Vecāki, neesiet naivi! Feisbukā brīdina par bērniem bīstamu dāvanu kampaņu

Izmantojot mūsdienu sociālo tīklu plašās iespējas, itin viegli iespējams aizmirst gan par savu, gan savas ģimenes drošību. Tieši šī iemesla dēļ sašutumu izpelnījusies kāda Facebook „Ziemassvētku zibakcija”. Starptautiskās kampaņas mērķis it kā ir apdāvināt bērnus, taču dalība tajā paredz masveidā dalīties ar bērnu dzīvesvietas adresēm.

FOTO: Mammamuntetiem.lv

Par „Ziemassvētku zibakciju” dēvētā Facebook kampaņa radījusi pārdomas rīdziniekam, bijušajam Valsts policijas runasvīram, tagadējam Rīgas pašvaldības policijas sabiedrisko attiecību speciālistam Tomam Sadovskim. Norādot uz problēmām kampaņas idejā, kuras dēļ ap 95% bērnu tāpat paliktu neapdāvināti, Toms vērš vecāku uzmanību uz to, ka šis process paredz nodot svešinieku rokās savas dzīvesvietas adresi.


Masveida „tirgošanās” ar bērnu adresēm
„Reizēm sacepos par lietām Facebook. Un reizēm tik ļoti sacepos, ka vajag arī uzrakstīt. Šoreiz esmu sacepies par „Ziemassvētku zibakciju”, raksta Toms, ”Ideja ir pavisam vienkārša – Ja saņem vēstuli no kāda cilvēka par šo zibakciju, tad piekrīti tai un piesaisti citus cilvēkus, kuriem arī ir jāpiekrīt. Kad esi piekritis akcijai, tad Tev ir jānosūta viena dāvana tā cilvēka bērnam, kura adresi Tev iedod. Savukārt, kad Tu aicini citus piedalīties, Tev jādod tā cilvēka bērna adrese, kurš Tevi uzaicināja piedalīties. Proti, sanāk, ka, piedaloties akcijā, tu nosūti vienu dāvanu. Bet tā kā tu esi uzaicinājis septiņus citus, tad tavs bērns saņems septiņas dāvanas.”

Savā brīdinājumā iekš Facebook Toms ar matemātiskiem aprēķiniem demonstrē kampaņas vājos posmus, kuru rezultātā nekāda masveida apdāvināšanās nemaz nevar notikt.

Papildus tam, šādu plaša mēroga apmainīšanos ar bērnu dzīvesvietu adresēm Toms dēvē par bīstamu un aicina vecākus padomāt, pirms piedalīties vāji izplānotā, bērnu drošību apdraudošā kampaņā: „[...] jūs nevarat zināt, kādiem mērķiem jūsu bērna adresi un viņa personas datus izmantos nezināms svešinieks. Šādu (kampaņas) sistēmu sauc par piramīdu, bet šajā gadījumā uz spēles ir bērnu drošība.”
 

Kiberdrošības speciālisti aicina uzmanīties
Par šaubīgo kampaņu Kasjauns.lv ziņoja informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas institūcijai „CERT.LV”. Kiberdrošības speciālisti nākuši klajā ar aicinājumu rūpēties par savu bērnu drošību un nepiedalīties šajā un citās apšaubāmās akcijās, kas prasa atklāt personas datus, bankas informāciju un informāciju par dzīves vietu.


„Tāpat „CERT.LV” aicina būt uzmanīgiem ar visām citām akcijām, jo īpaši pirmssvētku periodā, un kritiski tās izvērtēt: kāds ir piedāvājums, vai tas neizklausās pārāk labi, lai būtu ticams? (neticami izdevīgi piedāvājumi parasti ir krāpšana), kādi varētu būt riski, izpildot prasītos nosacījumus? (naudas izkrāpšana, datu zādzība, personīgās drošības apdraudējums),” apdomāties aicina „CERT.LV” sabiedrisko attiecību pārstāve Līga Besere.

Reklāma
Reklāma


Ziemassvētki ir arī krāpnieku laiks
Komentējot Facebook svētku dāvināšanas kampaņu, „CER.LV” brīdina, ka, tuvojoties Ziemassvētkiem un gadu mijai paredzams, ka krāpniecisku akciju skaits palielināsies. „Lai pasargātu savu un savu tuvinieku drošību un finanses, kritiski jānovērtē visi saņemtie piedāvājumi, neatkarīgi no tā, vai tos pārsūtījis draugs vai atsūtījis svešinieks,” aicina „CERT.LV” pārstāve.


 

 

Avots: www.kasjauns.lv