Pētījums atklāj patiesību par uztura un fitnesa influenceriem: 8 no 9 gadījumiem tiek runātas muļķības
Glāzgovas universitātes (Skotijā) pētījuma rezultāti liecina, ka astoņos no deviņiem gadījumiem tā dēvēto sociālo tīklu influenceru dotie padomi saistībā ar fitnesu un uzturu izrādījušies klaji aplami un pat melīgi.
Pētnieku komanda savos secinājumos brīdinājusi svara zaudēšanā un veselīgā dzīvesveidā ieinteresētus cilvēkus drošības labad turēties pa gabalu no padomiem, kurus regulāri sniedz pašpasludināti fitnesa un uztura influenceri.
Pētījumā, kurā vērtētas deviņu ļoti populāru Lielbritānijas
blogeru aktivitātes un publicētā informācija, konstatēts, ka tikai
viens no viņiem savu sekotāju lokam piedāvājis uzticamu saturu,
ziņo Independent.co.uk.
Viedokli mēdz pasniegt kā faktu
Veselības nozares speciālisti pētījumam atlasīja influencerus,
kuriem kaut vienā no lielākajām sociālo mediju platformām bija 80
000 sekotāju, autentiskuma apstiprinājums vēl vismaz no divām
vietnēm (piemēram portāla “Twitter”) un kuri uzturēja aktīvu blogu
ar publikācijām par veselīgu dzīvesveidu un ķermeņu svaru.
Sociālo tīklu influenceru radītais saturs ir neuzticams informācijas avots tiem, kuri interesējas par uztura tēmām
Pētījuma galvenā autore Kristīna Saba britu medijam pauda: “Tika
noskaidrots, ka vairums blogu nevar uzskatīt par leģitīmiem un
ticamiem informācijas avotiem par konkrētajām tēmām, jo tajos
ierasta prakse ir pasniegt viedokļus kā faktus un bieži vien tiek
pārkāpti Lielbritānijā saistošie uzturvērtības kritēriji. Šādas
vietnes ir potenciāli bīstamas, jo, pateicoties to uzturētāju
popularitātei, sasniedz lielu auditoriju.”
Rezultāti liek domāt, ka vairums influenceru ir
viltvārži
Pētījumā aplūkoto sociālo tīklu zvaigžņu vārdi nav nosaukti, taču
šo personu blogi (publikācijas laikaposmā no 2018. gada maija līdz
jūnijam) tika vērtēti, izmantojot 12 kritērijus.
Pamatā tika skatīts, vai influenceru sniegtie veselības un diētu padomi ir balstīti zinātniskos pētījumos. Tika arī vērtēts tas, cik objektīvi influenceri ir bijuši šāda satura radīšanā.
Tika uzskatīts, ka influencera radītais saturs ir izturējis kritiku, ja tas atbilst kritērijiem par vismaz 70%. Pētījumā arī tika vērtētas 10 katra influencera publicētās maltīšu receptes, lai izzinātu to enerģētisko saturu, ogļhidrātu, proteīna, tauku, piesātināto taukskābju, šķiedrvielu, cukura un sāls saturu.
Atradumi tika prezentēti šī gada Eiropas aptaukošanās kongresā (European Congress on Obesity, ECO) un izgaismoja to, ka pētījumā aplūkotie blogeri izgāzās fundamentāli svarīgos aspektos, ziņo Independent.co.uk.
Pieci no tiem viedokli mēdza pasniegt kā faktus vai arī neuzrādīja leģitīmu, pierādījumos balstītu atsauci informācijai, kuru publicēja. Arī influenceru prezentētās ēdienu receptes neizturēja kritiku, izvērtējot tās pēc valstī pieņemtajiem standartiem un izpratnes par veselīgu uzturu.
Tikai vienā no blogiem, kuros regulāri tiek doti padomi, tika konstatēta atbilstība pētnieku izvirzītajiem kritērijiem (75% apmērā). Šo blogu uzturēja persona, kurai ir ar uztura jomu saistīta izglītība.
Zemāko atzīmi – 25% atbilstību kritērijiem – izpelnījās populārs blogeris, kuram nebija nekādas izglītības konkrētajā sfērā, par kuru viņš sniedza padomus.
Influenceri ir neuzticams un potenciāli bīstams
informācijas avots
Autori beigu beigās secināja, ka sociālo tīklu influenceru radītais
saturs ir neuzticams informācijas avots tiem, kuri interesējas par
uztura tēmām un piebilda, ka, ņemot vērā šādu personu popularitāti
un ietekmi, ir nepieciešams regulēt to, kurš ir tiesīgs sniegt
padomus plašai auditorijai tiešsaistē.
No portāla Jauns.lv