Pieaugs minimālā braukšanas maksa atsevišķos reģionālās vietējās nozīmes maršrutu autobusos

No 1.janvāra pieaugs minimālā braukšanas maksa atsevišķos reģionālajos vietējās nozīmes autobusos Pierīgas un Rīgas teritorijā, kā arī republikas nozīmes pilsētās un reģionālās attīstības centros, informēja Autotransporta direkcijā. Tostarp Pierīgā un Rīgā minimālā braukšanas maksa vietējās nozīmes autobusos turpmāk būs viens eiro, republikas nozīmes pilsētās - 70 centu, bet reģionālās attīstības centros - 60 centu.

FOTO: Shutterstock.com

Braukšanas maksa pārējos vietējās nozīmes maršrutu posmos un reģionālajos starppilsētu maršrutos nemainīsies un paliks līdzšinējā.

Maksa pieaugs līdz ar 2018.gada 1.jūnijā Sabiedriskā transporta padomes pieņemto lēmumu.

Autotransporta direkcijā skaidroja, ka paredzamais minimālais braukšanas maksas pieaugums ir samērā neliels - 10 līdz 20 centu. Atbilstoši Sabiedriskā transporta padomes lēmumam minimālā maksa braucieniem reģionālās vietējās nozīmes autobusos uz/no pieturvietām Rīgā būs viens eiro līdzšinējo 80 centu vietā. Minimālā braukšanas maksa uz/no pieturvietām republikas nozīmes pilsētās Daugavpilī, Jēkabpilī, Jelgavā, Jūrmalā, Liepājā, Rēzeknē, Valmierā un Ventspilī noteikta 70 centu līdzšinējo 60 centu vietā. Attīstības centru (Aizkraukle, Alūksne, Balvi, Bauska, Cēsis, Dobele, Gulbene, Krāslava, Kuldīga, Limbaži, Līvāni, Ludza, Madona, Ogre, Preiļi, Saldus, Sigulda, Smiltene, Talsi, Tukums, Valka) pieturvietās minimālā braukšanas maksa būs 60 centu līdzšinējo 50 vai 55 centu vietā.

Piemēram, līdz šim biļete braucienam reģionālās nozīmes autobusos un mikroautobusos no Ulbrokas Stopiņu novadā līdz Rīgai maksāja 80 centus, bet no Baložiem Ķekavas novadā līdz Rīgai - 85 centus, savukārt no 2019.gada 1.janvāra šajos maršrutos brauciena biļete maksās vienu eiro. Pasažierus, kuri jau līdz šim par biļeti braucienam uz vai no Rīgas maksāja vienu eiro un vairāk, gaidāmās izmaiņas neskars.

Reklāma
Reklāma

Analoģiski nosacījumi ir arī republikas nozīmes pilsētās un attīstības centros. Ja līdz šim brauciens uz vai no republikas nozīmes pilsētas maksāja 70 centus vai vairāk, arī pēc jaunā gada braukšanas maksa saglabāsies nemainīga. Savukārt pasažieri, kuri maksāja par braucienu 60 centus, piemēram, braucot no Valmieras uz Kocēniem, no 2019.gada 1.janvāra maksās 70 centus. Tāpat arī attīstības centru teritorijās - ja līdz šim brauciens reģionālajā autobusā uz vai no attīstības centra maksāja 60 centus un vairāk, tad arī turpmāk maksa saglabāsies līdzšinējā, bet pasažieri, kuri par braucienu līdz šim maksāja 50 vai 55 centus, piemēram, mērojot ceļu no Kuldīgas uz Priedaini Kurmāles pagastā, šogad maksās 60 centus.

Autotransporta direkcijā skaidroja, ka izmaksas, kas saistītas ar sabiedriskā transporta pakalpojumiem nemitīgi pieaug, braucēju skaits autobusos katru gadu samazinās (izņemot prognozes par 2018.gadu), savukārt maksa par braucienu reģionālās nozīmes autobusos ir saglabāta nemainīga vairākus gadus - tas ir viens no iemesliem, kāpēc valsts budžeta līdzekļi, kas atvēlēti sabiedriskajam transportam, nav pietiekami.

"Lai saglabātu sabiedriskā transporta biļešu maksu, maršrutu un reisu skaitu līdzšinējā apmērā, un vienlaikus būtu iespējams kompensēt pārvadātājiem zaudējumus par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu, minimālās maksas palielināšana attiecīgajos reģionālās nozīmes maršrutos ir visoptimālākais risinājums šī brīža situācijā," skaidroja Autotransporta direkcijā.

Nosakot braukšanas maksu, tiek ņemti vērā ne tikai izdevumi un iedzīvotāju pirktspēja, bet arī tas, ka sabiedriskais transports pilda sociālo funkciju un nodrošina iedzīvotāju mobilitāti. Tādēļ braukšanas maksa, tostarp minimālā braukšanas maksa, ir zemāka nekā faktiskās izmaksas, un starpību starp izmaksām un ieņēmumiem no pasažieru biļetēm dotē valsts. Kopumā pārvadātāju ieņēmumi veido vien 50% no kopējām sabiedriskā transporta pakalpojumu izmaksām.