Psiholoģe skaidro, kā būtu bijis jārīkojas audzinātājai, kura pastaigas laikā pa zemi vilka bērnu
Sašutuma vilni vecākos ir izraisījis video, ko uzfilmējusi kāda rīdziniece. Tajā redzams, kā bērnudārza audzinātāja, kas izvedusi pastaigā grupiņu, paņeot ar čupra, pa zemi velk pusotru gadu vecu mazuli. Audzinātājas paskaidro, ka citādi nav varējusi rīkoties: "Viens laižās, otrs neturās". Kā audzinātājai būtu bijis šajā situācijā jārīkojas, skaidro psiholoģe Gunita Kleinberga.
Psiholoģe, kognitīvi biheiviorālā
terapeite Gunita Kleinberga skaidrto:
"Situācijā, kad mazs bērns atsakās doties uz priekšu un vienkārši
apstājas, pieaugušajam ir jāpacenšās izprast iespējamie šādas
uzvedīvas iemesli. Šajā vecumā bērnus ļoti interesē viss apkārt
notiekošais. Iespējams, ka bērniņš ir ieraudzījis kaut ko
interesantu - kukaini vai puķi, un vēlas to izpētīt, tāpēc ir
apstājies. Pieaugušais to nav redzējis un velk mazo uz priekšu. Bet
varēja taču apstāties un pievērst uzmanību, ko uz mazais
skatās."
Uzfilmēto situāciju un bērnudārza vadītājas komentārus lasi un
skaties rakstā "Rīdziniece nofilmē, kā audzinātāja ved pastaigā
mazuli - tā viņam bija pirmā diena privātajā dārziņā Duntes
ielā"
"Uzņemtajā video redzams, ka grupā ir 7- 8 bērni un divas
audzinātājas. Tas nozīmē, ka viena audzinātāja varēja palikt ar
bērnu, kamēr otra pievēršas pārējiem mazuļiem," turpina komentēt
Gunita Kleinberga.
"Vēl var būt, ka bērns ir noguris, viņam ir diskomforts vai arī ir
jauna situācija un ir nepieciešams laiks, lai adaptētos. Tā kā
puisītis bērnudārzā bija pirmo dienu, tad, iespējams, ka viņu
varēja arī nevest pastaigā, bet ļaut palikt grupiņā, lai aprastu ar
jaunajiem apstākļiem."
Var būt, ka bērns ir noguris, viņam ir diskomforts vai arī ir jauna situācija un ir nepieciešams laiks, lai adaptētos.
Šāda situācija nedrīkstēja izveidoties. Nespējot panākt iecerēto,
audzinātāja neadekvāti izmantoja savu varu pār bērniem un faktiski
no spēka pozīcijām panāca savu - bērns tika vilkts
uz priekšu.
Ir situācijas, kas ir bērna dzīvību vai veselību apdraudošas,
piemēram, bērns atsakās iet uz priekšu, atrodoties uz ielas
braucamās daļas. Šādā situācijā bērnu bez kavēšanās var paņemt
klēpī un nest uz drošu vietu.
Savukārt, ja bērns neiet uz priekšu vai noguļas zemē pastaigas
laikā vietā, kur nav apdraudējumu, vecākam vai audzinātājam ir
jābūt klātesošam, piemēram, jānotupjas līdzās, lai būtu bērna
acu augstumā un jāmēģina izprast, kāds ir šāds uzvedības
cēlonis.
Lasi arī: Bērna attīstības kalendārs: Divi gadi