Rotaļu vieta Baldones un tās apkārtnes mazuļiem
Spēlēšanās ir bērna iekšēja nepieciešamība un veids, kā mazulis apgūst pasaules noteikumus un sakarības. Emmija Piklere norāda: “Būtiski ir, lai bērns pats atklātu pēc iespējas vairāk lietu.”
Tas ir moto, pēc kura tiek organizētas brīvās rotaļāšanās
nodarbības, kurās jau gadu ir iespēja darboties Baldones un tās
tuvējās apkārtnes mazuļiem līdz divu gadu vecumam. Stundu garas
nodarbības notiek Baldones Domes zālē katru piektdienu un tās vada
PEPmamma Zane Miļūna.
Vide, rotaļu laukums veidots kā lauks izpētei un atklājumiem.
Izmēģinot visas iespējamās darbības ar dažādiem priekšmetiem, bērni
atklāj šo priekšmetu īpašības – ka apaļi priekšmeti ripo, ka
lielākā bļodiņā var ielikt mazāko, ka karotīte plastmasas krūzītē
skan tā, bet metāla – savādāk. Nereti paralēli notiek
arī paša pētnieka “gabarītu” izpēte – vai varu roku iebāzt šajā
traukā, vai varu ierāpties šajā bļodā, vai varu iziet pa šo šauro
eju starp diviem kolēģiem. Jā, starp citu, kolēģi piešķir brīvajai
rotaļai vēl vienu dimensiju. Un tā ir iespēja izzināt un apgūt
sociālās normas un noteikumus, piedzīvot pirmos zaudējumus un
uzvaras, priekus un vilšanās, mācīties vienoties par abiem/visiem
pieņemamu risinājumu. Rotaļājoties mazulis saprot, ka šī pasaule ir
izzināma un viņš pats spēj veikt šo izzināšanas darbību. Un –
kas būtiski – pašam atklājot ko jaunu, ir iespēja piedzīvot
prieku! Prieku par sasniegto mērķi, prieku par atklājumu, prieku
par to, ka es PATS to esmu izpētījis un sapratis! Un šis prieks ir
vislabākais motivators turpmākajiem izpētes darbiem!
Uzmanīgi vērojot maza bērna rotaļu, mēs redzam, ka bieži izvirzītie
mērķi ir patiesi izaicinoši un ceļš to sasniegšanai grūts un
nopietns. Reizēm mērķis tiek sasniegts tikai pēc vairākiem
desmitiem mēģinājumu. Kas, protams, prasa laiku. Tieši laiks un
iespēja netraucēti darboties ir tik ļoti nozīmīgas lietas vecumā,
kad aktīvā nomoda periodi vēl nav ļoti gari, bet to laikā jāpaspēj
tik daudz.
Ne mazāk būtisks šis kopā būšanas laiks ir arī mammām. Tā ir iespēja tikties un dalīties par priekiem un grūtībām, vairāk uzzināt par konkrētā vecumposma īpatnībām un bērniņa emocionālajām vajadzībām. Par iemesliem, kāpēc bērni uzvedas tā kā uzvedas. Un par resursiem, kas var būt palīdzoši sarežģītās situācijās. Kas vēl notiek šajās nodarbībās? Sākumā tas var likties mulsinoši, bet pats galvenais mammas uzdevums ir būt blakus un vērot. Neiejaukties, nepiedāvāt savu plānu, nerādīt priekšā. Jā, atbalstīt, ja bērns to lūdz. Samīļot un paturēt klēpītī, ja iestājies nogurums vai kāda situācija prasījusi pārāk daudz spēka. Pamatā vērot. Un atkal un atkal no jauna iepazīt savu bērnu, atklāt viņa spējas un prasmes, ieraudzīt viņa vajadzības. Priecāties par viņa sasniegumiem un atklājumiem. Vienkārši būt tepat līdzās, kad Tavs mazulis iepazīst pasauli.
Vairāk informācijas par nodarbībām un brīvo
rotaļāšanos te: www.mazs-top-liels.lv