Ņem vērā! Vadlīnijas vecākiem bērnu aprūpes nodrošināšanai Apvienotajā Karalistē
Apvienotajā Karalistē (AK), bērnu aizsardzību regulē tiesību kopums, kas sastāv no likumiem, kurus izdod parlaments, un tiesībām, kas izriet no tiesu spriedumiem (jeb tiesu prakses). Šī aizsardzības kārtība pastāvīgi tiek uzlabota, tāpēc šīs vadlīnijas neaptver pilnīgi visus noteikumus, un vecākiem bērnu aprūpe vienmēr jāveic ar vislielāko rūpību. Jāievēro, ka AK likumi atšķiras atkarībā no reģiona – Anglijas un Velsas, Skotijas vai Ziemeļīrijas.
Vecākiem, kuri kopā ar bērniem dodas uz ārzemēm, it īpaši uz ilgu
laika posmu, šāds lēmums jāpieņem pārdomāti, izvērtējot visus
iespējamos riskus, ar kuriem var nākties saskarties pašiem un
bērniem. Būtiski ir apzināties, ka ārvalstī, piemēram, AK, arī
attiecībā uz iebraucējiem neatkarīgi no to pilsonības darbosies
attiecīgās ārvalsts, piemēram, AK, likumi. Uz bērnu aprūpi un viņa
vecāku tiesībām un pienākumiem attiecas tās valsts normatīvie akti,
kurā viņi atrodas. Šajās vadlīnijās sniegti padomi vecākiem ar
bērniem vai bērnu aprūpētājiem, kā veicināt bērna labklājību un
audzināt bērnu atbilstoši AK tiesībām.
Pirms izceļošanas
Īpaši svarīgi pirms pārcelšanās uz AK ar bērnu ir nodrošināt,
ka:
- bērnam un vecākiem ir derīgi personu apliecinošie dokumenti;
- pārceļoties uz ilgāku laiku – ir parakstīts darba līgums, noteikta dzīvesvieta (parakstīts īres līgums);
- bērnam jau iepriekš ir atrasta piemērota izglītības iestāde, viņš tajā reģistrēts un nodrošinātas valodas apgūšanas iespējas;
- apzināta veselības aprūpes iestāde, kurā var vērsties saistībā ar bērna veselību; bērns reģistrēts pie ģimenes ārsta ārvalstī;
- ģimenē ir apzināts radu, draugu vai paziņu atbalsta loks, kas var sniegt atbalstu, ja tas nepieciešams.
Bērna aprūpe un uzraudzība
Vecāku pienākums ir nodrošināt ne tikai bērna pamatvajadzības
(aprūpe, apģērbs, mājoklis, ēšana utt.), bet arī bērna emocionālās
vajadzības (drošības sajūta, stabilitāte, attīstība utt.). Vecākiem
ir svarīgi izveidot veselīgu saikni ar bērnu, jo tādas neesamība
var atstāt nopietnu ietekmi uz bērna tālāko dzīvi.
Kā norāda AK profesionāļi, kuri strādā bērnu jomā, nepastāv ideāli
vecāki, bet ir nozīmīgi būt pietiekami labiem vecākiem. Pastāv
četri galvenie komponenti, kas veido vecāku spējas audzināt
bērnu:
- nodrošināt bērna veselības un attīstības vajadzības;
- noteikt par prioritāti bērna vajadzības;
- nodrošināt konkrētu dienas ritmu, ieradumus un stabilu aprūpi;
- atzīt jebkuru problēmu bērna audzināšanā no vecāku puses un sadarboties ar iestādēm, kas nodrošina valsts atbalstu.
Bērnu atstāšana bez uzraudzības
Anglijas un Velsas likumos nav strikti noteikts, no kāda vecuma
bērnu var atstāt bez uzraudzības, proti – vienu pašu mājās; tomēr
tiek uzskatīts, ka tikai bērnu no 12 gadu vecuma varētu uz kādu
brīdi atstāt bez pieaugušo uzraudzības, taču nekādā gadījumā nav
pieļaujams bērnu, kas jaunāks par 16 gadiem atstāt vienu pa nakti.
Nepieciešamības gadījumos ir jāvienojas ar bērnam pazīstamu un
uzticamu pieaugušo, kurš uzraudzīs bērnu vecāku prombūtnes laikā.
Bērnu nav atļauts atstāt vienu arī automašīnā.
Piemērs
Tēvs, kurš atstāja divgadīgo meitu vienu mašīnā, kamēr iegāja
aptiekā uz 10 minūtēm, tika arestēts un sodīts par apzinātu bērna
pakļaušanu būtiskam riskam.
Alkoholisko vai citu apreibinošo vielu lietošana nav savienojama ar
bērna pieskatīšanu, jo tādējādi bērns tiek pakļauts nopietnam
riskam. Konstatējot, ka vecāki ir alkohola reibumā, brīdī, kad
pieskata bērnu līdz septiņu gadu vecumam, policija var uzlikt soda
naudu vai apcietinājumu uz laiku līdz vienam mēnesim.
Piemērs
Kāda veikala menedžeris izsauca policiju, jo viņam radās bažas par
kādas mātes, kura bija acīmredzamā reibuma stāvoklī, divgadīgo
bērnu, kurš bija kopā ar māti veikalā. Māte tika arestēta, un viņai
tika piespriesta soda nauda.
Ir jāievēro, ka bērns var sev viegli radīt kaitējumu atrodoties
mājās viens, piemēram, iedzerot kādas indīgas vielas, aizdedzinot
dzīvoklī esošus priekšmetus, savainojoties ar šķērēm vai virtuves
piederumiem, izkrītot pa logu un citos veidos. Jāatceras, ka AK
praksē pieņemts, ka vecāks ir rīkojies nolaidīgi un apdraudējis
bērnu, tikai atstājot viņu bīstamā vidē. Ja policija konstatē, ka
bērns bijis atstāts viens veidā, kas varēja radīt nevajadzīgas
ciešanas vai kaitējumu veselībai, vecākiem par to iestājas
kriminālatbildība. Faktisks kaitējums bērnam ne vienmēr ir
jākonstatē.
Piemēri
Māte atstāja mājās savu 14 gadus veco dēlu, liekot viņam pieskatīt
trīs gadus veco jaunāko brāli, kamēr pati uz 30 minūtēm devās uz
veikalu iepirkties. Kaut arī šajā laikā bērniem nekas slikts
nenotika, māte saņēma policijas brīdinājumu par nežēlību pret
bērniem.
Māte saņēma policijas brīdinājumu par nežēlību pret bērnu, kad
sešus gadus veco dēlu bija atstājusi mājās vienu uz 45 minūtēm,
kamēr devās uz autoskolas braukšanas nodarbību. Tajā laikā zvanīja
skolas medmāsa, lai sarunātu vakcinācijas viņa māsai un sarunas
laikā saprata, ka bērns ir mājās viens un nobijies. Mātei,
ierodoties dzīvesvietā, pie dzīvokļa viņu sagaidīja policisti.
Bērnu disciplinēšana
AK, tāpat kā Latvijā, ir aizliegta bērnu fiziska sodīšana un nav
pieņemamas bērnu pašcieņu pazeminošas audzināšanas metodes. AK
bērns, kurš ir cietis fiziski, ja konstatēti ievainojumi, vai
pastāv bažas, ka vecāki bērnu fiziski ietekmē, var nekavējoties
nonākt sociālo dienestu redzeslokā, t.i., var uzsākt atbilstošas
pārbaudes ģimenē, lai skaidrotu, vai un kā tiek nodrošināta bērna
labklājība un aizsardzība; iespējama bērna izņemšana no
ģimenes.
Rekomendācijas bērna pareizai disciplinēšanai aptver izvairīšanos
no bērna fiziskas ierobežošanas un fiziskas sodīšanas, tā vietā
rosinot izmantot tādas bērna savaldīšanas metodes kā:
- konkrētu noteikumu formulēšana un stingrs aizrādījums to pārkāpšanas gadījumos,
- bērna sūtīšana nomierināties uz viņa istabu vai uz stop-krēsliņu (ilgums atkarīgs no bērna vecuma, viena minūte par katru bērna gadu),
- bērna ierobežošana, neļaujot darīt kaut ko, kas tam patīk (piemēram, skatīties televīziju),
- bērna sodīšana, piemēram, neļaujot doties ikdienas izklaidēs ārā,
- bērna kabatas naudas ierobežošana.
Svarīgi atcerēties, ka jebkurš bērns visvairāk vēlas savu vecāku
uzmanību un atzinību un, ja to nevar panākt ar labu uzvedību, bērni
ir gatavi darīt jebko, lai tikai piesaistītu vecāku uzmanību, pat
ja tā būs negatīva. Tādēļ tiek rekomendēts sniegt bērnam nedalītu
uzmanību katru dienu un labu uzvedību stimulēt ar uzslavām,
papildus privilēģijām un citu pozitīvu darbību.
Ja vēlaties pilnveidot bērnu audzināšanas prasmes, piesakieties
savā dzīvesvietas pašvaldībā attiecīgu kursu vai vecāku atbalsta
grupas apmeklēšanai, bet neignorējiet problēmas, lai tās
neizvērstos vēl lielākas.
Plašāka informācija par bērna attīstības posmiem un
pozitīvās disciplinēšanas metodēm pieejama www.bti.gov.lv
NODERĪGUS RAKSTUS LASI SADAĻĀ UZVEDĪBA UN AUDZINĀŠANA
Bērna pasargāšana
Būtiski ir pievērst uzmanību bērna drošas vides veidošanai.
Jūsu dzīvesvietai jābūt pielāgotai mazu bērnu drošībai – jāierīko
kāpņu vārtiņi, logi ar slēdzenēm, dūmu signalizācija,
kontaktligzdas jāaprīko ar vāciņiem, kamīnam ir jāuzstāda drošības
režģis, indīgas vielas jānovieto bērniem nepieejamā vietā.
Vecākiem jāseko, kādiem mērķiem bērni izmanto internetu. Datoriem,
kurus izmanto bērni, vēlams uzstādīt drošības filtru. Vecākiem ar
bērniem jāpārrunā riski, ar kuriem iespējams sastapties
internetā.
Automašīnā bērni jāpārvadā tikai vecumam un svaram atbilstošos auto
sēdeklīšos.
Īpaša uzmanība jāpievērš gadījumiem, kad starp vecākiem veidojas
konflikts, un pastāv vardarbības draudi. Bērns var ciest gan
fiziski, gan emocionāli arī tad, ja konflikts norit tikai starp
vecākiem. Vardarbīgu attiecību gadījumā jums vēlams šādas
attiecības pārtraukt. Šādu attiecību turpināšana, speciālistu
palīdzības nemeklēšana vai noraidīšana, tiks uzskatīta kā vecāku
nespēja pasargāt savu bērnu, nodrošināt viņam emocionāli un fiziski
drošu un stabilu vidi, kas var izraisīt bērna izņemšanu no
ģimenes.
Bērna izglītošana
AK bērniem skola jāsāk apmeklēt no četru gadu vecuma (tiem, kam
četri gadi palikuši līdz 1. septembrim). Skolas gaitu uzsākšanas
brīdis var atšķirties atkarībā no bērna brieduma pakāpes. Bērni
parasti skolas gaitas, līdzīgi kā Latvijā, uzsāk septembrī.
Jāievēro, ka reģistrācija pamatskolā uz nākamo mācību gadu veicama
vietējā pašvaldībā, un tas darāms savlaicīgi. Līdz 12 gadu vecumam
bērns ir jāpavada uz skolu un jāsagaida pēc skolas vecākiem vai
bērnam pazīstamam pieaugušajam, par kuru ir informēta skola.
Bērna skolas kavēšanas iemesli un attaisnojumi ir jāpārrunā ar
skolas vadību vai speciālistiem, AK skolas kavējumam ir
nepieciešami nopietni attaisnojumi. Ja bērnam ir grūtības iejusties
skolā vai sekot mācību vielai, problēmas saskarsmē ar
vienaudžiem, bērna vecākiem par to savlaicīgi jāinformē skolas
speciālisti un kopīgi jārisina šīs problēmas.
Ja Jūs esat nonākuši sociālā dienesta redzeslokā
AK
Sociālie dienesti AK veic līdzīgas funkcijas kā Latvijā bāriņtiesas
un sociālie darbinieki darbam ar ģimenēm ar bērniem. Sociālais
dienests atrodas katrā pašvaldībā, un tam ir likumā noteikts
pienākums aizsargāt un veicināt pašvaldībā dzīvojošo bērnu interešu
un tiesību aizsardzību neatkarīgi no bērna pilsonības. Sociālais
dienests piedāvā plašu pakalpojumu loku bērniem un viņu vecākiem,
lai, nonākot grūtībās, situācija tiktu atrisināt bērna vislabākajās
interesēs. Nepieciešamības gadījumā sociālie dienesti ir arī
atbildīgi par tiesisko procesu uzsākšanu bērna izņemšanai no vecāku
aprūpes.
Var būt vairāki iemesli, kuru dēļ ģimene var nonākt sociālā
dienesta redzeslokā, piemēram:
- ziņojumi no kaimiņiem par novārtā pamestiem bērniem;
- ārstniecības personu bažas par bērna traumu izcelsmi vai nepietiekamu bērna aprūpi;
- izglītības iestādes ziņojums, ja bērnam ir uzvedības vai citas problēmas skolā, kurām cēlonis varētu būt ģimenē u.c.
Šādās situācijās svarīgi ir sadarboties ar sociālo dienestu
pārstāvjiem, kuri vēlas palīdzēt ģimenei un bērnam, uzklausot viņu
raizes par bērnu, un ieteikumus konkrētās problēmas
risināšanai.
Īpaši svarīgi ir saprast, ko tieši sociālie dienesti vēlas, kā arī
pilnībā saprast jebkādu dokumentu saturu, kurus nepieciešams
parakstīt. Ja valodas zināšanas nav pietiekamas, nekavējoties
jāziņo sociālajam darbiniekam, ka nepieciešama tulka palīdzība.
Nedrīkst parakstīt dokumentus, kuru saturs nav saprotams. Jālūdz
atļauja konsultēties ar juristu pirms dokumenta parakstīšanas.
Gadījumā, ja persona nonāk sociālo dienestu redzeslokā, uzbrukums
nav labākā aizsardzības forma – nesadarbošanās un sociālo
darbinieku apvainošana var radīt iespaidu, ka persona nav adekvāta
persona, nespēj rādīt labu saskarsmes paraugu bērnam. Ja personai
iesaka apmeklēt atbalsta grupas vecākiem, no vardarbības cietušajām
sievietēm vai dusmu savaldīšanas kursus, ieteicam iesaistīties un
mēģināt iegūt maksimālo, ko no šādiem kursiem var apgūt, lai
uzlabotu savas ģimenes situāciju. Nesadarbošanās un ieteikumu
ignorēšana var radīt tikai negatīvu iespaidu.
Ieteikums ir apmeklēt visas sarunātās sanāksmes par bērna aprūpi,
būt punktuāliem, informēt iepriekš, ja kādu iemeslu dēļ nav
iespējams ierasties.
Ja persona nonāk sociālo dienestu redzeslokā un šajā brīdī kopā ar
bērnu atgriezīsies Latvijā, AK vietējā pašvaldība ziņos par to
Latvijas kompetentajām iestādēm, kuras iesaistīsies, lai
pārliecinātos, vai bērni ir drošībā.
Ja sociālie darbinieki aicina parakstīt 1989. gada Likuma
par bērniem 20. panta piekrišanu (section 20
agreement)
1989. gada Likuma par bērniem 20. pants uzliek par pienākumu
vietējai pašvaldībai nodrošināt bērnu ar dzīvesvietu, ja bērnam nav
vispār kur dzīvot, vai viņa dzīvesvietā nav droši apstākļi:
- persona, kas rūpējas par bērnu, nevar nodrošināt viņam piemērotu dzīvesvietu neatkarīgi no tā, kādu iemeslu dēļ tas tā ir, vai tas ir ilgtermiņā vai īslaicīgi;
- nav nevienas personas, kurai ir vecāku atbildība pār bērnu (bērns ir patvēruma meklētājs vai bez pavadoņa);
- bērns ir pazudis vai pamests.
Vietējā pašvaldība ir tiesīga lūgt vecākus parakstīt piekrišanu
saskaņā ar 20. pantu, kas nozīmē, ka vecāki piekrīt, ka viņu bērns
dzīvos kaut kur citur (parasti pašvaldības audžuģimenē), kamēr
vietējā pašvaldība veiks papildu izpēti vai vecāki sakārtos savus
dzīves apstākļus.
Papildus piekrišanai 20. panta ietvaros vietējā pašvaldība var lūgt
parakstīt vēl citas vienošanās, kā, piemēram, par aktivitātēm,
kuras vecākiem būtu jāsāk darīt, vai gluži otrādi jāpārtrauc darīt,
kamēr bērns atrodas audžuģimenē. Šāda veida vienošanām nav
juridiska spēka, taču tās var tikt izmantotas kā pierādījumi
tiesvedībā par bērna aprūpi, lai parādītu, cik sadarboties spējīgi
ir vecāki un cik lielā mērā uz viņiem var paļauties nākotnē.
Ja vecāki neparaksta piekrišanu bērna ievietošanai saskaņā ar
Likuma par bērniem 20. pantu bērnu, pastāvot nopietnam
apdraudējumam, no vecāku aprūpes var izņemt tikai ar tiesas
rīkojumu vai policijas pilnvarām.
Ja bērns ievietots audžuģimenē un uzsākta tiesvedība par
bērna turpmāko aprūpi
Jāinformē Latvijas vēstniecība Londonā (consulate.uk@mfa.gov.lv;
darba laikā tālrunis: +44 (0) 20 772 59 212; ārkārtas situācijās
diennakts tālrunis: +371 26337711) un Latvijas Tieslietu ministrija
(tm.kanceleja@tm.gov.lv) par ierosināto tiesvedību; jānorāda savus
un bērna datus, kā arī sociālā darbinieka un advokāta kontaktus.
Jāmeklē juridiskā palīdzība pēc iespējas agrīnā lietas stadijā.
Ja svešvalodas zināšanas nav pietiekošas, jāinformē sociālo
darbinieku, ka ir nepieciešams tulks.
Jāapsver iespēja lūgt tiesu nodot lietas izskatīšanu Latvijas
kompetentajām iestādēm pēc iespējas agrākā tiesvedības stadijā.
Jānosauc sociālajam darbiniekam vairākus ģimenes locekļus vai citas
piemērotas personas no draugu vides, kuri varētu uzņemties rūpes
par bērnu, ja tiks nolemts, ka bērnu pagaidām nevar nodot atpakaļ
vecāku aprūpē. Jānosauc un precīzi jāuzraksta šo personu vārdus,
uzvārdus, dzīvesvietas adresi un tālruņa numurus.
Ja ir ierosināta aprūpes lieta (care proceedings), vecākiem
pienākas bezmaksas juridiskā palīdzība. Ieteicams vērsties pie kāda
advokāta, kurš piedāvā valsts nodrošinātas juridiskās palīdzības
pakalpojumus tuvākajā pašvaldībā.
Ar informāciju latviešu valodā par juridisko palīdzību AK varat
iepazīties Eiropas tiesiskās sadarbības tīkla civillietās un
komerclietās vietnē - http://ec.europa.eu
Ja bērns jau ir ievietots audžuģimenē ar tiesas lēmumu un
pašvaldībai ir dalīta vecāku atbildība pār bērnu, bērnu izvest no
valsts bez īpašas tiesas atļaujas ir aizliegts.
Ieteicams konsultēties ar savu advokātu par iespēju lūgt AK tiesu
izvērtēt iespēju nodot lietas izskatīšanu Latvijas iestādēm.
Tieslietu ministrija var palīdzēt: kad informācija par ģimenes
lietu nonākusi tās redzeslokā, ministrija var pieprasīt informāciju
no iestādēm Latvijā par vecāku pagātni, apzinot bērna radiniekus,
kuri varētu uzņemties rūpes par bērnu, lūgt bāriņtiesai veikt šo
personu izvērtējumu aizbildņa statusam un minētos dokumentus
nosūtīt ārvalsts iestādēm.
Apvienotās Karalistes normatīvie akti
Galvenie tiesību normatīvie akti, kas darbojas Apvienotajā
Karalistē ir:
Children and Young Persons Act 1933 (1933. gada Bērnu un jauniešu
likums);
Children Act 1989 (1989. gada Bērnu tiesību likums);
Children Act 2004 (2004. gada Bērnu tiesību likums).
Jāatceras, ka katrā Apvienotās Karalistes teritorijā (Anglijā un
Velsā, Skotijā, Ziemeļīrijā u.c.) papildus kopējiem likumiem
darbojas arī to teritorijā specifiski likumi, kā arī spēkā esošā
tiesu prakse, t.i., tiesu spriedumos pieņemtas atziņas par likumu
tulkojumu.
Noderīga informācija:
Informācija par izglītības sistēmu un iestādēm
https://www.gov.uk/topic/schools-colleges-childrens-services
Informācija vecākiem, kuri audzina bērnu vieni
http://www.singleparents.org.uk/
Informācija par sociālajiem pabalstiem
https://www.gov.uk/income-support/what-youll-get
Informācija vecākiem par izglītības programmām vecāku prasmju
uzlabošanai
https://www.actionforchildren.org.uk/what-we-do/support-for-families/
Informācija par palīdzību personām, kuras cietušas no vardarbības
ģimenē
https://www.victimsupport.org.uk/
Informāciju apkopoja Tieslietu ministrija, sadarbībā ar Ārlietu
ministriju, Labklājības ministriju, Valsts bērnu tiesību
aizsardzības inspekciju un Tiesībsarga biroju 2015. gada
decembrī.