Veselības mācība kā obligāts un atsevišķs mācību priekšmets skolās nebūs

Lai gan jau ilgāku laiku notikušas diskusijas, ka skolēnu zināšanas par veselīgu dzīvesveidu un uzturu ir sliktas, un būtu nepieciešams skolās ieviest atsevišķu priekšmetu - veselības mācību, tāda tomēr nebūs. Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) uzlabošot sociālo zinātņu priekšmeta integrēto saturu.

Foto iesūtīja Ļena Mihailova.

FOTO: Mammamuntetiem.lv

Foto iesūtīja Ļena Mihailova.

 

Šodien Ministru kabineta komitejā tiks izskatītsVeselības ministrijas (VM) sagatavotais informatīvais ziņojums "Par mācību priekšmeta "Veselības mācība" iekļaušanu vispārējās vidējās un profesionālās izglītības mācību programmās". VM rosināja ar 2014./2015.mācību gadu mācību priekšmetu "Veselības mācība" noteikt par obligātu vispārējās vidējās un profesionālās izglītības mācību programmās, taču priekšlikums neguva atbalstu.

 

Izprotot veselības izglītības jautājumu apguves nozīmīgumu, IZM veselības izglītības turpmākajā pilnveidē atbalsta kompleksus, vispusīgus risinājumus. IZM plāno pilnveidot mācību priekšmetu programmu paraugus, veicinot integrētu veselības un sporta izglītības, un cilvēkdrošības jautājumu pēctecīgu apguvi visos izglītības posmos, portāls mammamuntetiem.lv uzzināja IZM.

 

Apkopojot un analizējot esošo praksi, IZM secinājusi, ka veselības izglītības jautājumi ir pilnvērtīgāk apgūstami, ja mācību procesā tos, tāpat kā līdz šim, apgūst plašākā kontekstā un integrēti. Vispārējā vidējā izglītībā sociālo zinātņu jomā vienlīdz svarīga ir arī vērtībizglītības, ekonomiskās izglītības, uzņēmējdarbības prasmju un finanšu pratības, mājsaimniecības, kā arī aktīvai un pilnvērtīgai dzīvesdarbībai mūsdienu sabiedrībā nepieciešamo politikas, tiesību, filozofijas, psiholoģijas un kultūras pamatjautājumu apguve, norāda IZM.


2013.gada februārī 5. un 9.klašu skolēni piedalījās Valsts izglītības satura centra izstrādātajā diagnosticējošajā pārbaudes darbā tikai par veselības izglītības jautājumiem. Diagnosticējošā darbā tika iekļautas tēmas par konfliktiem, to risināšanu un attiecību veidošanu, emocijām un stresa vadīšanu, reproduktīvo veselību, ģimeni un tās plānošanu, veselību veicinošiem paradumiem, atkarību izraisošo vielu ietekmi uz veselību, veselīgu uzturu, infekciju izplatīšanos, drošību un pirmo palīdzību. Kopumā skolēnu demonstrētās zināšanas vērtējamas kā labas. Diagnosticējošais darbs arī ļāvis atklāt tos jautājumus, kuru apguvei turpmāk būtu nepieciešams pievērst lielāku uzmanību, piemēram, tēmām par augšanu un attīstību un par medikamentu ietekmi uz cilvēka organismu.

Reklāma
Reklāma

 

IZM līdz 2013.gada 1.decembrim plāno pilnveidot mācību priekšmetu programmu paraugus, veicinot integrētu veselības un sporta izglītības, un cilvēkdrošības jautājumu pēctecīgu apguvi pirmsskolas izglītībā, pamatizglītībā un vidējā izglītībā (tai skaitā vidējā profesionālajā izglītībā). Tāpat IZM plāno sagatavot grozījumus Ministru kabineta noteikumos par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu, paredzot profesionālajā izglītībā apgūstamajā mācību saturā noteikt obligātu veselības izglītības moduli.

 

Lai izvērtētu MK noteikumus par valsts standartu pamatizglītībā un pamatizglītības mācību priekšmetu standartiem, un izstrādātu priekšlikumus grozījumiem par mācību priekšmeta "Sociālās zinības" saturu, programmu paraugiem un par izglītojamo zināšanu, prasmju un attieksmju diagnostiku par veselības izglītības jautājumiem, IZM piekrīt ierosinājumam izveidot darba grupu, iesaistot VM, Labklājības ministriju, veselības nozares un izglītības nozares nevalstiskās organizācijas.