Skaudrā realitāte – Latvijā joprojām bērniem dzimst bērni. Kā rīkoties?
Lai gan pēdējos gadu desmitos labklājības līmenis Latvijā ir būtiski audzis, un informācijas pieejamība ir šķietami visaptveroša, situācija, kad bērniem dzimst bērni, aizvien nav retums. Šī problēma mūsu valstī ilgstoši tikusi ignorēta, atstājot gados jaunās meitenes likteņa un nezināšanas varā. Tieši nezināšana un jauniešu zemā pašapziņa ir galvenie iemesli, kas ne vienu vien pusaudzi nolemj jaunās (un visbiežāk arī vientuļās) māmiņas statusam.
Redzot to gadu no gada, neviļus rodas jautājums – vai Latvijai patiešām nav nepieciešamas laimīgas ģimenes, kurās katra atvase ir gaidīta, mīlēta un lolota? Vai patiesi jaunā māmiņa, kura nabadzībā viena audzina savu atvasi, ir Latvijas demogrāfisko problēmu risinājums, kā to uzskata viens otrs valstsvīrs?
Kā liecina statistikas dati, ik gadu mammām, kas ir jaunākas par 18
gadiem, piedzimst 200 – 300 mazuļu. Tostarp ik gadu vismaz trīs
meitenes kļūst par mātēm jau 14 gadu vecumā. Meitenēm, kas pāragri
ir kļuvušas par topošām māmiņām, nākas saskarties ar vairākām
problēmām.
Pirmkārt, dažādu iemeslu dēļ nepilngadīgās māmiņas bieži nesaņem
bērnu tēvu un vecāku atbalstu, tādēļ liela daļa gados jaunu māmiņu
ir spiestas audzināt mazuli vienas.
Otrkārt, bieži vien grūtniecība aprauj iesāktās izglītības gaitas,
un tikai retā meitene pēc mazuļa piedzimšanas turpina mācības.
Treškārt, nepilngadīgām māmiņām nereti nākas saskarties ar
sabiedrības nosodījumu un nelabvēlīgu attieksmi, kas smagi iedragā
viņu pašapziņu. Īpaši grūti klājās nepilngadīgajām grūtniecēm no
sociālo risku grupām – apzinoties situācijas smagumu, viņas nereti
pēc palīdzības vēršas pašvaldību sociālajos dienestos, tostarp
lūdzot sociālajiem darbiniekiem pabalstu grūtniecības
pārtraukšanai.
Ik gadu vismaz trīs meitenes kļūst par mātēm jau 14 gadu vecumā.
Galvenais iemesls šādām situācijām ir zināšanu trūkums. Diendienā
strādājot ar jauniešiem, redzam, ka viņiem bieži trūkst gan
elementāru zināšanu par cilvēka fizioloģiju, gan par ģimenes
plānošanas metodēm. Diemžēl lūkojoties nākotnē jāsecina, ka šāda
tendence saglabāsies, ja vien skolās netiks pievērsta lielāka
uzmanība jautājumiem, kas skar zināšanas par jaunieša ķermeni un
attiecībām.
Vecāki nelabprāt runā ar saviem bērniem par intīmiem jautājumiem, daudz labprātāk viņi tos uztic skolai. Bet, ja skolās par šīm tēmām nerunā, tad veidojas zināšanu trūkums, kuru internets un sarunas ar vienaudžiem nespēj pietiekami kvalitatīvi kompensēt.
Pēdējos gados, par spīti šķietami viegli pieejamai informācijai,
nezināšana nebūt nav gājusi mazumā. Cenšoties rūpēties par jaunās
paaudzes morālo stāju un pieņemot tā dēvētos "tikumības grozījumus"
Izglītības likumā, ir izdarīts “lāča pakalpojums”, kas iespēju gūt
zināšanas jauniešiem samazinājis vēl vairāk. Baidoties no
“izrēķināšanās” par Izglītības likuma panta pārkāpšanu, skolotāji
izvairās skolā runāt par to, kā pasargāt sevi no pāragras
grūtniecības un negribētām seksuālām attiecībām. Saskaņā ar aptauju
datiem, arī vecāki nelabprāt runā ar saviem bērniem par intīmiem
jautājumiem, daudz labprātāk viņi tos uztic skolai. Bet, ja skolās
par šīm tēmām nerunā, tad veidojas zināšanu trūkums, kuru internets
un sarunas ar vienaudžiem nespēj pietiekami kvalitatīvi kompensēt.
Tas vissmagāk skar tās meitenes, kuras nākušas no ģimenēm, kurās
vecāki pienācīgi nerūpējas par saviem bērniem.
Tie ir bērni, kas nākuši no bērnu namiem, internātskolām, sociālam
riskam pakļautām ģimenēm. Šīm meitenēm ir raksturīgs pašapziņas
trūkums, un pāragras seksuālās attiecības ir tā sekas. Tādēļ
jājautā, vai nebūtu tikai cilvēcīgi sniegt jauniešiem
zināšanas par to, kā sevi pasargāt no pāragras grūtniecības, ja
reiz pāragras seksuālas attiecības ir uzsāktas?
Situāciju varētu uzlabot, piemēram, mērķtiecīgi strādājot ar riska
ģimenēm, sniedzot zināšanas par to, kā pasargāt sevi no nevēlamas
grūtniecības, kā arī padarot pieejamu ģimenes plānošanu. Tomēr līdz
šim lēmumu pieņēmēji devuši priekšroku populistisku saukļu
iedzīvināšanai nevis jēgpilnai rīcībai.
Šķiet tikai loģiski, ka, domājot par izglītības sistēmas attīstību
un pakāpeniski pārejot uz izglītību, kas skolēnos attīstīta dzīvei
21. gadsimtā svarīgas zināšanas, prasmes un attieksmes, to vidū
būtu arī zināšanas par savu ķermeni un veselību. Tās nākotnes
cilvēkam ir tikpat svarīgas kā eksaktās vai humanitārās zinātnes,
un ir traģiski, ka līdz šim mēs šeit Latvijā to vēl neesam
sapratuši.
Iveta Ķelle, biedrības "Papardes zieds" valdes
priekšsēdētāja