Zēni Latvijā nepabeidz mācības divreiz biežāk nekā meitenes. Uzsāk projektu, lai atbalstītu skolēnus, pedagogus un vecākus
Pagājušajā gadā mācības pārtrauca apmēram 10% skolēnu, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati. Tie ir 14 tūkstoši jauniešu, kas palikuši bez pienācīgas izglītības, pārsvarā papildinot mazkvalificētu strādnieku vai ilgstošo bezdarbnieku rindas.
Statistika liecina, ka zēni pamet mācības divreiz biežāk nekā meitenes. Kā nozīmīgākos iemeslus viņi min darba uzsākšanu un nepatiku pret mācībām, bet meitenes – grūtniecību un veselības problēmas. Abiem dzimumiem mācīties traucē arī motivācijas trūkums. Šajā ziņā veidojas apburtais loks – jauniešiem ir grūtības mācīties, tādēļ trūkst motivācijas un viņi neattaisnoti kavē stundas. Savukārt stundu kavējumi noved pie nespējas laikā apgūt uzdoto. Salīdzinot ar vispārizglītojošām skolām, lielāks “atbirušo” īpatsvars veidojas profesionālās izglītības iestādēs.
Daļa vecāku nepietiekami interesējas par bērna skolas gaitām un neapzinās izglītības būtisko nozīmi viņa nākotnē, taču nereti kaitējums tiek nodarīts tieši pretēji – pārmērīgi kontrolējot un nomācot bērna iespējas pašam uzņemties atbildību.
Līdz šim veikti vairāki pētījumi, kuros izkristalizējušies biežākie
riski, kāpēc bērni un jaunieši nepabeidz skolu: motivācijas
trūkums, mācību un uzvedības traucējumi, vecāku nepietiekama
iesaiste, grūtniecība, laulības, neattaisnoti mācību kavējumi,
konfliktsituācijas skolā, materiālie apstākļi, veselības problēmas,
darba uzsākšana u.c., turklāt daudzos gadījumos noteicoši ir
vairāki faktori, kas savstarpēji mijiedarbojas un papildina cits
citu.
Līdz šim ne vienmēr bija iespējams efektīvi novērst priekšlaicīgu mācību pārtraukšanu, jo galvenajiem atbalsta pīlāriem – skolai, vecākiem un pašvaldībai nepieciešams papildu atbalsts un resursi, lai ar šīm situācijām strādātu. Tā kā izvēle pamest skolu iet roku rokā ar sarežģītām attiecībām klasē, grūtiem finansiālajiem apstākļiem, nelabvēlīgu vidi ģimenē un citiem jūtīgiem jautājumiem, ne vienmēr pedagogi ir pietiekami sagatavoti, lai sniegtu nepieciešamo atbalstu. Arī vecākiem nereti trūkst prasmju veidot dialogu ar savu bērnu, kam ir mācību vai uzvedības problēmas. Daļa vecāku nepietiekami interesējas par bērna skolas gaitām un neapzinās izglītības būtisko nozīmi viņa nākotnē, taču nereti kaitējums tiek nodarīts tieši pretēji – pārmērīgi kontrolējot un nomācot bērna iespējas pašam uzņemties atbildību. Savukārt pašvaldību un valsts līmenī būtiskākie šķēršļi mācību pamešanas risku novēršanā līdz šim bija sistemātiskas informācijas, visaptverošas metodoloģijas un atbilstošu resursu trūkums, kā arī problēmas veidot efektīvu kopdarbību starp visām bērnu un jauniešu tiesību aizsardzībā iesaistītajām organizācijām.
Izglītības kvalitātes valsts dienests uzsāk apjomīgu projektu, lai
sešu gadu laikā mazinātu to bērnu un jauniešu skaitu, kas pamet
mācības un nepabeidz skolu. Šādu pasākumu kopumu Latvijā ieviesīs
pirmo reizi. Projektā, kas tiek īstenots ar Eiropas Sociālā fonda
atbalstu, paredzēts iesaistīt 80 % pašvaldību, aptverot 614
izglītības iestādes.
Projekts veicinās ilgtspējīgas sadarbības sistēmas veidošanu starp
pedagogiem, vecākiem un pašvaldībām, lai laikus identificētu bērnus
un jauniešus ar risku pārtraukt mācības un sniegtu viņiem
personalizētu atbalstu. Skolotājiem būs iespēja profesionāli
pilnveidoties un stiprināt prasmes darbam ar jauniešiem, tiks
izstrādāti arī metodiskie līdzekļi. Pasākumi būs vērsti uz agrīnu
problēmas diagnostiku un risinājumu, lai novērstu samilzušu
situāciju risināšanu, kas prasa daudz vairāk resursu un var būt
mazāk efektīva. Finansiāli tiks atbalstītas arī jauniešu NVO
iniciatīvas, lai aktualizētu mācību pārtraukšanas problēmu pašu
jauniešu vidū, ar vienaudžu palīdzību uzrunātu skolēnus un
iesaistītu viņus aktivitātēs.
Tiks veidota arī vienota datu bāze, kas nodrošinās regulāru
informācijas apmaiņu valsts, pašvaldības un skolas līmenī par
identificētajiem skolēniem un audzēkņiem ar risku pārtraukt
mācības, veiktajiem preventīvajiem pasākumiem un to rezultātiem.
Tas, pirmkārt, sniegs pilnvērtīgu statistiku un, otrkārt, ļaus
ilgtermiņā izvērtēt pasākumu efektivitāti.
Ar pašvaldību starpniecību arī paredzēts sniegt individuālu
atbalstu bērniem un jauniešiem, kuri varētu pārtraukt mācības
līdzekļu trūkuma dēļ, piemēram, kompensēt izdevumus par transportu,
ēdināšanu un dienesta viesnīcu, kā arī individuālo mācību līdzekļu
iegādi.
Tomēr galvenais projekta fokuss būs nevis uz īslaicīgas finansiālas
palīdzības sniegšanu, bet uz ilgtspējīga visaptveroša mehānisma
radīšanu, veidojot atbalstošu un iekļaujošu skolas vidi ikvienam
skolēnam un audzēknim.
Projekta mērķa grupa ir vispārizglītojošo skolu skolēni no 5. līdz
12. klasei, kā arī profesionālās izglītības iestāžu audzēkņi no 1.
līdz 4. kursam. Iecerēts, ka kopumā projekta ietvaros atbalstu
saņems vairāk nekā 64 000 jauniešu.