Dienvidkorejas skolās ievieš "laimes atmosfēru". Intervija ar izglītības politikas biroja vadītāju
Izglītības politikas biroja vadītājs Seulā Pak Kun Ho intervijā stāsta, cik pelna skolotājs Dienvidkorejā, un par jaunajiem standartiem skolēnu mācību sistēmā valstī ar vienu no pasaulē spēcīgākajām ekonomikām.
Daudzus gadus Eiropas valstu skolu mācību programmas ir bijusi
izglītības inovāciju standarts. Tomēr pēdējos gados arvien lielāka
uzmanība ir pievērsta izglītības sistēmai, kas attīstās
Dienvkorejas Republikā. Agrāk tika uzskatīts, ka Dienvidkorejas
studenti apgūst neticami sarežģītu mācību programmu, tagad valsts
maina visu izglītības sistēmu. Valstij ar spēcīgu ekonomiku ir
vajadzīgi ne tikai kompetenti speciālisti, bet arī radošo profesiju
pārstāvji.
Agrāk Āzijas izglītību saistīja ar ļoti augstām prasībām
pret skolēnu, līdz ar to bija arī augsts stresa līmenis.
Šobrīd situācija mainās. Vai izglītība kļūst radošāka?
Seula bija pirmā pilsēta, kur skolās sāka ieviest kampaņu, ko
varētu raksturot ar vārdiem „laimes atmosfēra”. Tagad, ja vecāki
redz, ka bērni mācās labi un paveic savu mājasdarbus, viņi nemudina
mācīties vēl rūpīgāk, bet gluži pretēji - aicina bērnu doties
ārā spēlēties un labi pavadīt laiku ar vienaudžiem. Līdz šim
skolēni ļoti daudz laika pavadīja skolā un mājās mācoties. Tas
radīja milzīgu iekšēju spriedzi. Tagad mūsu mērķis ir panākt, lai
viņi uz skolu dotos ar prieku. Stresa līmenis Korejas skolās ir
ļoti augsts, tāpēc ir jāpārliecinās, ka skolēni atrod laiku arī
atpūtai.
Līdz šim skolēni ļoti daudz laika pavadīja skolā un mājās mācoties. Tas radīja milzīgu iekšēju spriedzi. Tagad mūsu mērķis ir panākt, lai viņi uz skolu dotos ar prieku. Stresa līmenis Korejas skolās ir ļoti augsts, tāpēc ir jāpārliecinās, ka skolēni atrod laiku arī atpūtai
Protams, mācības ir galvenais! Bet svarīgi ir ne tikai dot
zināšanas, bet arī attīstīt radošo domāšanu. Šim nolūkam apmēram
pirms trim gadiem sākām veidot īpašas telpas, lai bērni varētu
iesaistīties radošajā darbā. Spēja radoši domāt ir ļoti svarīga
prasme, lai atrastu atrast labu darbu ar pienācīgu atalgojumu.
Nākotnes profesijai jābūt ne tikai peļņas avotam, bet arī jādod
prieks. Cilvēkiem ir jādara savs darbs ar degsmi.
Tāpēc 2015 gadā sākām ieviest izmaiņas ne tikai skolu mācību
programmās, bet pat skolu ēkās, klasēs, koridoros, mainot telpas
tā, lai tās rosinātu uz radošu domāšanu.
Kā telpas, kurās notiek mācības, var rosināt kreatīvo
domāšanu?
Šādas izglītības programmas tiek īstenotas ne tikai mūsu valstī,
bet arī kaimiņvalstīs - Japānā, Ķīnā. Tomēr mūsu programma atšķiras
ar to, ka tā mērķis ir ne tikai radīt jaunas idejas mūsu skolēniem,
bet arī iespēju pārvērst šīs idejas realitātē. Mēs vēlamies, lai
skolēni piedzīvo prieku, saprotot, ka viņi var īstenot savus
projektus, kā arī spēj uzklausīt un pieņemt kritiku. Šim nolūkam
bērni dalās savās idejās ar klasesbiedriem. Telpām jābūt tādām,
kurā ir viegli komunicēt, darboties un sarunāties.
Korejā liela nozīme ir zinātnes, tehnoloģijas, mākslas un matemātikas apvienošanai.
Korejas izglītības sistēmas ietvaros mēs pievēršam lielu uzmanību
kultūrai un mākslai kopumā. Visās skolas stadijās - pamatskolā,
vidusskolā un vidusskolā - ir radošās nodarbības. Nodarbību laikā
skolēniem jāapvienojas grupās un jāsagatavo kāds zīmējums, skice
vai jāspēlē kāds mūzikas instruments. Pēc tam viņi stāsta, kā jutās
sagatavošanās un snieguma laikā. Uzskatām, ka tieši šāda veida
izglītība veicina radošās spējas bērniem. Korejā liela nozīme ir
zinātnes, tehnoloģijas, mākslas un matemātikas apvienošanai. Mēs to
saucam par STEAM izglītību.
Kā tieši jūs palīdzat studentiem izvēlēties savu nākotnes
profesiju? Un kādā brīdī viņi veic šo izvēli?
Viss sākas jau pamatskolas posmā. Bērnudārzā bērni saņem izglītību,
kas ir kopīga visiem, un balstīta uz spēlēm. Pamatskolā mēs
cenšamies nodrošināt, lai skolēni iesaistītos dažādās aktivitātēs,
mācītos komandas darbu ar klasesbiedriem. Šādu izglītību saucam par
humanitāro. Ir daudzi piemēru, kad pamatskolas skolēni izveido
projektus ar saviem klasesbiedriem un apmainās ar idejām.
Pamatskolas izglītība ilgst sešus gadus. Bērni attīsta radošās
spējas un mācās iekļauties un pielāgoties pielāgoties sabiedrībai.
Šajā laikā tiek pilnveidots tā saucamais garīgais jeb emocionālais
intelekts.
Uzskatām, ka pamatizglītības periods ir ļoti svarīgs posms
izglītības procesā. Ja skolēns nevar apgūt pamatskolas zināšanas,
viņam būs ļoti grūti turpināt studijas nākamajos skolas posmos.
Tāpēc Korejas valdība visu uzmanību pievērš pamatskolas izglītības
programmai. Sniedzam lielu finansiālu atbalstu pamatskolām.
Kāds ir skolotāja statuss Korejā? Vai paši skolēni grib
kļūt par skolotājiem nākotnē?
Pamatskolas skolēniem skolotāja profesija ir visiekārojamākā. Vēlāk
jau šajā sarakstā parādās arī citas profesijas - advokāts,
politiķis, tagad arī "jūtūrbers" un videoblogeris.
Lai strādātu skolā, ir jāpabeidz augstskola, jāiegūst skolotāja
diploms, jāsaņem oficiāls valdības sertifikāts un jānokārto
eksāmens, kas apliecina, ka spējat strādāt par skolotāju.
Konkurence skolotāju profesijā ir ļoti liela, aptuveni desmit
cilvēki uz vienu darba vietu.
Lai padarītu profesiju pievilcīgu, ir jānodrošina laba
alga. Kāds ir skolotāja atalgojums, ja salīdzina to ar vidējo algu
valstī?
Dienvidkorejā vidējā skolotāju alga ir sākot no 2000 ASV dolāriem
mēnesī. Tā ir sākotnējā likme. Tā ir nedaudz augstāka nekā privāto
uzņēmumu darbinieku alga. Jāpiebilst, ka algas pieaugums gan notiek
ļoti lēni, tomēr skolotāja profesija ir ļoti populāra korejiešu
jauniešu vidū, jo tā ir stabila profesija ar paredzamu,
prognozējamu algu.
Avots: http://www.aif.ru