Ko ēdienu reklāmu veidotāji tev nestāsta
Ēst var dažādi – ar apetīti, ar prātu un... ar acīm. Ēdieni un dzērieni glancētos žurnālos un televīzijas reklāmās izskatās tik garšīgi! Gardāki nekā dzīvē! Kā tas var būt?
Informācija no portāla www.kasjauns.lv.
Pasaules līmeņa ēdienu reklāmu (pārsvarā – televīzijas) gatavošanā gandrīz vienmēr piedalās īpaši stilisti, saukti par fūdstaileriem. Žurnālu fotosesijas ir nosacīti īsas, un tās var notikt pat virtuvē vai restorānā, savukārt filmēšana noris paviljonā, un tas ir ilgs process, kura laikā salāti apvīst, putukrējums noplok, sulīga gaļa apžūst... Taču, neraugoties uz sarežģījumiem, fūdstaileri dalās divās grupās: tā sauktajos pūristos (no latīņu vārda purus – tīrs), kuri strādā bez mānīšanās, un stilistos –falsifikatoros, sauktos par mokapiem. Nosaukums radies no datorspēles Mortal Kombat galvenā varoņa Mokapa, kurš vienmēr atrod izeju no bezcerīgām situācijām. Līdzīgi darbojas arī ēdienu mokapi – ar krāsām, līmēm un citiem instrumentiem, un viņu veidotās reklāmas izskatās tik kārdinoši, ka mēli var norīt... Arī Latvijā stilisti ēdienu uzfrišināšanā izmanto matu laku, ūdens smidzinātāju vai, piemēram, eļļu, lai ābols vai tomāts spīdētu, taču amerikāņu mokapu viltību saraksts ir krietni garāks un oriģinālāks. Lūk, kā top sulīga cepta vistiņa ar kraukšķīgu ādiņu vai krēmīgi maigs jogurts ar zemenēm, kuru mēs, sēžot pie televizora, kāri apēdam ar acīm...
Vissarežģītākā fotomodele ir pastēte – to nav iespējams gludi uzklāt uz maizes. Tāpēc visbiežāk pastētes vietā izmanto... plastilīnu!
• Biezā, krēmīgā jogurta vietā tiek izmantota baltā līme. Zemenes ir mākslīgas – no plastmasas. Balto līmi izmanto arī krējuma reklāmās.
• Glāzē ar kolu parasti tiek iemesti silikona ledus gabaliņi.
• Alus reklāmās izmanto iekrāsotu ūdeni, bet putas sakuļ no veļas pulvera. Lai alutiņš lēni un gleznaini šļakstītos pa glāzes sienām, ūdenim pievieno nedaudz eļļas.
• Skaisti, ledaini aprasojušu glāzi panāk, to apsmidzinot ar glicerīna un destilēta ūdens miksli. Tieši tāpat – ar glicerīna šķīdumu – apsmidzina salātlapas un dārzeņus.
• Kāda izskatās dārzeņu zupa, ielieta dziļajā šķīvī? Nekāda! Pēc dažām sekundēm dārzeņi nogrimst, tāpēc fotografējot vai filmējot šķīvis vispirms līdz pusei tiek piepildīts ar uzbriedinātu caurspīdīgu želatīnu. Tiek nogaidīts, līdz tas sastingst. Pa virsu želejas kārtai stilists skaisti izkārto kartupelīšus, burkāniņus un citus dārzeņus, uzmanīgi (lai neizjauktu kompozīciju) uzlej plānu slānīti buljona, ar pipetīti iepilina eļļu, uzliek dillīti, un... zupa gatava fotosesijai!
• Pelmeņus fotografē un filmē bez gaļas pildījuma. Tīras mīklas pelmeņi izskatās apaļāki, stingrāki un baltāki, jo pildījums spožā apgaismojumā spīd cauri – rodas netīra ēdiena iespaids.
• Lai šnicele izskatītos ideāli izcepta – ne par maz, ne par daudz –, sulīga un vēl karsta, to pārziež ar kausētu karameli.
• Vissarežģītākā fotomodele ir pastēte – to nav iespējams gludi uzklāt uz maizes. Tāpēc visbiežāk pastētes vietā izmanto... plastilīnu!
• Lai garšīgi izskatītos tikko izcepta gaļa, to mēdz apziest ne tikai ar sojas mērci vai joda šķīdumu, bet pat ar... apavu krēmu! Pa virsu vēl nopūš ar matu laku.
• Lai majonēze mirdzētu ar sniegbaltu atblāzmu un būtu plūstošāka, tai piejauc būvniecības kaļķus.
• Hamburgera filmēšana ir pati sarežģītākā. Vispirms stilists ar līmi maizei pielīmē sezama sēkliņas, tad liek spilgti iekrāsotu un ar glicerīnu apsmidzinātu salātlapu, ar laku nopūstus dārzeņus un kotleti, to visu salīmē un vēlreiz nopūš ar laku.
Teksts: žurnāls "Ko ārsti tev nestāsta"