Kā savu ģērbšanās stilu veido vīrieši, sievietes un bērni
Zinātnieki apgalvo, ka mūsdienu cilvēkiem ir daudz lielāka vajadzība pēc jauniem, aizraujošiem stimuliem, nekā tas bija sabiedrībai pirms 30 gadiem. Mēs ātri pierodam pie reklāmām un ziņām sociālajos tīklos, tādēļ maz vai nekā nereaģējam uz iepriekš redzēto un pazīstamo.
Mode ir viena no tām sfērām, kas regulāri apmierina cilvēka
vajadzību pēc jaunā un pārsteidzošā. Tendences un stila
notikumi uztur interesi, iksezonas modes nedēļas ļauj iepazīt
un izmēģināt jaunus tēlus. Tas viss cilvēku padara gandrīz vai
atkarīgu no modes un Izrādās, ka modes patērēšana – sekošana
līdzi modes skatēm, iepirkšanās, stila veidošana u.tml. –
cilvēka smadzenēs stimulē tos pašus centrus, ko ēšana un
dzeršana.
Vēl viena psiholoģiska vajadzība, ko mode un apģērbs mums ļauj
apmierināt, ir piederība kādai svarīgai sociālajai grupai.
Piemēram, sportistu sievas nereti izskatās līdzīgas,
tādējādi skaidri parādot savu tuvo saikni ar šo grupu.
Mums ir arī konkrēti priekšstati, kā ir jāizskatās kādas
profesijas pārstāvjiem, piemēram, skolotājiem vai juristiem.
Apģērbs ir viens no būtiskākajiem līdzekļiem, kā apliecināt
piederību šai grupai gan savās, gan apkārtējo acīs. Pētnieki
stāsta, ka sievietes un vīrieši apģērbam piešķir dažādu nozīmi.
Vīrieši izvēlas apģērbu un zīmolus, kas atspoguļo viņu
dzīvesstilu. Viņi biežāk ir lojāli kādam konkrētam zīmolam,
kurš iedzīvina tādu tēlu, kas vislabāk atbilst viņu priekšstatam
par sevi. Lai apliecinātu savu statusu un ekonomisko stāvokli,
vīrieši izmanto aksesuārus, piemēram, pulksteni vai aproču
pogas.
Savukārt sievietēm apģērbs kalpo kā līdzeklis
savas personības un garastāvokļa izpaušanai, līdz ar to viņu
garderobē ir lielāks skaits dažādu zīmolu un viņas retāk ir tik
lojālas vienam konkrētam ražotājam. Daiļā dzimuma pārstāvēm ir
dinamiskas attiecības ar apģērbu, tāpēc viņu stils var būt
atšķirīgs, mainoties līdzi garastāvoklim, laikapstākļiem, pasākumam
vai kompānijai, kādā viņas pavada laiku. Turklāt sievietes
biežāk salīdzina sevi ar citām dāmām un ar apģērba palīdzību
cenšas uzlabot savu pašsajūtu un celt pašapziņu.
Bērnu modē valda citi modes un jaunāko tendenču
principi. Bērnu apģērbu zīmola “Lazy Francis” dizainere Olga Krūze
novērojusi, ka Latvijā jēdziens “bērnu mode” izskan arvien
biežāk un cilvēki sāk ievērot atšķirību starp vienkārši bērnu
apģērbu un to, ko saucam par bērnu modi.
Jaunākās paaudzes mode ir cieši saistīta ar vecāku, it īpaši
mammas, dzīves ritmu, stila izjūtu un arī pārliecību par to,
cik daudz bērnu apģērbam būtu jātērē. Arī šajā sfērā ir sezonālas
krāsu tendences, un tās lielākoties iet rokrokā ar pieaugušo
modi. Vairākas pēdējās sezonas ļoti aktuāli ir “mamma-meita”
jeb “mini me” komplekti – tajos māte un viņas mazā meita
ir tērpušās gandrīz identiski.
Tomēr, piemeklējot apģērbu bērnam, ir svarīgi viņam
neuzspiest pieaugušā stilu un izvēli, bet ļaut viņam vērot
vecākus un tādējādi veidot savu gaumes izjūtu.
Noteiktā vecumā bērni apģērbā meklē krāsas un
siluetus, kas asociējas ar viņiem iemīļotiem multfilmu un
filmu tēliem.
Meitenēm līdz aptuveni sešu gadu vecumam aktuālas ir spilgtas
krāsas un “princešu kleitas” – tādas, kas griežoties skaisti
plīvo. Vēlāk, līdz ar skolas gaitām, bērnu gaume un krāsu
izvēle mainās – viņi dod priekšroku tumšākiem toņiem un funkcionāli
ērtākam apģērbam.