Veco riepu utilizācija palīdzēs gan Tev, gan dabai!
Divas reizes gadā gandrīz visa Latvija pievēršas savu auto riepām – pavasarī noņemot ziemas riepas un rudenī ar tām atkal aprīkojot savus transportlīdzekļus. Tās arī ir sezonas, kad kļūst aktuāls jautājums par to, kur un kā tiek nodrošināta riepu savākšana un riepu utilizācija.
Avots: Pexels.com, Tookapic
Jebkuram cilvēkam, kurš apzinīgi izturas pret apkārtējo vidi, ir
saprotams, ka automašīnu riepas dabā nesadalās īpaši ātri, tāpēc
tās tiek sauktas par kaitīgajiem atkritumiem. Daži izvēlas par to
nedomāt un atstāj vecās riepas savā autoservisā, lai gan arī tas ne
vienmēr grantē, ka tiks veikta riepu utilizācija. Diemžēl vēl
arvien vecie automašīnu “zābaciņi” nonāk mežos, upēs un grāvmalās,
tādējādi piesārņojot dabu. Un kas ir vēl ļaunāk – veidojas
nelegālas riepu un citu bīstamo atkritumu izgāztuves. Kādas tam var
būt sekas, ikviens redzēja aizvadītajā vasarā, kad Jūrmalā šādā
nelegālā atkritumu uzglabāšanas vietā izcēlās paaugstinātas
bīstamības ugunsgrēks un visu apkārtni nobiedēja melni, biezi un
kaitīgi dūmi. Valsts vides dienests cenšas šādas vietas apkarot,
taču šī konkrēta vieta tika rūpīgi maskēta no apkārtējo acīm un
bija saskatāma vien ar droniem vai satelītuzņēmumos.
Riepu dedzināšana ir ļoti bīstama!
Daži avantūristi ik pa brīdim mēģina tās sadedzināt, bet šis
process dabai un apkārtējiem cilvēkiem nodara neiedomājamu ļaunumu,
jo:
- tiek piesārņots gaiss, kurš vēlāk lietus izskatā nonāks atpakaļ uz zemes;
- cilvēkiem, kas šo gaisu elpo, pašiem nemanot var rasties ļoti nopietnas plaušu saslimšanas – sākot ar alerģijām un beidzot ar ļaundabīgiem audzējiem;
- Dedzinot bīstamos atkritumus, mēs nodarām pāri arī nākamajām paaudzēm.
Un, ja kādam dabas un veselības sargāšana neliekas pietiekami labs iemesls, tad jāatgādina, ka riepu dedzināšana ir ne vien bīstama, bet arī aizliegta. Fiziskās personas var saņemt sodu apmērā līdz pat 1000 eiro, bet juridiskās – līdz pat 2000 eiro. Tātad secinājums ir viens – pareiza veco riepu utilizācija ir ikviena indivīda un visas sabiedrības interesēs!
Kur nodot riepas?
Nolietotās riepas pieņem bīstamo atkritumu apsaimniekotāji, tostarp
arī vides apsaimniekošanas uzņēmums Eco Baltia
vide, kurš vēl šogad rīko riepu savākšanas akciju, kuras
ietvaros līdz 2017. gada beigām nolietotās autoriepas pieņem par
samazinātu maksu. Uzņēmuma šķiroto atkritumu pieņemšanas laukums
atrodas Stopiņu novada Rumbulā – Getliņu ielā 5. Tur tiek
pieņemtas:
- privātpersonu vieglo automašīnu riepas – viens pilns komplekts tiks utilizēts bez maksas;
- riepas no juridiskajām personām – gan vieglo, gan smago automašīnu;
- riepas vairumā – par īpaši izdevīgu cenu (100 eiro par tonnu).
Ja plāno nodot riepas vairumā, tad tās noteikti noder sašķirot, atsevišķi nododot vieglo un smago automašīnu “apavus”. Ja nodosi tās kopā, pieņemšanas cena vairs nebūs tik izdevīga un sasniegs 150 eiro par tonnu.
Kā riepas atgādāt?
Bieži vien uzņēmumi nespēj saņemties nodot riepas, taču to
glabāšana rada vēl lielākus apgrūtinājumus. Viena tonna autoriepu
aizņem aptuveni 17 kubikmetrus telpas, tādēļ ir vērts no tām
atbrīvot savu teritoriju. Lai gan visizdevīgāk nodošanai
paredzētās riepas ir pašam atvest uz poligonu, pastāv iespēja arī
lūgt atkritumu apsaimniekotāja palīdzību. Lai to
izdarītu:
1. sazinies ar Eco Baltia vide pa telefonu 8717;
2. norādi riepu uzglabāšanas vietu, no kuras tās būs jānogādā
atkritumu šķirošanas laukumā;
3. norādi riepu daudzumu;
4. vienojieties par piegādes cenu.
Pēc riepu nodošanas Tu saņemsi apliecinājumu un dokumentāciju par
to, ka tās ir nodotas pārstrādei.
Riepu “jaunā dzīve”
Foto: Shutterstock.com
Pēc riepu pieņemšanas tās sāk ceļu uz savu jauno dzīvi – tiek
sasmalcinātas un pārvērstas granulās, kas ir otrreiz izmantojams
materiāls. Pēc tam tās var izmantot ļoti daudzos noderīgos
veidos, piemēram:
- sasmalcinātas riepas izmanto dažādu izolācijas materiālu izgatavošanai, kā arī stadionu un bērnu laukumu segumu izbūvei;
- tās var izmantot celtniecībā un ceļu būvē;
- no tām var tapt jauni gumijas izstrādājumi.
Turklāt pārstrādātas riepas var izmantot arī kā kurināmo, jo to enerģētiskā vērtība ir līdzvērtīga akmeņoglēm. Taču tās dedzināt var tikai īpašās, šim nolūkam paredzētās krāsnīs. Tāpēc arī ik pa brīdim valstī tiek runāts par īpašas atkritumu dedzināšanas rūpnīcas izveidi ar mērķi iegūt siltumu. Valsts vides dienesta Piesārņojuma kontroles daļas vadītājs Elmārs Jasinskis portālam nra.lv ir norādījis, ka atkritumu dedzināšanas rūpnīca patiešām atrisinātu daudzas atkritumu saimniecības problēmas, tajā skaitā likvidētu riepu kalnus. Bet tādas būvēšanai būtu nepieciešams politisks lēmums, turklāt pastāvētu arī risks kļūt par atkritumu pārstrādātāju lielvalsti, kas visdrīzāk nebūtu Latvijas interesēs.
Tāpēc pagaidām riepu nodošana pārstrādāšanai granulās ir vienīgais risinājums, kas atbilst gan ekonomiskajām, gan vides interesēm un ir vērtējamā kā atbilstoša riepu utilizācija. Tāpēc, ja Tev ir neskaidrības par to, ko darīt ar savas automašīnas veco riepu pāri, sazinies ar uzņēmumu Eco Baltia vide, un tā speciālisti Tev palīdzēs!