Būbas, papuļi, kapeļi, pakutelīši – Latvijas bērni visradošāk jaunus vārdus veido kartupeļiem
Kartupelis neapšaubāmi ir viens no populārākajiem dārzeņiem teju katras Latvijas ģimenes ikdienas ēdienkartē. Likumsakarīgi tas ir arī produkts, kas visbiežāk iegūst jaunus nosaukumus bērnu „valodā”. Sabiedriskās ēdināšanas uzņēmuma LIDO veiktās aptaujas rezultāti liecina, ka 62% ģimeņu ikdienā tiek lietoti bērnu izgudroti jaundarinājumi. Visbiežāk bērni radoši izpaužas, ar jaunizgudrotiem vārdiem apzīmējot ēdienu, kā arī ģimenes locekļus, sadzīves priekšmetus un dzīvniekus.
Kā atzīst 35% aptaujāto vecāku, bērnu valodā visbiežāk jaunus
nosaukumus iegūst dažādi pārtikas produkti. Piektdaļa jeb 20%
vecāku uzskata, ka bērni visaktīvāk jaunus vārdus izgudro, lai
rastu apzīmējumu saviem ģimenes locekļiem. Gandrīz tikpat daudz
respondentu (19%) atzīmējuši, ka bērnu valodā visbiežāk jauni
nosaukumi top sadzīves priekšmetiem, kam seko apzīmējumi
dzīvniekiem (10%).
Jaundarinājumi kartupeļu apzīmējumam visbiežāk tiek atvasināti no
to oriģinālā nosaukuma un dēvēti par kaputeļiem, kartelīšiem un
kapeļiem. Tomēr nereti bērnu izdoma sniedzas tālāk, un kartupeļi
iegūst tādus jaunus nosaukumus kā, piemēram, būbas, papuļi,
karpuči, pakutelīši, kaptaptijas un spraudeņi.
Tāpat mazie valodnieki aktīvi rada vārdus arī citiem ēdieniem.
Piemēram, kartupeļu biezenis tiek dēvēts par kļopci, ķinku vai
mopsi. Makaroni kļūst par makoniem, kakoniem, ķēpiem, makaniem un
okonieriem. Biezpiens – par bici, breģīti, pompu un bebežū. Klimpas
– par dūšu kločkām, pīrāgs – par prātagu, putra – par skripačiem,
rozīnes – par ņuņīciņām, cepta vistiņa – par kekek, bet šokolāde –
par žukūdiņu, košelādi, šokatiņu, brūneli un akadadu.
Desmitā daļa respondentu norāda, ka viņu ģimenē ir jaundarinājumi, kas tiek nodoti no paaudzes paaudzē.
Vārdi, kas satuvina ģimeni
„Periodā, kad tiek apgūta valoda, bērniem nereti ir grūtības
izrunāt īsto vārdu uzreiz. Tāpēc bērni veido jaunus vārdus jeb
jaundarinājumus, kas visbiežāk ietvert kādu daļu no īstā vārda, vai
arī tiek iedots pavisam jauns apzīmējums. Likumsakarīgi, ka LIDO
veiktās aptaujas rezultātos visvairāk jaundarinājumu ir par ēdienu,
sadzīves priekšmetiem un ģimenes locekļiem – tās ir svarīgas
ikdienas lietas, par ko visbiežāk tiek runāts ģimenē un kas ir
bērna redzeslokā. Šie vārdi pirmie ienāk bērna valodā un tiek
pakļauti jaundarinājumu veidošanai,” stāsta attīstības psiholoģijas
speciāliste Anika Miltuze.
Aptaujātie vecāki atzīst, ka bērnu jaundarinājumu lietošana
sarunvalodā, viņuprāt, satuvina ģimeni (73%). Iespējams, tas arī ir
galvenais iemesls, kāpēc daži no šiem vārdiem pat nereti
folklorizējas. Kā skaidro psiholoģe, runāšana „bērna valodā” reizēm
ļauj vecākiem emocionāli justies tuvākiem saviem bērniem, ļauj
domāt, ka tā viņi labāk saprotas ar savu bērnu, un pārsvarā rada
pozitīvas emocijas, jo jaundarinājumi ir interesanti un nereti
smieklīgi, kā arī rada izjūtu, ka tas ir kaut kas konkrētajai
ģimenei piederošs, jo citi cilvēki no malas šos vārdus
nesaprot.
Desmitā daļa respondentu norāda, ka viņu ģimenē ir jaundarinājumi,
kas tiek nodoti no paaudzes paaudzē. Tomēr 24% aptaujāto vienlaikus
atzīst, ka, lai gan atbalsta bērnu radošumu, jaunradītie vārdi viņu
ģimenēs tiek aizmirsti tikpat ātri cik radušies. „Ģimenes sāk
lietot bērnu izdomātos vārdus, jo šie vārdi bieži vien ir
interesanti, skanīgi, kā arī pieaugušajiem, iespējams, ir bažas, ka
īsto vārdu bērns nesapratīs. Tomēr ir ļoti svarīgi, lai bērnam būtu
iespēja dzirdēt arī īstos apzīmējumus, lai valoda veidotos
pilnvērtīga un vārdu īstajām nozīmēm atbilstoša,” skaidro Anika
Miltuze.
Lai veicinātu bērnu radošumu un izceltu Latvijas ģimeņu kopīgo
tradīciju nozīmi, LIDO aicināja ģimenes iesniegt bērnu
jaundarinātos vārdus konkursā. Kopumā tika pieteikti teju 600
dažādi bērnu izdomāti ēdienu nosaukumi, un populārāko
jaundarinājumu topa augšgalā iekļuva lidenes (pankūkas), pampa
(kartupeļu biezenis) un kesītis (kefīrs). Šos radošākos
jaundarinājumu autorus īpašā ceremonijā 27. oktobrī apbalvos LIDO
bērnu komplekta varonis KIDO.
LIDO aptauja notika no 11. septembra līdz 18. septembrim, un tās
ietvaros portālā visidati.lv tika aptaujāti 366 respondentu.
Par LIDO grupu
Uzņēmums LIDO dibināts 1987. gadā un specializējas sabiedriskās
ēdināšanas uzņēmuma tīkla izveidē un apkalpošanā. Uzņēmums pirmais
Latvijā ieviesa atklātās virtuves koncepciju pārskatāmai ēdienu
gatavošanai, kā arī izstrādāja LIDO raksturīgo interjeru un mēbeļu
dizainu. LIDO grupā ietilpst trīspadsmit restorāni un trīs veikali
Rīgā, trīs LIDO restorāni Tallinā, divi restorāni KIRSONS un
ražotne Berlīnē, gaļas un kulinārijas ražotne, alus darītava,
konditoreja Rīgā. Rīgā un Rīgas apkārtnē LIDO nodrošina ēdienu
piegādi.