par svešvalodu
kursiem bērnam?
„Berlitz” direktore Inga Zeide par kursu izmaksām skaidro: "Kursu
cena pārsvarā veidojas no dalībnieku skaita grupā, kā arī no citām
cenā iekļautām vai neiekļautām lietām (piemēram, oriģināliem mācību
materiāliem). Tas jāņem vērā, izvēloties pakalpojumu sniedzēju. Jo
zemāka būs cena, jo, visticamāk, vairāk bērnu būs grupā. Zemāk
lielākā daļa aptaujāto norādījuši, ka optimālais dalībnieku skaits
grupā ir līdz 6 cilvēkiem. Valodu apmācībā svarīga ir runāšana un
katram individuāli atvēlētais laiks nodarbībā. Līdz ar to – jo
mazāk dalībnieku grupā, jo efektīvāka būs nodarbība un bērns ātrāk
progresēs."
5.Kādi jautājumi jāuzdod bērnam pēc svešvalodas
nodarbības?
"Tas lielā mērā atkarīgs no bērna vecuma, bet varam vilkt paralēles
ar jautājumu bērnudārza vecuma bērniem – „ko tu šodien ēdi
pusdienās?” Lielākā daļa parasti nespēj to atcerēties. Tāpat ir ar
svešvalodas stundā mācīto. Labākais veids, kā pārliecināties, ko
bērns ir iemācījies, ir mēģināt „simulēt” attiecīgās svešvalodas
situācijās mājās," tā Inga Zeide.
6.Kādas priekšrocības sniedz svešvalodu apguve agrā
bērnībā?
Par svešvalodu apguves priekšrocībām agrā bērnībā Inga Zeide
stāsta: "Pētījumi liecina, ka bērni, kuri agri sāk apgūt
svešvalodu, labāk attīsta pareizu intonāciju un izrunu. Bērni
nekautrējas lietot svešvalodu kā pieaugušie, mācoties jaunu valodu.
Jaunas valodas mācīšanās process ļauj bērniem izzināt jaunas
kultūras, kā arī jaunus domāšanas un darbošanās veidus. Svešvalodas
mācīšanās šodien multiplicēsies bērna nākotnes izglītības un
karjeras iespējās."
7. Vai valodu apmācībā ir svarīga tulkošana?
"Svešvalodas apmācībai, tāpat kā dzimtās valodas apmācībai,
jānotiek maksimāli dabiski. Kad mācāmies dzimto valodu, mums netiek
tulkots. Tāpat, mācoties svešvalodu, tulkojums nav nepieciešams.
Svarīga ir metode," uzsver speciāliste.
8.Kādu svešvalodas pasniedzēju Tu izvēlētos savam
bērnam?
"Dzimtās valodas pasniedzēju priekšrocība ir, pirmkārt, autentiska
izruna, pieradinot bērnus jau no agra vecuma pareizai izrunai un
valodas ritmam. Otrkārt, pateicoties saskarsmei ar dažādas etniskās
izcelsmes pasniedzējiem, bērni iegūs nepastarpinātu pieredzi
dažādās kultūrās un vērtībās, kas mūsdienu globālajā, mainīgajā
pasaulē ir nenovērtējama pieredze," rezumē „Berlitz” direktore Inga
Zeide.
9.Cik liela grupa ir optimāla svešvalodu
apgūšanai?
Ieskaties: www.berlitz.lv