Absurds Latvijas medicīnā: tūkstošiem pacientu aizņem rindu, bet neatnāk pie ārsta

Latvijā izveidojusies absurda situācija – lai tiktu pie daktera, jāgaida garā rindā. Tas nebūtu jaunums, bet, izrādās, rindas neveido milzīgs sasirgušo pūlis, bet gan tie, kas pie ārstiem pierakstās, bet vienkārši neatnāk, nejūtot nekādu atbildību, lai par to paziņotu medicīnas iestādes darbiniekiem. Pacientiem jāgaida rindā, kas tāda vien „uz papīra”, bet ārsti, laikā, kad varētu pieņemt reālu pacientu, gaida neatnākušo...

Ja jūti, ka netiksi pie ārsta, atsaki vizīti, lai kādam citam pacientam būtu iespēja apmeklēt speciālistu.

FOTO: Agnis Šmits

Ja jūti, ka netiksi pie ārsta, atsaki vizīti, lai kādam citam pacientam būtu iespēja apmeklēt speciālistu.

Lai Mārtiņš (7) tiktu pie speciālista Bērnu Klīniskās Universitātes slimnīcā, jāgaida neiedomājami garā rindā, norūpējusies viņa māmiņa Anita (27). Taču painteresējoties, kāpēc tā, izrādās, ne jau sasirgušo dēļ. „Ja gribam tikt pie ārsta ātrāk – maksā lielu naudu, bet gaidīt arī nav labākais variants, ja bērnam steidzami nepieciešami speciālista izmeklējumi. Diez gan jocīgi, ka rindā jāgaida dēļ tiem, kuri vienkārši atļaujas neatnākt,” viņa teic. 

 

Dažu mēnešu laikā teju 13 tūkstoši uz nozīmētu vizīti neierodas 

Sazinoties ar Bērnu Klīniskās universitātes slimnīcas (BKUS) pārstāvi Romēnu Namnieci, patiešām šāds fakts tiek apstiprināts. Viņa stāsta, ka situāciju veido tie pacienti, kuri uz vizīti vienkārši neierodas, par to nepaziņojot. Slimnīcas pārstāve par problēmu pat vēstījusi sociālajos tīklos, lai pievērstu bezatbildīgo uzmanību, un situācija mainītos. Viņa raksta – „Diemžēl, bet cipari nemainās, proti, pēdējos piecos mēnešos 12 746 jeb 16% pacienti neieradās uz nozīmēto vizīti, Bērnu slimnīcu par to iepriekš neinformējot. Tas negatīvi ietekmē daudzus Latvijas bērnus, kuriem tiek liegta iespēja savlaicīgi saņemt ārsta konsultāciju, vai izmeklējumu, kā arī veicina rindu veidošanos.” 

Jautājot, vai situāciju nevarētu labot tas, ja ārsts neatnākušā vietā pieņemtu nākamo, Namniece informē, ka BKUS konsultācijas un izmeklējumi tiek veikti pēc iepriekšēja pieraksta, tādēļ nākošo pieņemt nav iespējams, jo gluži vienkārši – tas vēl nav ieradies. 

Diemžēl, kamēr neatnākušais pacients, visticamāk, nododas citām svarīgām nodarbēm, ārstam un aparatūrai ir dīkstāve. 

 

Latvijā pacienti nerēķinās ar citiem 

Arī Bērnu slimnīcas valdes priekšsēdētāja Anda Čakša uzsver problēmas nopietnību, stāstot, ka rindas nudien būtiski mazinātos, ja tiktu mazināts arī neatcelto vizīšu skaits. „Valstij katru gadu tiek piešķirts noteikts finansējums, no kā plānots ambulatorās palīdzības apjoms, taču situācijās, kad pieprasījums ir lielāks, nekā valsts budžeta līdzekļi to spēj segt, veidojas rindas uz pakalpojumu.” 

Ambulatorās veselības daļas vadītāja Renāte Snipe atzīst, ka joprojām ir ļoti daudz tādu, kuri atļaujas nerēķināties ar citiem, un par to neinformē arī ārstniecības iestādi. Ir saprotamas dažādas ārkārtas situācijas, taču par to var un vajag brīdināt. „Jo ātrāk tiek saņemta informācija, jo lielāka iespēja citiem piedāvāt šo vietu, mazinot rindas pie speciālistiem. Citu pacientu iespējams uzrunāt pat pāris stundas pirms ieplānotas vizītes, un pacientu vecāki ir laimīgi par iespēju tikt pie speciālista daudz ātrāk.” 

Reklāma
Reklāma

Snipe atzīst, ka no 82 tūkstošiem pacientu nepilna pusgada laikā uz vizīti neierodas apmēram 13 tūkstoši, un tas ir daudz. Jautājot, kas varētu būt galvenie iemesli šādai rīcībai, Snipe pieļauj, ka rindas ir tik garas, ka cilvēki nereti aizmirst, ka pieteikušies pie speciālista. Vēl viens iemesls ir pieteikšanās vairākās veselības aprūpes vietās vienlaicīgi, gaidot, kurā rinda būs visīsākā. Neierašanos varētu skaidrot arī ar to, ka, gaidot garajā rindā, pacientam jau kļuvis labāk, un speciālista palīdzība vairs nav nepieciešama. 

„Aicinām visus paziņot par neierašanos elektroniski, izmantojot e-pastu, tas neprasa daudz laika. Pacienti, kas uz vizīti neierodas, ne tikai šķērdē valsts budžetu, jo tajā brīdī neizmantota stāv aparatūra, un arī ārsts nav nodarbināts, taču visvairāk žēl tos, kuriem speciālista palīdzība ir tiešām nepieciešama, bet pie tās nevar tikt rindu dēļ.” 

 

Esi atbildīgs – neliec citiem gaidīt 

Mazināt šādus gadījumus ir iespējams, taču ne vienmēr tas izdodas. Romēna Namniece skaidro, ka Bērnu slimnīcas darbinieki dažas dienas pirms gaidāmās konsultācijas vai izmeklējuma zvana pacientu vecākiem un atgādina par vizīti, taču ne vienmēr sazvanīšana ir veiksmīga, jo reģistrējoties daudzi nosauc neprecīzus tālruņa numurus vai uz zvanu neatbild. 

 

Lai kopīgi novērstu absurdo situāciju, Bērnu slimnīcas darbinieki aicina pacientus atteikt rezervēto pierakstu, rakstot uz e pastu – poliklīnika@bkus.lv, vai zvanīt 8866. Vēl viens variants ir aizpildīt atteikuma formu slimnīcas mājas lapā. 

 

 

Avots: www.kasjauns.lv