Septiņu bērnu māmiņa Inese sašutusi, ka valsts viņas dēlu grib vazāt pa "psihenēm"
Septiņu bērnu māmiņa Inese Jansone-Ļipska ir neapmierināta, ka vienu no viņas bērniem – trešās klases skolnieku Juri (vārds mainīts) bāriņtiesa grib „vazāt pa psihenēm”, jo viņam esot „grūta galva”. Jāteic, ka Jansones-Ļipskas ģimene jau desmit gadus ir dažādu valsts institūciju uzmanības lokā un mātes spējas aprūpēt bērnus tiek apšaubītas. Pati viņa gan tā nedomā.
Jansone-Ļipska gan dažādām valsts iestādēm, gan arī portālam
Jauns.lv adresējusi iesniegumu, kurā teikts:
„Vai viņi visi jāvazā pa psihenēm?"
„Mans desmit gadu vecais dēls apmeklē 3. klasi. Viņam ir „grūtāka
galva” un tāpēc viņš saņem atbalsta pasākumus skolā saskaņā ar
psihologa izpēti, proti, – logopēda nodarbības divas reizes nedēļā,
saņem ilgāku laiku dotā uzdevuma veikšanai, ir ļoti laba, stingra
klases audzinātāja, kuru katru trešdienu individuāli strādā ar manu
dēlu. Kā arī dēls apmeklē atbalsta centru ģimenēm ar bērniem
“Sirdsgaisma”, kurā dienas centra darbinieki ļoti daudz palīdz
manam dēlam mācībās. Kā arī mājās dēlam mācībās palīdzu es,
vecāmāte, lielā māsa, viņas draugs un lielais brālis. Bez tam manam
dēlam pašam nav pietiekošas motivācijas un vēlmes mācīties un
izpildīt dotos uzdevumus. Tomēr viņš ir sekmīgs un skolu apmeklē,
ir draudzīga klase. Ārpus skolas apmeklē robotikas un angļu valodas
pulciņus.
Rīgas bāriņtiesa šantažē mani un manu ģimeni un uzstāj, ka sakarā ar grūtībām mācībās mans dēls jāvazā pa „psihenēm” un jāliek psihiatriskās uzskaitēs ar garīgās atpalicības un uztveres medicīniskām problēmām?! Ja nē, tad man lemšot par dēla aizgādības tiesību pārtraukšanu, ko arī taisās realizēt, jo ir nosūtīts aicinājums uz bāriņtiesas sēdi.
Piebilstu, ka katrā skolā ar parastām programmām katrā klasē ir
pa vairākiem bērniem ar „grūtākām galvām” un grūtībām mācībās. Tad
viņi visi būtu pa „psihenēm” jāvazā un pa uzskaitēm jāliek kā
garīgi atpalikuši!”.
„Tas nav gluži normāli”
Jansone-Ļipska Jauns.lv pauda: „Viņam ir grūtības mācībās un nu
atraduši jājamzirdziņu, ka mans pienākums būtu viņu vazāt pa
„psihenēm”, ja nē - vecāku tiesības nost. Tas nav gluži normāli!”
Jāpiebilst, ka Juris Jansones-Ļipskas ģimenē neesot vienīgais
„grūtais bērns”. Bāriņtiesai regulāri nākas skatīt jautājumus arī
par citiem bērniem. Piemēram, pagājušā gada decembra beigās mātei
esot atņēmusi aizgādības tiesības par trīs jaunākajiem bērniem.
Ierodoties ģimenes mājoklī, bāriņtiesa konstatējusi, ka bērni
atrodas piesmēķētā istabā, nepietiekami aprūpēti. Uz to māte esot
atbildējusi – bet mājā esot vēl septiņas istabas, kuras nav
piesmēķētas, ja vajagot bērnu gultiņas varot pārstumt uz
turieni!
Bērni ierauti dzimtas kašķos
Jāteic, ka Jansones-Ļipskas ģimene jau daudzus gadus ir dažādu
iestāžu uzmanības lokā. Viņas radinieki – onkuļi un tantes apgalvo,
ka viņa izkrāpusi viņiem pienākošos mantojuma daļu – savrupmāju
Rīgā, Mārupes ielā 24, kuru 1938. gadā uzbūvēja profesors,
valodnieks Jānis Alberts Jansons. Dzimtas kašķi sit augstu vilni –
notiek neskaitāmas tiesas sēdes, uz konfliktiem tiek izsaukta gan
policija, gan neatliekamā ātrā palīdzība.
Bāriņtiesai ar likumu likts uzdevums izvērtēt, vai vecāks rūpējās un gādā par saviem bērniem. Ja vecāks gādā, tad viņu neviens no bērna nenošķir, bet, ja negādā, tad bāriņtiesas uzdevums ir bērnus nošķirt no ģimenes.
Savukārt apkrāptie radinieki par daudzbērnu māti raksta sūdzības
dažādām instancēm, tostarp arī bāriņtiesai. Savulaik žurnālam
„Likums un Taisnība” profesora Jansona bērni Jānis Jansons un Anna
Bethere, kuru mantojumu daļu izkrāpusi viņa brāļameita teica, ka no
viņas „audzinātajiem” bērniem „ nav nevienam bērnam noteikta tēva,
saņem valsts pabalstus, nekad nav strādājusi – dzīvo uz valsts
nodokļu maksātāju rēķina – ir trūcīgā persona, tāpēc veicas tiesu
lietās, jo nekur un neparko viņai nav jāmaksā ne nodokļi, ne par
elektrību un ūdeni, bet par zemes nodokli saņem atlaides. Tiesu
lietās ir iesaistītas visas Rīgas iestādes – policija, tiesu
izpildītāji, sociālais dienests, bāriņtiesa”. Arī pašlaik
Jansone-Ļipska Jauns.lv teica, ka bērnu tēvi nedzīvo kopā ar
bērniem, bet māte ar bērniem pārtiekot „labi”, jo esot gan ģimenes
pabalsti, gan sociālā palīdzība. Un bāriņtiesai ģimenē esot nācies
atgriezt decembrī izņemtos bērnus, jo Jansones-Ļipskas ģimene, pēc
viņas vārdiem, esot atzīta par labvēlīgu.
„Mēs nevienu uz psihenēm nesūtām”
Rīgas bāriņtiesas priekšsēdētājs Aivars Krasnogolovs portālam
Jauns.lv teica: „Tā nav patiesībam mēs viņu (Juri) nesūtām uz
psihenēm. Neviena iestāde Jura māti nevar ne terorizēt, ne
manipulēt ar informāciju. Ir vienkārši noteikta veida informācija,
kura ir jāpārbauda."
Bāriņtiesai ar likumu likts uzdevums izvērtēt, vai vecāks rūpējās un gādā par saviem bērniem. Ja vecāks gādā, tad viņu neviens no bērna nenošķir, bet, ja negādā, tad bāriņtiesas uzdevums ir bērnus nošķirt no ģimenes. Tas ir mūsu uzdevums, kas jādara. Šajā gadījumā ir lieta tiks vērtēta bāriņtiesas sēdē, vai vecāks labi vai slikti rūpējas par bērniem.
Jura mātes vēstule ir tapusi, lai kaut kādā veidā ietekmētu bāriņtiesas lēmumu. Ja vecākam nav par ko baidīties, viņš parasti neko neietekmē, bet šajā gadījumā cenšas ietekmēt. Līdz ar to rodas jautājums – vai šai mātei ir kaut kādas problēmas? Nezinu, to vērtēs bāriņtiesas sastāvs.
Jāteic, ka šai mammai ir vairāki bērni, ne tikai Juris. Jau agrāk tika lemts par citiem bērniem. Šī ģimene mums zināma jau sen, kopš 2009. gada. Ik pa laikam ir pamats vērtēt jautājumus par citiem bērniem. Nav tā, ka šis ir tikai viens gadījums, un tikai Jura jautājums. Mātei jau uz laiku bija pārtrauktas aizgādības tiesības par citiem bērniem”.
Ko nozīmē „grūta galva”?
Izglītības kvalitātes valsts dienesta vecākā eksperte Jana
Veinberga Jauns.lv sacīja: „Izglītības kvalitātes valsts dienests
nevar komentēt bāriņtiesas darbības. Konkrētais jautājums ir ļoti
specifisks, bet vienlaikus trūkst informācijas, ko saprast ar Jura
mātes apzīmējumu „grūta galva”, tādēļ grūti sniegt atbildi,
Iespējams Jura mamma tiek aicināta vērsties pēc atzinuma pedagoģiski medicīniskajā komisijā (kas nav „psihene”) vai pēc psihologa atzinuma (kas arī nav ne „psihene”, ne „uzskaite”), lai bērnam varētu noteikt atbilstošu speciālās izglītības programmu un līdz ar to viņa izglītošana būtu kvalitatīvāka (tas obligāti nenozīmē mainīt skolu). Līdz ar to, iespējams, pašai Jura mammai nav precīzas informācijas, un līdz ar to būs grūti sniegt precīzu atbildi”.
„Skolai nav jāmēģina „tikt galā””
Ar Jura mammas vēstuli iepazinies arī Tiesībsarga birojs. Tā Bērnu
tiesību nodaļas vadītāja Laila Grāvere Jauns.lv situāciju
komentēja:
„No Jura mātes sniegtās informācijas nav konstatējami tādi
apstākļi, kas būtu par pamatu aizgādības tiesību pārtraukšanai.
Taču jāņem vērā, ka tas ir vienas puses redzējums. Situācijas
vispusīgai izvērtēšanai būtu jāuzklausa arī skola un
bāriņtiesa.
Katram bērnam ir tiesības mācīties atbilstoši savām spējām. Ja
bērnam 3. klasē ir grūti apgūt pamatizglītības programmu,
iespējams, ka bērnam ir nepieciešama kāda no speciālās
pamatizglītības programmām vai atbalsta pasākumi, kas noteikti
atbilstoši bērna attīstības traucējuma veidam, viņa spējām un
veselības stāvoklim. Bērnam nepieciešamo atbalstu iesaka
pašvaldības pedagoģiski medicīniskā komisija, nevis skola. Skola
īsteno komisijas ieteikumus. Ja skola ir ieteikusi vecākiem aizvest
bērnu uz pedagoģiski medicīnisko komisiju, bet vecāki ignorē skolas
ieteikumu un nerīkojas bērna interesēs, skola par vecāku rīcību
informē bāriņtiesu.
Bāriņtiesa vispirms uzaicina vecākus uz pārrunām, izskaidro, kā
būtu jārīkojas bērna interesēs. Ja vecāki atsakās, bāriņtiesa var
ierosināt lietu par bērna aizgādības tiesību pārtraukšanu, informēt
vecāku par sekām un uzdot viņam sadarbībā ar sociālo dienestu
noteiktā termiņā novērst bērna attīstībai nelabvēlīgos apstākļus.
Bērna šķiršana no ģimenes ir galējais līdzeklis, kas konkrētajā
situācijā nebūtu piemērojams. Taču bāriņtiesas iesaistīšana
liecina, ka visdrīzāk ir bijuši trūkumi vecāku sadarbībā ar skolu
bērna spējām atbilstošas izglītības nodrošināšanā.
Skolai nav „jāmēģina tikt galā”, bet jāīsteno pedagoģiski
medicīniskās komisijas atzinums - konkrēti speciālistu ieteikumi,
kas izstrādāti, izvērtējot bērna veselības stāvokli, spējas un
attīstības līmeni.
Māte raksta, ka bērnam pašam nav pietiekošas motivācijas un vēlmes
mācīties un izpildīt dotos uzdevumus, tāpēc viņš saņem ilgāku laiku
uzdevumu veikšanai, klases audzinātāja reizi nedēļā individuāli
strādā ar bērnu, bērnam mācībās ļoti daudz palīdz dienas centra
darbinieki, arī mājās bērnam mācībās palīdz māte, vecāmāte, lielā
māsa, viņas draugs un lielais brālis. Ja 3. klases skolniekam
vajadzīgs tik liels atbalsts, tas tomēr liecina, ka izglītības
programma nav piemērota viņa spējām. Ir jānoskaidro cēloņi, kāpēc
bērnam kā māte raksta ir „grūtāka galva” un jāatrod risinājums.
Pretējā gadījumā grūtības ar katru gadu pieaugs, jo mācīties kļūs
grūtāk”.
No portāla Jauns.lv