Vairāk nekā trešdaļa smagi cietušo gājēju ir seniori vecumā virs 60 gadiem
Katrs trešais gājējs seniors negadījumā ar smagām sekām cietis savas vainas dēļ. Iemesli – savu spēju pārvērtēšana un ceļu satiksmes noteikumu neievērošana. Tāpēc pirmo reizi Latvijā uzsākta informatīva drošības kampaņa gājējiem senioriem “Strauja sirds, bet kājas lēnas”.
Valsts policijas veiktajā padziļinātajā pētījumā iezīmējas būtiskas atšķirības starp smagi cietušajiem gājējiem vecumā virs 60 gadiem un pārējiem satiksmes dalībniekiem. Proti, vairāk nekā trešdaļa jeb 38% smagi cietušo gājēju ir vecumā virs 60 gadiem. Seniori ir vieni no neaizsargātākajām gājēju grupām satiksmē, tāpēc pirmo reizi Latvijā uzsākta informatīva drošības kampaņa gājējiem senioriem “Strauja sirds, bet kājas lēnas”.
Valsts policijas Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks Normunds Krapsis norāda, ka pētījumā arī atklājas, ka katrs trešais gājējs seniors negadījumā ar smagām sekām cietis savas vainas dēļ. Iemesli – savu spēju pārvērtēšana un ceļu satiksmes noteikumu neievērošana.
“Šīs kampaņas mērķis ir pievērst uzmanību tieši tiem gājējiem, kuri nezināšanas dēļ vai apzināti pārkāpj ceļu satiksmes noteikumus – izvēlas riskēt dažus metrus no gājēju pārejas un citur pārliecībā, ka viņus visi redz un automašīnas piebremzēs. Tomēr svarīgi atcerēties, ka arī šoferis ir tikai cilvēks, kurš var nepamanīt un laikus nenoreaģēt. Vienlaicīgi turpinām uzrunāt arī autovadītājus un citus satiksmes dalībniekus, atgādinot, ka, kopīgi ievērojot satiksmes noteikumus, negadījumu skaits būtiski samazinātos,” norāda N. Krapsis.
Šogad ceļu satiksmes negadījumos iekļuvuši 56 gājēji, no tiem 14 personas ir vecumā virs 60 gadiem. Traumas guvuši 11 seniori, bet bojā gājis viens cilvēks.
Pavisam kopā šogad līdz 21.janvārim ceļu satiksmes negadījumos
iekļuvuši 56 gājēji, no tiem 14 personas ir vecumā virs 60 gadiem.
Traumas guvuši 11 seniori, bet bojā gājis viens cilvēks. Tāpat
jāatzīmē, ka šogad bojā gājis arī viens seniors velosipēdists.
Jāatzīmē, ka 14 negadījumos iesaistītajiem senioriem
transportlīdzekļa vadītāja apliecība bija izsniegta tikai
septiņiem. Tas norāda, ka, iespējams, adekvāti novērtēt savas
uzvedības riskus un situāciju ir daudz grūtāk, ja nav bijusi
iespēja pašam vadīt transportlīdzekli, proti, saprast redzamības
aspektus un bremzēšanas ceļa garumu.
7 Ceļu satiksmes drošības direkcijas un Valsts policijas padomi senioriem, kas noderēs ikvienam gājējam:
- Izvēlies drošu vietu ceļa šķērsošanai!
Brauktuvi atļauts šķērsot pa gājēju pāreju vai krustojumos pie
zaļās gaismas. Ja tuvumā pārejas un krustojuma nav, šķērso ceļu
vietās, kur ir laba pārredzamība.
- Pa kreisi, pa labi, pa kreisi!
Pirms šķērso ceļu, pārliecinies par drošību, paskatoties pa
kreisi, pa labi un vēlreiz pa kreisi.
- Pārliecinies, vai tev tiek dots ceļš!
Pirms gājēju pārejas šķērsošanas pārliecinies, vai
transportlīdzekļa vadītājs tevi ir pamanījis un spēs nobremzēt.
- Ievēro virzienu!
Pa brauktuves malu vai ceļa nomali ej pretēji transportlīdzekļu
braukšanas virzienam.
- Esi redzams!
Diennakts tumšajā laikā nēsā gaismu atstarojošu vesti vai
apģērbu ar atstarojošiem elementiem.
- Nekautrējies lūgt palīdzību!
Ja jūties nepārliecināts vai ir slikta pašsajūta – lūdz
palīdzību līdzcilvēkiem. Viņi tev noteikti palīdzēs!
- Izvēlies piemērotus apavus!
Labākai stabilitātei der atcerēties arī par laikapstākļiem atbilstošu apavu izvēli, pievēršot uzmanību to slīdamībai.