Slimnīcām tagad jāizlaipo starp datu regulu un cilvēcību jeb - kas būs, ja pazudušu radinieku nāksies meklēt hospitālī
Jaunā Eiropas Savienības Vispārīgā datu aizsardzības regula radījusi jautājumus, vai var uzzināt par sava tuvinieka, kolēģa, kaimiņa vai pazīstamā atrašanos slimnīcā. Bieži vien, meklējot pazudušus cilvēkus, tiek apzvanītas arī slimnīcas.
Konferencē "Digitālā ēra 2018." Datu regulas un datu drošības
forums zvērināta advokāta palīdze Linda Reneslāce slimnīcu
uzņemšanas nodaļām neieteica pa tālruni izpaust informāciju par
personas atrašanos ārstniecības iestādē.
Jautās pašam pacientam
Paula Stradiņa klīniskās universitātes slimnīcas Komunikācijas
daļas vadītāja Janita Veinberga teic: “Šādās nestandarta situācijās
slimnīcas personāls iespēju robežās palīdzēs piederīgajiem. Tomēr
jāņem vērā, ka ārstu un slimnīcas darbinieku darbību stingri regulē
likums. Pacientu tiesību likumā ir paredzēts, ka pacientam ir
tiesības uz savas ģimenes un citu personu atbalstu ārstniecības
laikā.”
Situācijā, kad ar atvesto pacientu ir iespējams kontaktēties, slimnīcas darbinieks viņam jautās atļauju sniegt par sevi informāciju.
Slimnīcas galvenais uzdevums ir palīdzēt pacientiem un sniegt ne tikai medicīnisku palīdzību, bet arī gādāt par cilvēku emocionālo fonu, atrodoties slimnīcā.
“Ļoti vienkārši skaidrojot – pacientam tiks jautāts – par viņu
interesējas tuvinieks (vārds, uzvārds), vai pacients piekrīt, ka
mēs apstiprinām viņa atrašanos mūsu slimnīcā. Tas arī būs vienīgais
– stacionēšanās fakts –, par ko būsim tiesīgi runāt. Informācija
par pacienta veselības stāvokli telefoniski netiks sniegta,” uzsver
Veinberga.
Precizējoši jautājumi
Situācijā, ja pacients ir bezsamaņā un ar viņu nav iespējams runāt,
slimnīca sniedz informāciju par pacienta stacionēšanas faktu,
iepriekš uzdodot zvanītājam precizējošus jautājumus, lai
noskaidrotu viņa radniecību ar sirdzēju. Piemēram, kad pacientam ir
dzimšanas diena, kas viņam bija mugurā, izejot no mājām, u.tml.
“Mūsu galvenais uzdevums ir palīdzēt pacientiem un sniegt ne
tikai medicīnisku palīdzību, bet arī gādāt par cilvēku emocionālo
fonu, atrodoties slimnīcā. Tādēļ Stradiņa slimnīca ir gatava
ieguldīt papildus darbu, lai, nepārkāpjot likumu, tomēr nezaudētu
cilvēcību brīžos, kad palīdzība vajadzīga ne tikai cietušajam
cilvēkam, bet arī viņa piederīgajiem, uzzinot, kur viņu tuvinieks
atrodas,” sola Veinberga.
Par bērna diagnozi tikai vecākiem
“Bērnu slimnīcas Klientu apkalpošanas speciālisti neatminas
gadījumus, kad tuvinieki slimnīcā būtu meklējuši pazudušu
bērnu. Šādās reizēs zvanītājam tiktu lūgts sazināties ar Valsts
policiju,” stāsta slimnīcas pārstāve Daiga Rauba.
Bērnu slimnīcā šobrīd ir šāda kārtība – tuvinieki pa tālruni var noskaidrot tikai stacionēšanas faktu, lai vecāki zinātu, ka jāierodas slimnīcā.
Biežāki ir zvani no vecākiem vai citiem tuviniekiem, kuri ir
saņēmuši ziņu, ka bērns nokļuvis slimnīcā, un ir norūpējušies par
viņa veselību. Situācijas mēdz būt dažādas: bērns uz slimnīcu
atvests no skolas, bērnudārza vai nometnes, un vecāki vēlas saņemt
informāciju par viņa veselības stāvokli; ārzemēs dzīvojoši vecāki
vēlas noskaidrot, kā norit ārstēšana; šķirti vecāki, kuriem nav
labas attiecības, grib uzzināt, kā klājas bērnam; radinieki nevar
sazvanīt bērnus un vecākus, kuri atrodas slimnīcā.
“Bērnu slimnīcā pacientu datu drošība vienmēr ir bijusi svarīga
joma, tostarp jautājumos, kas skar informācijas sniegšanu par
pacientu citām personām. Mēs arvien turpinām pilnveidot kārtību,
lai nodrošinātu līdzsvaru starp datu aizsardzības regulu un citiem
tiesību aktiem, pacientu un bērnu tiesībām, kas saistītas uz
ārstniecību, un arī cilvēcīgu, iejūtīgu attieksmi,” klāsta
Rauba.
Izprotot vecāku un bērnu satraukumu kritiskās situācijās, slimnīcai tomēr jānodrošina pacientu datu aizsardzība. Bērnu slimnīcā šobrīd ir šāda kārtība – tuvinieki pa tālruni var noskaidrot tikai stacionēšanas faktu, lai vecāki zinātu, ka jāierodas slimnīcā.
Klientu apkalpošanas speciālists uzdos jautājumus par zvanītāja
identitāti un sniegs atbildi, vai pacients atrodas vai neatrodas
slimnīcā. Informācija par bērna veselības stāvokli netiek sniegta –
to var uzzināt tikai bērna vecāki vai pilnvarotās personas,
klātienē vēršoties slimnīcā un uzrādot personu apliecinošus
dokumentus.
Tiesības būt atrastam
Liepājas reģionālās slimnīcas sabiedrisko attiecību speciāliste
Indra Grase saka: “Lēmums par informācijas sniegšanu vai
nesniegšanu ir atkarīgs no situācijas, kas rūpīgi jāizvērtē. Taču
katrai darbībai, kas attiecas uz personu datu aizsardzību, ir jābūt
loģiskai pēc savas būtības. Ja pacients ir adekvāts un ar viņu
iespējams kontaktēties, tad vispirms var ieteikt pašam pacientam
sazināties ar tuviniekiem.”
Ja ar pacientu nav iespējams kontaktēties, bet ir iespējams noskaidrot, ka tieši par viņu interesējas tuvinieki, protams, esot jāsniedz informācija, ka konkrētais cilvēks atrodas slimnīcā. “Pazuduši cilvēki ir jāatrod, un katram ir tiesības atgriezties pie saviem tuviniekiem,” uzsver Grase.
Informācija no portāla Jauns.lv