Vecāki aicina Saeimu iestāties par Latvijas bērnu interesēm izglītības jomā
Iniciatīvas grupa “Vecāki par labāku izglītību” aicina LR Saeimu nevilcināties un iestāties par Latvijas bērnu interesēm izglītības jomā, pieņemot Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) iesniegtos grozījumus Vispārējās izglītības likumā un Izglītības likumā.
Iniciatīvas grupa “Vecāki par labāku izglītību” pārstāvis Gundars Āboliņš ar atklātu vēstuli vērsies pie:
Latvijas Republikas Saeimas
Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas priekšsēdētāja Alda
Adamoviča;
Saeimas frakcijas VIENOTĪBA;
Zaļo un Zemnieku savienības frakcijas
Nacionālās apvienības "Visu Latvijai!"–"Tēvzemei un Brīvībai/LNNK"
frakcijas
Latvijas Reģionu apvienības frakcijas
Saeimas frakcijas Saskaņa
Pie frakcijām nepiederošajiem Saeimas deputātiem
Izglītības un zinātnes ministra Kārļa Šadurska
Valsts izglītības satura centra vadītāja Guntara Catlaka
Ministru prezidenta Māra Kučinska
Latvijas Valsts prezidenta Raimonda Vējoņa
Latvijas Republikas tiesībsarga Jura Jansona
Plānoto grozījumu pieņemšana nodrošinātu, ka jau šī gada 1.septembrī, Latvijas simtgadē, tiktu ielikti jauni pamati kvalitatīvai izglītībai valsts līmenī, kas nodrošinās plašākas iespējas bērniem nākotnē un ilgtspējīgu Latvijas pastāvēšanu un attīstību.
Šodien nosūtītajā vēstulē Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas priekšsēdētājam Aldim Adamovičam vecāki izsaka atbalstu Valsts izglītības satura centra īstenotā ESF projekta “Kompetenču pieeja mācību saturā” jeb Skola 2030 - vispārējās izglītības mācību satura un pieejas pilnveides projektam.
Gribam, lai no skolas ikdienas tiktu izskaustas tādas situācija, ka bērns uz skolu aiziet, bet viņa izaugsme 30 skolēnu klasē nevienam nerūp, jo statistiski viņš ir zem klases TOP 5 vidējās atzīmes
“Vecāki par labāku izglītību” atbalsta vēstuli grozījumiem likumos šobrīd parakstījuši jau 145 vecāki, kas pārstāv vairāk kā 250 bērnu intereses, un parakstu skaits turpina augt.
"Mēs gribam, lai no skolas ikdienas tiktu izskaustas tādas situācija, ka bērns uz skolu aiziet, bet viņa izaugsme 30 skolēnu klasē nevienam nerūp, jo statistiski viņš ir zem klases TOP 5 vidējās atzīmes. Pret skolēniem jābūt prasīgiem, bet vienlaikus viņos jārada pārliecība, ka katram no viņiem ir iespēja būt noderīgam un gūt panākumus!" saka Gundars Āboliņš, iniciatīvas grupas “Vecāki par labāku izglītību” izveidotājs.
Ingrīda Blūma, septiņgadnieces mamma un biznesa konsultante diskusijas par kompetencēs balstītu izglītību salīdzina ar diskusijām 19.gadsimtā par elektrības lietošanu. “Vai mums tiešām nepietiek ar skalu gaismu un petroleju? Vai mums nepietiek, ka bērni izlasa un aceras faktus, formulas un "pareizās" atbildes? Vai viņiem tiešām vēl jāiemācās arī pašiem tālāk mācīties - visu atlikušo mūžu? Vai viņiem jāiemācās sadarboties, kritiski analizēt dzirdētais, redzētais un lasītais? Jā!”
Viņa piebilst, ka “ir taisnība tiem, kas saka, ka arī šobrīd ir daudz labu skolotāju, kuri ir aizrautīgi un profesionāli, māca bērniem domāt un mācīties. Taču šīs iespējas ir jārada katram un ikvienam bērnam Latvijā. Šodienas sešgadniekam ir lielas iespējas nodzīvot līdz 22.gadsimtam - šī ir viņa iespēja dzīvot gudra un brīva cilvēka dzīvi."
“Man ir paveicies, jo desmitgadīgā meita Elza ir apdāvināta ar dabas talantiem un mācās Rīgas Doma kora skolā, kas gatavo kora dziedātājus. Mūsu kori ir pasaules līmenī. Es gribu, lai visas Latvijas skolas arī ir tādā līmenī. Lai skolu direktori ir gudri, stipri, radoši, kā tas ir RDKS. To paredz Skola2030!”, piebilst Kārlis Krastiņš, Prudentia vadošais partneris un iniciatīvas grupas “Vecāki par labāku izglītību” izveidotājs.
Kā minēts vēstulē, Latvijas nākotne ir gudru un laimīgu bērnu rokās. Latvijas 12. Saeimas deputātiem ir divas iespējas - ieiet vēsturē un ielikt jaunus pamatus Latvijas turpmākajiem 100 gadiem, vai arī iespēja sagraut tos.
Mūsu paaudzes pienākums un atbildība ir vadīt bērnu izglītošanās procesu tā, lai skolā viņi mācītos ar prieku un patiesu interesi. Lai viņi uzdrīkstētos meklēt un radīt inovatīvus risinājumus, kā arī patstāvīgi mācītos visa mūža garumā, tādējādi nodrošinot savu spēju reaģēt uz pārmaiņām dzīvē. Tieši to nodrošinātu Skola 2030 principu ieviešana.
Vēstule nosūtīta arī Latvijas Valsts prezidentam Raimondam
Vējonim, Ministru prezidentam Mārim Kučinskim, Izglītības un
zinātnes ministram Kārlim Šadurskim, Latvijas Republikas
tiesībsargam Jurim Jansonam, Valsts izglītības satura centra
vadītājam Guntaram Catlakam un visām 12. Saeimas partiju
frakcijām.
Plašāk ar vēstules saturu var iepazīties
zemāk.
Par grozījumiem Vispārējās izglītības likumā un Izglītības
likumā (1205/Lp12 un 1206/Lp12)
A. god. Adamoviča kungs,
Kā vecāki vēlamies izteikt atbalstu Valsts izglītības satura centra
īstenotā ESF projekta “Kompetenču pieeja mācību saturā” jeb
Skola2030 vispārējās izglītības mācību satura un pieejas pilnveides
projektam, kas paredz, ka Latvijas izglītības sistēmas centrā jau
no šī gada 1.septembrabeidzot būs Latvijas bērnu intereses. No
vienas puses, šāda pieeja ir katra Latvijas bērna un jaunieša
individuāls ieguvums. No otras puses, mazā iedzīvotāju skaita dēļ
šāda pieeja ir
galvenais Latvijas ilgtspējīgas pastāvēšanas un attīstības
priekšnosacījums, vienlaikus skaidri apliecinot, ka ģimene kā
vērtība un atbildīga attieksme pret nākamajām paaudzēm ir ne tikai
formāli ierakstīta Satversmes preambulā, bet darbojas arī
praksē.
Iepriekšējos gados atbilstoši Satversmes 112. pantam, kurā ikvienam
paredzētas tiesības uz izglītību, Latvijā kļuvis vispāratzīts, ka
ikvienam bērnam ir tiesības uz fizisku vietu skolas solā un arī ka
izdevumi par mācību līdzekļiem nedrīkst būt par praktisku šķērsli
bērna iespējām iegūt izglītību. Ar Skola2030 izpratne par
Satversmes 112. pantā paredzēto tiesību saturu tiek būtiski
pilnveidota tādējādi, ka tajās tiek ielasītaskatra bērna tiesības
uz kvalitatīvu izglītību, ar to saprotot, ka visa Latvijas
izglītības sistēma un šīs nozares profesionāļu darbs sistemātiski
jāorganizē tā, lai katru bērnu prasmīga pedagoģiskā darba rezultātā
viņa profesionālajā izaugsmē aizvestu pēc iespējas tālāk. Uzskatām,
ka mūsu paaudzes pienākums un atbildība ir vadīt bērnu izglītošanās
procesu tā, lai skolas gadu laikā viņi mācītos ar prieku un patiesu
interesi, lai viņi uzdrīkstētos meklēt un radīt
inovatīvus risinājumus un lai attīstītu mūsu bērnos ieradumu
patstāvīgi mācīties visa mūža garumā, kas turpmākajā dzīvē
nodrošinās viņu spēju reaģēt uz pārmaiņām.
Ievērojot minēto, aicinām Saeimu nevilcinoties izteikt likumdevēja
gribu un apņemšanos iestāties par BĒRNU interesēm izglītības jomā,
pieņemot Izglītības un zinātnes ministrijas iesniegtos
likumprojektus un tādējādi tieši dodot izpildu varai uzdevumu
plānotajā laika grafikā īstenot Skola2030 paredzētos konceptuālos
kvalitatīvās izglītības principus katrā Latvijas skolā.
Latvijas nākotne ir gudru un laimīgu bērnu rokās! Jums, Latvijas
12.Saeimas deputāti, vai nu ir iespēja ieiet vēsturē un ielikt
jaunus pamatus Latvijas turpmākajiem 100gadiem, vai arī ir iespēja
tos sagraut. Ir jāizdara izvēle starp viegliem un pareiziem
lēmumiem.
“Pastāvēs, kas pārvērtīsies!” ir teicis mūsu dižgars Rainis.
Vienlaikus, neatkarīgi no Skola2030 principu kā Latvijas izglītības
sistēmas stratēģisko principu nostiprināšanas, aicinām
nevilcināties arī ar skolotāju profesijas prestiža uzlabošanu un
skolotāju motivēšanu, t.sk. atalgojuma ziņā, kam ir nozīmīga loma
minēto principu praktiskā īstenošanā."