"Tikumības grozījumi" liedz jauniešiem saņemt informāciju par ķermeni un veselību. Atklātā vēstulē vēršas pie Saeimas
Lai novērstu bērnu un jauniešu zināšanu trūkumu par savu veselību un aicinātu deputātus veikt izmaiņas Izglītības likuma 10.1 pantā, biedrība “Papardes zieds” 6. septembrī, ko nosauca arī par Latvijas Nezināšanu dienu, pie Saeimas rīkoja diskusiju par to, vai Izglītības likuma 10.1 pantā tiešām bijuši tik lietderīgi, kā daļa deputātu vēlas sabiedrību pārliecināt.
Mācību satura nepilnību dēļ
skolēnu zināšanas par savu ķermeni, veselību un savstarpējām
attiecībām kļūst arvien sliktākas. Lai gan daļa jauniešu mūsdienās
par savu ķermeni un pilnvērtīgu attiecību veidošanu zina daudz,
tikpat lielai daļai zināšanu līmenis par cilvēku seksuālo un
reproduktīvo veselību ir satraucoši zems.
67% jauniešu priekšstatu par attiecībām gūst no pornogrāfijas,
turklāt HIV un AIDS jauniešu vidū Latvijā arī mūsdienās ir
realitāte, nevis virsraksti mācību grāmatās. Tomēr tieši
pilnvērtīga izglītība ir viens no sabiedrības labklājības
pamatakmeņiem.
Īstā vieta, kur zināšanu robus aizpildīt ar uzticamu un kvalitatīvu
informāciju, ir skola, taču Izglītības likuma 10.1 pantā veiktie
grozījumi komplektā ar veselības mācības likvidēšanu liedz iespēju
jauniešiem tapt izglītotiem – skolotāju laika trūkuma, baiļu un
aizliegumu dēļ. Savukārt sabiedrība zaudē zinošu nākamo paaudzi un
iespēju uzlabot kopējos veselības rādītājus.
“Zināšanas par ķermeni, veselību un prasme veidot attiecības un plānot ģimeni ikvienam, tai skaitā jauniešiem, ir tikpat svarīga kā matemātika, fizika vai svešvalodas. Kopš veselības mācības izslēgšanas no mācību programmas un grozījumiem Izglītības likuma 10.1 pantā, strādājot ar skolēniem un viņu vecākiem, redzam - jauniešu, kam nav pat elementāru zināšanu par cilvēka fizioloģiju, kļūst arvien vairāk. Skolotājiem trūkst laika jauniešus izglītot, turklāt, baidoties skart pārāk jūtīgas tēmas, to vairs nedara arī tie pedagogi, kas par jauniešu zināšanām iepriekš rūpējušies ārpus kārtas. Šādai situācijai turpinoties, sabiedrības veselības rādītājus neuzlabosim,” pauž biedrības “Papardes zieds” valdes priekšsēdētāja Iveta Ķelle.
Klātesot ārstiem, veselības speciālistiem, psihologiem un jauniešiem, kam apspriestais ir visaktuālākais, tika skaidrots, vai paši izglītības sistēmas haosa radītāji apzinās, kādas sekas viņu pieņemtie lēmumi atstājuši. Ikvienam Nezināšanu dienas svinētājam tika piešķirts Latvijas jaunieša veselības izglītības komplekts, ļaujot uz mirkli iejusties skolēna ādā – bez iespējas saņemt kritiski nepieciešamās zināšanas un iespējas pret to cīnīties.
Saeimas deputāte Lolita Čigāne pauda atbalstu Latvijas Nezināšanu dienas organizatoriem, apgalvojot, ka tā dēvētie “tikumības grozījumi” mūsdienās uzskatāmi par absurdu. “Laikā, kad informācijas pārbagātība visapkārt ir nenoliedzama, turklāt ikvienam jaunietim ir iespēja interesējošo jebkurā brīdī noskaidrot internetā, īpaši svarīga ir spēja kritiski domāt un analizēt, lai uzzinātās informācijas kvalitāti objektīvi izvērtētu un izvairītos no draudiem veselībai. Ja šo spēju nemācām bērniem skolā, īpaši ietekmēti tiek jaunieši no sociāli nelabvēlīgām ģimenēm, ar kuriem visbiežāk par veselības tēmām nerunā arī vecāki,” sarunā ar ekspertiem sacīja L. Čigāne.
Atklātā vēstule
Latvijas Republikas 12. Saeimas priekšsēdētājai Inārai Mūrniecei
Latvijas Republikas 12. Saeimas deputātiem
Latvijas Republikas Ministru prezidentam Mārim Kučinskim
Latvijas Republikas Ministru kabineta locekļiem
Rīgā, 2018. gada 6. septembrī
Par mūsdienām atbilstošas, uz jauniešu veselību un drošību vērstas izglītības nepieciešamību Latvijā
Sākot jauno mācību gadu, zemāk pārstāvēto organizāciju vārdā vēršam jūsu uzmanību uz kritisko situāciju Latvijas izglītībā, tās ietekmi uz jauniešu zināšanām par veselību un viņu veselības stāvokli.
2015. gada 17. jūlijā spēkā
stājās grozījumi LR Izglītības likumā, iekļaujot 10.1 pantu
“Tikumība un izglītība”. Domājot par to, kā viennozīmīgi
interpretēt apzīmējumu “tikumība”, Izglītības likuma grozījumi ir
raisījuši gan plašas diskusijas nozares profesionāļu vidū, gan arī
atstājuši pierādāmu un izmērāmu negatīvu ietekmi uz jauniešu
izglītošanu par veselību, tai skaitā ar reproduktīvo veselību
saistītajos jautājumos. Pretēji Izglītības likuma grozījumu autoru
vēlmei pasargāt skolēnus no viņu vecumam neatbilstošas
informācijas, ir radīts zināšanu par cilvēka ķermeni un
reproduktīvo veselību vakuums. Izglītības likuma 10.1 panta
ietekmē, baidoties tikt apsūdzētiem likumdošanai neatbilstošas
informācijas pasniegšanā skolās, daudzi skolotāji, runājot ar
skolēniem par reproduktīvās veselības jautājumiem, veic
pašcenzūru.1
Rezultātā jau vairākus gadus
skolēni saņem nepilnīgas zināšanas par savu ķermeni, reproduktīvo
veselību un attiecībām, tādējādi ierobežojot iespēju jauniešiem
saņemt drošas un faktos balstītas zināšanas par tēmām, kas 21.
gadsimtā neizbēgami caurvij informācijas telpu – masu medijus,
sociālos tīklus u.c. Jauniešu zināšanu līmenis par savu ķermeni,
veselību un attiecībām pēdējo gadu laikā ir krasi pasliktinājies,
atspoguļojoties arī statistikā par sabiedrības veselību
kopumā.
Jauno HIV/AIDS gadījumu skaita
ziņā Latvija ieņem apkaunojošo pirmo vietu Eiropas Savienības (ES)
valstu starpā, proti, vidējais ES rādītājs 2016. gadā jauno HIV
gadījumu skaitā uz 100 tūkstošiem iedzīvotāju ir 6, kamēr Latvijas
rādītājs 2017. gadā bija 19.2 Turklāt 2017. gadā gandrīz viena
ceturtdaļa (23%) no visiem jaunajiem HIV gadījumiem Latvijā ir
inficējušās personas vecumā no 0 līdz 29 gadiem.
Pētījumi parāda, ka fiziski un
garīgi veseli, izglītoti iedzīvotāji ir katras valsts attīstības
pamatā. Nozīmīgs sabiedrības ilgtspējas rādītājs ir jaunās paaudzes
– bērnu, pusaudžu un jauniešu – veselība. Par spīti tam, ka
publiskajā komunikācijā tiek uzsvērta pārmaiņu izglītības sistēmā
nozīmība, pielāgojot tās saturu 21. gs. prasībām un ļaujot
izglītojamiem iegūt mūsdienām atbilstošas zināšanas, prasmes un
kompetences, reālā situācija liecina par
pretējo.
Izglītības jomas profesionāļi
apliecina, ka veselības un ķermeņa funkciju jautājumu izzināšanai
nepietiek ar skolu mācību programmās atvēlētajām pāris mācību
stundām. Papildus mācību stundu saturs Izglītības likuma 10.1 panta
ietvaros var tikt ierobežots tiktāl, ka tādi jautājumi, kas skar,
piemēram, reproduktīvo veselību, tiek uzskatīti par neatbilstošiem
apspriešanai skolā un līdz ar to no satura tiek izslēgti vispār vai
pasniegti ļoti virspusēji. Arī ģimene ne vienmēr ir pietiekami
zinoša un drosmīga, lai atsevišķus jautājumus izrunātu ar saviem
bērniem. Secīgi, nesaņemot atbildes uz noteiktam vecumam
atbilstošiem jautājumiem no pedagogiem un ģimenes, jaunieši
zināšanas var gūt tīmekļvietnēs, kur pieejama pretrunīga un arī
konkrētajām vecuma grupām nepiemērota vai pat kaitīga informācija,
atstājot sekas uz jauniešu fizisko veselību un
psihi.
Statistikas dati liecina, ka
jaunu cilvēku vidū ir novērojama augsta saslimstība ar seksuāli
transmisīvajām infekcijām. Piemēram, 2016. gadā ir reģistrēts
rekordaugsts sifilisa gadījumu skaits jauniešu vidū vecuma grupā no
18 līdz 29 gadiem. Tas veidoja 31% (52 gadījumi) no visiem Latvijā
reģistrētajiem sifilisa gadījumiem.4 Šokējoši, ka 2017. gadā 8
meitenēm vecumā līdz 14 gadiem ir veikta grūtniecības pārtraukšana.
Tas ir uz pusi vairāk nekā 2016. gadā, turklāt pieaugums vērojums
arī vecuma grupā no 15 līdz 17 gadiem.
Laukos praktizējošais ģimenes
ārsts Ainis Dzalbs atklātā vēstulē medijiem uzsver, ka, ņemot vērā,
ka zināšanas par izsargāšanos un daudziem ar seksuālo veselību
saistītiem jautājumiem bērni neiegūst nedz ģimenē, nedz skolā, ik
gadu daktera praksē uzskaitē stājas vismaz divas nepilngadīgas
grūtnieces. Viņš min, ka lielākā daļa jauno grūtnieču nāk no
sociālā riska grupām, kurās var novērot tādu kā “vēstures
atkārtošanos” – jaunai meitenei iestājas grūtniecība, tās dēļ viņa
pārtrauc mācības skolā, paliek bez izglītības, darba un secīgi
turpina atražot savu vecāku likteni.
Latvijas politikas veidotāji kā
teicamu piemēru efektīvai un mūsdienīgai izglītības sistēmai bieži
min Somijas izglītības sistēmu, kas atzīta par labāko pasaulē.
Vēlamies vērst jūsu uzmanību, ka Somija ir izcils piemērs ne tikai
mūsdienīgai izglītībai, bet arī tam, ka pastāv cieša korelācija
starp izglītības sistēmas prioritātēm un sabiedrības veselības
rādītājiem kopumā – arī tie šajā valstī ir vieni no labākajiem
pasaulē. Liela loma Somijas augsto rādītāju sasniegšanā ir ne tikai
padziļinātai eksakto zināšanu apguvei skolās, bet vienlaikus arī
pilsoniskās apziņas veidošanai un jauniešu izpratnes par savu
veselību, attiecībām un drošību veicinošu zināšanu sniegšanai
skolās. Piemēram, neatņemama Somijas izglītības programmas
sastāvdaļa ir obligāta veselības mācība, kas sniedz jauniešiem
zināšanas par savu veselību, ķermeni un savstarpējām attiecībām
atbilstoši katra izglītojamā vecumam. Vienlaikus īpaša loma
izglītības veicināšanā ir pedagogiem, kuru ieguldījums veselas,
izglītotas, atvērtas, iekļaujošas un drošas sabiedrības veidošanā
tiek īpaši augstu novērtēts.
Balstoties uz augstāk minēto,
vēlamies vēlreiz uzsvērt, ka, lai Latvijas valsts nākotnē būtu
dzīvotspējīga, ir nepieciešama 21. gadsimtam atbilstoša un
mūsdienīga izglītības sistēma. Tai jābalstās nevis uz ideoloģiskām
vērtībām, bet kompetenču attīstīšanu, kas nodrošina skolēna
gatavību dzīvei mūsdienu mainīgajā̄ pasaulē, – spēju izmantot
savas zināšanas, prasmes un paust attieksmi, risinot problēmas
reālās sadzīves situācijas, kā arī spēju adekvāti pielietot
iegūtās zināšanas praktiski – mācoties, strādājot un veidojot
ģimeni.
Diemžēl esošā izglītības sistēma
sniedz vien niecīgu daļu no mūsdienās nepieciešamajām kompetencēm,
turklāt, piemēram, Izglītības likuma 10.1 pants būtiski ierobežo
iespējas saņemt pilnīgas zināšanas par tik nozīmīgiem jautājumiem
kā veselība un savstarpējās attiecības. Vēl vairāk – tas veicinājis
skolotāju pašcenzūru un ierobežojis to spēju un vēlmi pielāgot savu
priekšmetu saturu atbilstoši mūsdienām.
Aicinām Latvijas politiķus veikt izmaiņas Izglītības likuma 10. pantā, lai turpmāk tas sekmētu nevis kavētu mūsdienām atbilstošas, aktuālas un no ideoloģiskiem uzskatiem brīvas izglītības iegūšanu. Norādām, ka minētais likuma pants tuvina Latvijas izglītības sistēmu autoritārām valstīm, ierobežojot jauniešu pieeju kvalitatīvai izglītībai un konfliktējot ar demokrātiskajām vērtībām, kas paustas Latvijas valsts Satversmē.
Ikvienu šīs vēstules adresātu lūdzam sniegt savu skatījumu par to, kā esošo situāciju jauniešu veselības izglītības jomā varētu uzlabot un kādas izmaiņas Izglītības likuma 10.1 pantā būtu veicamas, lai tas veicinātu mūsdienām atbilstošas izglītības pieejamību. Atbildes šīs vēstules iesniedzējiem lūgums sniegt līdz š. g. 19. septembrim. Informējam, ka pēc viedokļu saņemšanas biedrība “Papardes zieds” apkopos sniegtās atbildes un to apkopojumu publicēs.
Patiesā cieņā,
Biedrība "Papardes zieds"
Latvijas Ārstu biedrība
Latvijas Ginekologu un dzemdību speciālistu asociācija
Latvijas Ģimenes ārstu asociācija
biedrība "Veselības projekti Latvijai"
biedrība "Latvijas skautu un gaidu centrālā organizācija"
Latvijas Drošāka interneta centrs
Latvijas vecāku organizācija Mammamuntetiem.lv
biedrība "Latvijas vecāku forums"
nodibinājums "Centrs Dardedze"
biedrība "DIA+LOGS"
biedrība "Kurzemes NVO atbalsta centrs"
biedrība "Mentor Latvia"
nodibinājums "Fonds atvērtai sabiedrībai DOTS"
biedrība "Centrs MARTA"
Latvijas Jaunatnes padome
biedrība "Baltijas HIV asociācija"
biedrība "Velku biedrība"
Resursu centrs cilvēkiem ar garīgiem traucējumiem "ZELDA"
biedrība AGIHAS