"Latvenergo" atbildes uz biežāk uzdotajiem jautājumiem elektrības tirgus atvēršanas periodā
Šobrīd, kad ir pagājis mēnesis kopš elektroenerģijas tirgus atvēršanas mājsaimniecībām un klientiem ir jānorēķinās par patērēto elektroenerģiju atbilstoši izvēlētajam produktam, ir ievērojami pieaudzis klientu uzdoto jautājumu skaits. Uzņēmums sagatavojis atbildes uz jautājumiem, kurus saņem visbiežāk.
Man ir Elektrum Universālais ar Izlīdzināto maksājumu,
nodevu skaitītāja rādījumus, kad saņemšu rēķinu?
Klientiem, kuri ir Elektrum Universālais lietotāji, norēķinu metode
ir Izlīdzinātais maksājums. Klientiem ar Elektrum Universālo vai
citu produktu ar Izlīdzināto maksājumu skaitītāja rādījumi NAV
jāziņo, bet katru mēnesi ir jāmaksā fiksētā Izlīdzinātā maksājuma
summa. Šiem klientiem rēķini netiek sūtīti, jo ir zināma ikmēneša
summa, kas jāsamaksā.
Kā man īsti jānorēķinās par elektrību, ja man ir
Izlīdzinātais maksājums?
Klientiem, kuri lieto Elektrum Universālais vai citu produktu ar
Izlīdzinātā maksājuma norēķinu metodi, ir jāizmanto Latvenergo
sūtītā informācija, kurā bija kartīte ar ikmēneša Izlīdzinātā
maksājuma summu. Sākot ar februāri, klientam katru mēnesi par
patērēto elektroenerģiju ir jāmaksā šī summa. Šo summu katram
klientam nosūtījām individuālā sūtījumā jau pagājušā gada beigās,
kā arī atkārtoti – februāra vidū uz klientu norādītajiem e-pastiem
vai SMS. Izlīdzinātā maksājuma summu klients var redzēt un izdrukāt
portālā www.e-latvenergo.lv, kā arī sazinoties ar Latvenergo
klientu servisu.
Vēlos uzzināt Izlīdzinātā maksājuma summu; kur lai to
uzzinu?
Izlīdzinātā maksājuma summu var atrast kartītē, ko nosūtījām visiem
klientiem līdz ar līgumu pagājušā gada nogalē vai šī gada sākumā.
Ja klients savu sūtījumu pazaudējis vai nav saņēmis, Izlīdzinātā
maksājuma summu un savu kartīti var atrast klientu portālā
e-latvenergo.lv. Februāra vidū klientiem nosūtījām atgādinājumu par
Izlīdzinātā maksājuma summu gan e-pastos, gan arī SMS.
Kad ir jāveic maksājums par patērēto elektroenerģiju, ja
izvēlētā norēķinu metode ir maksājums?
Izlīdzinātais Samaksa par patērēto elektroenerģiju klientam ir
jāveic līdz nākamā mēneša pēdējam datumam. Tātad par janvārī
patērēto elektroenerģiju klientam ir jāveic samaksa februārī.
Kā rīkoties, ja atšķiras Izlīdzinātā maksājuma summa
rudenī nosūtītajos piedāvājumos un šobrīd atsūtītajā
SMS?
Šādās situācijās aicinām klientus samaksu par patērēto
elektroenerģiju veikt atbilstoši pēdējai saņemtajai vai
e-latvenergo atrodamajai summai. Šī summa var atšķirties, jo gada
beigās ir bijusi kontrolapgaita un ir salīdzināts apmaksātais un
faktiskais patēriņš, atšķirības gadījumā Izlīdzinātā maksājuma
summu pārrēķinot.
Nodevu skaitītāja rādījumus mēneša sākumā, kad saņemšu
rēķinu, lai varētu veikt maksājumu par janvāri?
No 12. februāra ir uzsākta pakāpeniska rēķinu izsūtīšana klientiem,
taču varam apsolīt, ka rēķinus tuvākajās dienās saņems visi varētu
veikt maksājumu par janvāri? klienti, kuri izvēlējās šādu norēķinu
metodi. Maksājumu varēs veikt līdz mēneša beigām.
Ja rēķinu saņemšu tikai februāra beigās un samaksu
veikšu jau martā, vai AS „Latvenergo” piemēros soda
naudas?
AS „Latvenergo” šajā pārmaiņu procesā, kad mainās gan tirgus
nosacījumi, gan arī norēķinu kārtība, līgumos paredzētās soda
naudas neaprēķinās. Tādēļ vēlreiz gribam klientiem uzsvērt, ka
maksājumus pēc jaunās kārtības varēs veikt mierīgi un bez
uztraukuma par soda naudām.
Izvēlējos katru mēnesi saņemt rēķinu par patērēto
elektrību. Kā varu nodot skaitītāja rādījumus?
Skaitītāja rādījumus ērti var nodot portālā e-latvenergo.lv, ar SMS
vai ar mobilās lietotnes palīdzību. Šie veidi sniedz iespēju
skaitītāja rādījumus nodot jebkurā diennakts laikā. Rēķins
tiks izrakstīts par iepriekšējā mēnesī patērētajām kilovatstundām,
un to klients saņems pa e-pastu, pastu vai SMS veidā uz tālruņa
numuru.
Ja esmu izvēlējusies norēķināties pēc faktiskā patēriņa,
taču nav iespējas kādu mēnesi nodot skaitītāja rādījumus, vai es
saņemšu rēķinu? Kā varēšu norēķināties?
Mūsu klientu vidū ir virkne tādu, kas apzināti nevēlas nodot
rādījumus, lai arī kā savu norēķinu metodi ir izvēlējušies rēķinu.
Īpaši šādu situāciju esam novērojuši, ja klienta patēriņš ir
neliels un pa mēnešiem nav atšķirīgs. Vēlamies uzsvērt, ka rādījumu
nodošana nav obligāta un to nenodošanas gadījumā klients bez rēķina
nepaliks – tas tiks izrakstīts pēc vidējā vēsturiskā patēriņa.
Kur tagad var samaksāt rēķinus par elektrību? Vai to var
izdarīt e- latvenergo?
Maksājumus par patērēto elektroenerģiju klienti var veikt tāpat kā
līdz šim – portālā e-latvenergo.lv, internetbankā, bankā, pastā.
Maksājot ir svarīgi norādīt līguma numuru un summu (vai tā būtu
klientam individuāli aprēķinātā Izlīdzinātā maksājuma summa vai
rēķinā nosūtītā summa).
Ja klients norēķinās pastā vai bankā, tad aicinām izmantot
maksājuma kartīti, kurā ir norādīta Izlīdzinātā maksājuma
summa.
Kāpēc e-latvenergo portālā nav pieejama
informācija par iepriekš veiktajiem maksājumiem?
Jā, šobrīd informācija par 2014. gadā veiktajiem maksājumiem nav
pieejama, jo notika norēķinu sistēmas maiņa no iepriekšējās
kārtības atbilstoši tirgus līgumiem. Tā kā esam saņēmuši vairāku
klientu zvanus ar lūgumu tos atstāt pieejamus, tad varam apsolīt,
ka šī informācija Latvenergo klientu pašapkalpošanās portālā www.
e-latvenergo.lv tiks atjaunota un drīzumā atkal būs pieejama.
Kāpēc nevar norēķināties pa vecam?
Ar februāri, norēķinoties par janvārī patērēto elektroenerģiju,
stājas spēkā jaunā norēķinu kārtība, kurā AS „Latvenergo” saviem
klientiem piedāvā 2 norēķinu metodes – Izlīdzināto maksājumu vai
rēķinu. Tirgus apstākļos vairs netiek saglabāta līdzšinējā norēķinu
kārtība, kad klients pats aprēķināja savu maksājuma summu. Tāpēc
turpmāk maksājumu summu aprēķinās elektroenerģijas tirgotājs un
nosūtīs klientam informāciju par to – vai nu tas būtu Izlīdzinātais
maksājums, vai ikmēneša rēķins.
Kādēļ par nokavētu maksājumu par decembri Latvenergo
piestāda rēķinu jau pēc jaunā tarifa, lai gan decembrī pamata
tarifs bija manāmi lētāks par jauno?
Samaksa par patērēto elektroenerģiju klientam ir jāveic līdz nākamā
mēneša pēdējam datumam. Tātad, ja klients decembrī patērēja
elektroenerģiju, tad viņam par to bija jānorēķinās līdz 31.
janvārim. Šo informāciju klientiem janvārī atgādinājām arī ar
reklāmu palīdzību gan radio, gan TV. Ja janvārī klienta maksājumu
nesaņēmām, tad, pamatojoties uz noslēgto līgumu, pieņemam, ka
decembrī klients elektroenerģiju nav patērējis. Savukārt februārī,
norēķinoties par janvārī patērēto elektroenerģiju, apmaksa
notiek jau pēc noslēgtajiem tirgus līgumiem. Gribam uzsvērt, ka
klientam dotais laiks, lai norēķinātos par iepriekšējā mēnesī
patērēto elektroenerģiju, ir vesels mēnesis.
Kādēļ man fiksētais rādījums nesakrīt ar e-latvenergo.lv
uzrādīto skaitītāja rādījumu?
Iemesli visticamāk radušies pagātnē – bieži vien klienti laikus nav
pamanījuši tarifu vai PVN likmes izmaiņas un tādējādi, aprēķinot
ikmēneša maksājuma summu, varējuši kļūdīties. Savukārt mūsu
norēķinu sistēma, saņemot klienta maksājumu, to attiecina uz
aktuālo tarifu. Ja klients konstatējis starpību, aicinām klientus
sazināties ar Latvenergo servisu, lai saņemtu maksājumu pārskatu un
vienotos par situācijas risinājumu.
Veicot maksājumus, iepriekš norādīju savu Latvenergo līguma
numuru, taču, saņemot rēķinu SMS, secinu, ka līguma numurs ir cits.
Vai līguma numuri tika mainīti?
Līdz ar klientu līgumu izmaiņām saistībā ar tirgus atvēršanos un
tarifu izmaiņām klienta līguma numurs var būt mainījies. Aktuālais
līguma numurs ir redzams noslēgtajā tirgus līgumā, kā arī, protams,
e- latvenergo.lv. Aicinām klientus pievērst tam uzmanību, īpaši, ja
klients norēķinās internetbankā un norāda maksājuma uzdevumā savu
līguma numuru, kā arī ja klients ir bankā noslēdzis līgumu par
automātisku rēķinu apmaksu.