Kā jūtas Latvijas skolēni? Kopumā laimīgi, bet noguruši un dažreiz vientuļi
Pētījums atklāj, ka Latvijā 53% skolēnu jūtas pārslogoti, 48% neizguļas un 27% skolā nepietiek laika paēst. Taču kopumā bērni jūtas laimīgi, priecīgi un pārliecināti par sevi, liecina pētījuma "Bērnu labsajūta Baltijas valstīs” iegūtie dati.
Bērnu subjektīvo pašnovērtējumu dati liecina, ka vispozitīvāk
bērni vērtē situāciju ģimenē un savu dzīves vidi kopumā, savukārt
salīdzinoši zemāk vērtē situāciju skolā un ģimenes materiālo
stāvokli. Latvijas bērni apmierinātību ar savu pašreizējo dzīvi
kopumā vērtē kā labu, vidēji 1-10 baļļu skalā, liekot 7,8.
No aptaujātajiem Latvijas bērniem 80% jūtas laimīgi, 75% mierīgi,
85% priecīgi un 64% pārliecināti par sevi.
Tomēr ir vairāki aspekti, kuros novērojami arī negatīvi rādītāji
- 33% bērnu bieži jūtas uztraukti, 25% – nomākti, 40% –
garlaikoti, 23% – dusmīgi, 23% – vientuļi, 22% – bēdīgi.
Tiesa, statistikas rādītāji uzrāda būtiskas ar;i nepilnības,
piemēram, veselības, mājsaimniecību materiālās nodrošinātības,
skolas vides u.c. jomās. Dati liecina, ka Latvijā katrs piektais
bērns dzīvo uz nabadzības sliekšņa, savukārt vairāk kā 1/3
mājsaimniecību "ar grūtībām savelk galus". Īpaši nelabvēlīgā
situācijā ir vientuļo vecāku mājsaimniecības, kur vairāk kā pusei
ir nopietnas materiālās grūtības.
Arī ģimenes un vienaudžu vide ir joma, kurā vairāki rādītāji
liecina par būtiskiem trūkumiem. Latvijai ir viens no starptautiski
zemākajiem rādītājiem ģimenes emocionālā atbalsta saņemšanā.
Katrs desmitais bērns ģimenē tiek iepļaukāts un
sodīts par pārkāpumiem un kļūdām, katrs piektais – bieži
strīdas ar vecākiem. Katrs ceturtais bērns
novērtē, ka viņam nav pietiekami draugu un paziņu, ar
kuriem pavadīt kopīgi laiku.
Šie dati tieši un netieši norāda uz nepieciešamību pievērst
uzmanību, vai bērni tiek pilnvērtīgi aprūpēti, vai saņem
nepieciešamo emocionālo atbalstu no ģimenes, vai netiek atstāti
novārtā un vientulībā.
Skolas vidi Latvijā raksturo izteikti augsts to bērnu īpatsvars,
kuri mācību iestādē jūtas pārslogoti un noguruši
(53%), gandrīz puse bērnu apgalvo, ka bieži vai vienmēr
negrib iet uz skolu (“Man patīk iet uz skolu
52%”). Katrs trešais bērns (32%) apgalvo, ka viņam
nepietiek brīvā laika saviem vaļaspriekiem, bet
58% novērtē, ka viņiem skolā tiek uzdots pārāk daudz
mājasdarbu. 16% bērnu skolā jūtas neiederīgi, 12% uzskata,
ka skolotāji ir pārāk bargi un netaisnīgi, savukārt 9% skolā
piedzīvo fizisku vai emocionālu vardarbību. Tas liek dienaskārtībā
izvirzīt jautājumu ne tikai par mācību saturu, bet arī par skolas
vidi un attiecībām starp skolēniem un skolotājiem, kā arī starp
vienaudžiem.
Vai krīzes situācijā bērni vēršas pēc palīdzības pie
pieaugušajiem sev līdzās? Ne vienmēr. 86% bērnu apliecina, ka “Ja
man ir problēmas, vecāki man palīdz tās atrisināt”. Tātad
14% bērnu nevar paļauties uz saviem vecākiem, kā
aizstāvjiem un palīgiem. Vēl bēdīgāka statistika atklāj situāciju
skolā, kur katrs trešais bērns apgalvo, ka nezina pie kā
vērsties pēc palīdzības. (“Ja man ir problēmas skolā, es
zinu, pie kā griezties pēc palīdzības un padoma - 66%”)
Subjektīvo labsajūtas rādītāju aspektā kritiskākie dati
novērojami veselības jomā. Latvijā starptautiski ir otrs augstākais
rādītājs savas veselības negatīvā pašnovērtējuma īpatsvarā. Turklāt
katrs otrais bērns novērtē, ka viņam nepietiek laika
miegam (48%), 27% bērnu norāda, ka skolā nepaspēj
paēst, 42% bērnu starpbrīžos nav iespējas
izkustēties, izskrieties, un iziet svaigā gaisā.
Statistika rāda, ka Latvijas bērniem raksturīgs augsts
smēķētāju īpatsvars, augsts bērnu un jauniešu mirstības
rādītājs (tai skaitā ceļu satiksmes negadījumos), kā arī
augsts traumatisms – aptuveni 60% zēnu un 55%
meiteņu gada laikā vismaz reizi apmeklē ārstus gūto traumu dēļ.
Aicināti novērtēt savu veselības stāvokli kopumā (arī ārpus
skolas), nogurumu uzrāda jau 60% bērnu un 16% bieži vai
vienmēr jūtas slimi un neveseli.
Pētījuma dati norāda uz to, ka ir būtiski sabiedrībā veicināt
diskusiju par to, cik svarīga mūsdienu sabiedrībā ir bērna
labsajūta skolā un ģimenē, kopā pavadītais laiks un nedalīta
uzmanība bērna vajadzībām. Būtu vērts izvērtēt, vai tiekšanās pēc
materiālās labklājības un formāliem sasniegumiem (t.sk. izglītībā)
ir vērtīgākais, ko varam darīt savu bērnu labā. Jo ne vienmēr starp
rādītājiem it pozitīva korelācija, proti – augstāki formālie
sasniegumi var korelēt ar zemāku apmierinātību ar dzīvi un sliktāku
savas ikdienas dzīves un sajūtu pašnovērtējumu.
Ir pēdējais laiks bērnu un ģimeņu jomas politikai iekļauj daudz
plašāks jautājumu loks kā tikai dzimstības veicināšana un
demogrāfiskie aspekti, norāda pētījumu veicēji - "Bērnu labklājības
tīkls" . Sabiedrības ilgtspējai ļoti būtiski ir jautājumi par bērnu
pilnvērtīgai attīstībai atbilstošas vides un apstākļu
nodrošināšanu. Tas iekļauj jautājumus gan par vecāku iespējām un
prasmēm bērnu audzināšanā, gan izglītības kvalitāti, gan arī tādus
visaptverošus jautājumus kā nevienlīdzība sabiedrībā un sabiedrības
cilvēkkapitāla attīstība.
Pētījums tika veikts visās trijās Baltijas valstīs, tā ietvaros
tika apkopoti statistikas dati, kā arī īstenota kvantitatīvā
aptauja, kurā piedalījās 2000 bērnu, vecumā no 10-17 gadiem.
Vairāk informācijas par pētījumu šeit.