Pedagogu vērtēšana notiks vienkāršāk: vērtēšanu veiks tikai skolas vadība
Saeima piektdien, 21.jūlijā, pirmajā lasījumā atbalstīja izmaiņas Izglītības likumā, paredzot jaunu un vienkāršāku regulējumu pedagogu profesionālās darbības kvalitātes novērtēšanai. Saeima atbalstīja steidzamības piešķiršanu likumprojektam, lai nodrošinātu kvalitātes vērtēšanas nepārtrauktību un novērstu iespējamu situāciju, ka atsevišķi pedagogi varētu zaudēt kvalitātes piemaksas.
Saskaņā ar jauno kārtību pedagogiem arī turpmāk varēs noteikt vienu
no trim kvalitātes pakāpēm, taču tās piešķirs izglītības iestādes
vadītājs, un augstākās pakāpes pretendentu izvērtēšanā netiks
iesaistītas pašvaldības un nozares ministrija, kā tas bija līdz
šim.
Plānots, ka pedagogiem iepriekš piešķirtās kvalitātes pakāpes
saglabāsies, bet jauno novērtējumu varēs pieprasīt, sākot ar šī
gada septembri, par likumprojekta virzību atbildīgo Saeimas
Izglītības, kultūras un zinātnes komisiju iepriekš informēja
izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis.
Finansiālā ziņā skolotāji nebūs ne zaudētāji, ne ieguvēji, jo
valsts finansējums kvalitātes piemaksām saglabāsies iepriekšējā
līmenī. Taču būtiski mazināsies birokrātija un papīra darbs, kas
bija jāveic pedagogiem, lai saņemtu kvalitātes piemaksas,
deputātiem iepriekš sacīja ministrs.
Būtiski mazināsies birokrātija un papīra darbs, kas bija jāveic pedagogiem, lai saņemtu kvalitātes piemaksas, deputātiem iepriekš sacīja ministrs.
Izglītības iestādes vadītājs, pamatojoties uz novērtēšanas komisijas ieteikumu, noteiks kvalitātes pakāpes piešķiršanu uz vienu, diviem vai trim gadiem, un tā stāsies spēkā ar kārtējā gada 1.septembri. Šādas kvalitātes pakāpes piešķiršanas derīguma termiņa variācijas tiek piedāvātas, ņemot vērā izglītības iestāžu atšķirīgo lielumu, kā arī izglītības iestāžu specifiku – dažādas īstenojamās izglītības programmas, tādējādi novēršot darbietilpīgu novērtēšanas procedūru un pārāk lielu novērtēšanas procesā iesaistīto vērtētāju slodzi.
Piemaksas apmēru par kvalitātes pakāpi noteiks izglītības iestādes
vadītājs, ņemot vērā novērtēšanas procesa rezultātus un pieejamos
finanšu līdzekļus.
Jaunais regulējums paredz: valdība noteiks jomas, kurās kvalitāte
novērtējama, kvalitātes pakāpju aprakstus un kvalitātes
novērtēšanas organizēšanas, bet ne darba kvalitātes vērtēšanas
kārtību. Novērtēšanas kritērijus izstrādās pati izglītības iestāde,
ņemot vērā izglītības iestādes mērķus un specifiku. Tas nozīmē, ka
pedagoga darbības jomas, kurās kvalitāte novērtējama, sākumskolai,
speciālās izglītības iestādei, interešu izglītības iestādei vai
valsts ģimnāzijai būs vienādas, bet kritēriji, kurus izmantos
izglītības iestādē, veicot pedagogu profesionālās darbības
kvalitātes novērtēšanu, būs atšķirīgi, vērsti uz konkrētās
izglītības iestādes izglītības procesa kvalitāti.
Jaunais regulējums dos iespēju izglītības iestādēm veikt pedagogu
profesionālās darbības novērtēšanu izglītības iestādē atbilstoši
tās mērķiem, mazinās birokrātisko slogu pedagogiem liela apjoma
dokumentu sagatavošanā, veidosies vienota izpratne par izglītības
kvalitāti izglītības iestādē, norāda likumprojekta autori
Izglītības un zinātnes ministrijā.