Skolu direktori lūdz nepubliskot centralizēto eksāmenu datus un neveidot tik nepilnvērtīgus skolu reitingus
Centralizēto eksāmenu rezultāti neatspoguļo skolu darbības kvalitāti, bet izmantot šos datus skolu reitingiem un rangiem, kā to dara daži mediji, ir pārāk vienkāršoti un nesniedz pilnvērtīgu priekšstatu par skolā iegūstamās izglītības kvalitāti, tā uzskata Latvijas Izglītības vadītāju asociācijas vadītājs, Siguldas Valsts ģimnāzijas direktors Rūdolfs Kalvāns.
Marta vidū Latvijas Izglītības vadītāju
asociācija izplatīja aicinājumu, kurā lūdz turpmāk
vairs nepubliskot konkrētu skolu rezultātus eksāmenos.
Asociācijas vadītājs Rūdolfs Kalvāns stāsta, ka
centralizēto eksāmenu (CE) datus interpretē katrs, kas vien vēlas,
neievērojot nekādu metodoloģiju un neizprotot izglītības nozares
specifiku. "Tas ir tāpat kā izmērīt vidējo temperatūru
slimnīcā. Saliekot iegūtos punktus Excel tabulā un sašķirojot
skolas pēc šiem cipariem, neko nevar izsecināt par izglītības
kvalitāti skolā."
Rangi un reitingi tiek veidoti primitīvi
Rūdolfs Kalvāns norāda, ka pašlaik CE dati tiek izmantoti rangu
sastādīšanai un finansējuma piešķiršanai skolām, lai gan to
vienīgais mērķis ir noskaidrot, cik sekmīgi konkrētais skolēns ir
apguvis mācību vielu, un lai veiktu standarta monitoringu par
mācību priekšmetu. "Sabiedrībai patīk rangi un topi, bet attiecībā
uz izglītības jomu tas ir pārāk primitīvi. Jāatzīst, ka pašlaik nav
izstrādāta atbilstoša metodoloģija šādiem mērījumiem, tāpēc ceram,
ka Izglītības ministrijā drīzumā darbu sāks grupa "Izglītības
kvalitātes monitorings", kas šādu metodoloģiju
izstrādās."
Sabiedrībai patīk rangi un topi, bet attiecībā uz izglītības jomu tas ir pārāk primitīvi. Jāatzīst, ka pašlaik nav izstrādāta atbilstoša metodoloģija šādiem mērījumiem.
Direktors arī norāda, ka valstī joprojām nav vienota rādītāja
jeb indeksa, kā noteikt katras skolas sniegtās izglītības
kvalitāti, jo centralizēto eksāmenu rezultāti vien to neparāda. Un
tas ir visas izglītības nozares nepadarīts
mājasdarbs. Būdams Siguldas Valsts ģimnāzijas direktors,
Kalvāns novērojis, ka mazākās kopienās vecāki par vietējo skolu
darbu ir pietiekami informēti, lai spētu tās darbību izvērtēt
ne tikai pēc eksāmenu atzīmēm. Nozīme ir arī skolas tradīcijām,
papildus aktivitātēm, kas tiek realizētas skolās. Rangi šajā
gadījumā vairāk nepieciešami Rīgas skolām.
Mazākās kopienās vecāki par vietējo skolu darbu ir pietiekami informēti, lai spētu tās darbību izvērtēt ne tikai pēc eksāmenu atzīmēm. Nozīme ir arī skolas tradīcijām, papildus aktivitātēm, kas tiek realizētas skolās.
Pagaidām eksāmenu atzīmes tiks publiskotas
Valsts izglītības satura centrs (VISC) tuvāko gadu laikā eksāmenu
rezultātu publicēšanā izmaiņas neplāno. VISC vadītājs
Guntars Catlaks gan nenoliedz, ka centralizētā eksāmena
rezultāts ne vienmēr atspoguļo tikai skolas ieguldījumu, taču tas
nevarētu kļūt par iemeslu, lai pārstātu publiskot eksāmenu
rezultātus. "No vienas puses saprotu bažas par CE
rezultātu nekorektu izmantošanu, piemēram, veidojot reitingus, jeb
pašām skolām izmantojot savus datus pašreklāmas nolūkos. Protams,
CE rezultāti nevar būt vienīgais kritērijs, lai spriestu par skolas
kvalitāti, jo, pirmkārt, neparāda skolēnu sniegumu visā programmas
spektrā, bet tikai dažos priekšmetos, otrkārt, neņem vērā
atšķirīgos resursus un skolas vides, kā arī mācību procesa
kvalitāti," skaidro Guntars Catlaks, "No otras puses, tie
šobrīd ir vienīgie objektīvie un salīdzināmie dati, kas ir
pieejami, un skolas kā publiskā finansējuma saņēmējas ir arī
sabiedriski atbildīgas par sasniegtajiem rezultātiem.
Ir radies iespaids, ka tās skolas, kuras šobrīd ir reitingu topa augšgalā pēc skolēnu atzīmēm, nevēlas "ņemties" ar tiem bērniem, kuriem kādu iemeslu dēļ šobrīd ir grūtības mācībās vai uzvedībā, attiecīgi viņi nespēj skolai nodrošināt izcilu vidējo atzīmi.
Tādēļ no sabiedrības tiesību būt informētiem viedokļa,
nevajadzētu atteikties no mācību sasniegumu publiskošanas. Līdz ar
jaunā satura ieviešanu un līmeņotu CE ieviešanas arī vērtējums būs
atbilstošs apgūtajai programmai, respektīvi, ieguldītajiem
resursiem. Savukārt pašreiz IZM ir uzsākusi projektu par
izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izstrādi, kurā ir
plānots integrēt dažādus skolu darbības rādītājus, tādējādi
veidojot pilnīgāku ainu par skolu kvalitāti."
Vecāku organizācijas Mammamuntetiem.lv vadītāja Inga
Akmentiņa - Smildziņa sliecas piekrist viedoklim, ka
skolas kvalitāte nav vērtējama tikai pēc atzīmēm. "Latvijā gadu
gaitā ir izveidojusies nelāga tradīcija - sāncensība starp skolām
(un arī starp skolēniem), salīdzinot tieši atzīmes. Manā skatījumā
tas ir aplami - skolas un mācību kvalitāti nav iespējams noteikt
tikai pēc atzīmēm! Šajā ziņā ir jāmaina gan pašu skolu, gan arī
vecāku doma par to, kas tad īsti ir bērnam labvēlīga skola un laba
izglītības kvalitāte. Šajos kritērijos vajadzētu iekļaut arī,
piemēram, to, cik skola ir vai nav piemērota bērniem ar kustību
traucējumiem, vai bērniem skolā ir atpūtas telpa, vai tiek
organizētas nodarbības ārā utt.”
Inga Akmentiņa-Smildziņa norāda, ka vecāku organizācija regulāri
saņem vecāku stāstus par to, kā viņiem ir palūgts bērnam meklēt
citu skolu, jo "bērns nespēj tikt līdzi skolas augstajam līmenim".
"Ir radies iespaids, ka tās skolas, kuras šobrīd ir reitingu
topa augšgalā pēc skolēnu atzīmēm, nevēlas "ņemties" ar tiem
bērniem, kuriem kādu iemeslu dēļ šobrīd ir grūtības mācībās vai
uzvedībā, attiecīgi viņi nespēj skolai nodrošināt izcilu vidējo
atzīmi. Protams, vieglāk ir no šī bērna "atbrīvoties". Lai gan
vajadzētu būt tādai sistēmai, kas reitingos augstāk paceļ to skolu,
kura ir draudzīga visiem bērniem, kura seko līdzi katra bērna
individuālajai izaugsmei, neatkarīgi no viņa talantiem un spējām,
piemēram, matemātikā."
Vecāku viedokļi - atzīmes pret individuālu
attieksmi
Aptaujājot vecākus, vienota viedokļa par nepieciešamību
neatklāt šos datus, nav. Divu skolēnu mamma Ieva,
kuras viens bērns mācās Pierīgas skolā, bet otrs kādā Rīgas
ģimnāzijā, uzskata: kamēr nebūs valstiski ieviesti citi
kvalitātes kritēriji izglītības vērtēšanai, citu veidu neredzu, kā
vien šo. "Protams, interpretējums šiem rezultātiem ir tāds, kāds ir
- ne tuvu objektīvs. Bet tas pagaidām ir vienīgais veids, kā vispār
aptuveni saprast par kaut kādu līmeni."
Vislabākais pedagogs un skola ir tā, kas uzstutē uz kājām bērnu ar grūtu galvu, nevis tas, kurš māca apdāvināto un tāpēc saņem labas atzīmes
Turpretim trīs bērnu mamma Kristīne, kuras viens
bērns mācās prestižā Rīgas skolā, bet divi bērni apmeklē citu Rīgas
pamatskolu, izvērtējot skolas kvalitāti, novērtē to, ka pret
bērniem izturas individuāli: "Man kā 3 bērnu mātei, no kuriem
katram savas problēmas, laba skola ir tā, kura prot strādāt ar
dažādiem bērniem. Manu 2 jaunāko bērnu skolas ir neprestižas,
bet izcilas atmosfērā un attieksmē pret bērniem. Vislabākais
pedagogs un skola manā izpratnē ir tā, kas "uzstutē" uz kājām bērnu
ar grūtu galvu, nevis tas, kurš māca apdāvināto un tāpēc
saņem labas atzīmes arī centralizētajos eksāmenos."