Vai ārkārtas situācijā iedzīvotājiem ļaus kavēt komunālos un elektrības maksājumus
Vai, ņemot vērā ārkārtas situāciju un iespējamo algu kavēšanos iedzīvotājiem, Ekonomikas ministrija varētu ļaut atlikt komunālos un citus ikdienas maksājumus iedzīvotājiem?
Ministru kabineta rīkotajā preses konferencē atbild Ekonomikas ministrijas valsts sekretāra vietnieka Edmunda Valanta
Lielā mērā risinājums, kas saistās ar uzņēmumu dīkstāvēm*, ir
tieši vērsts uz iedzīvotāju maksātspējas nodrošināšanu šinī
posmā. Tas ir viens no veidiem, kā Ekonomikas ministrija
palīdz gan komersantiem pārdzīvot šo krīzi, gan izmaksājot šo
dīkstāves finansējumu darbiniekiem, nodrošinot naudas pieejamību
iedzīvotājiem, lai viņi tālāk var nodrošināt maksājumus pakalpojumu
sniedzējiem. Saprotams, ka atbalsts finanšu instrumentu veidā
ir veids, kā uzņēmumiem pārvarēt naudas plūsmas pārrāvumu
un samaksāt darbiniekiem.
Arī Elektrum un Latvenergo jau ir nākuši pretī. Ir panākta
vienošanās, ka, ņemot vērā ārkārtējo situāciju un tās iespējamo
ietekmi uz klientiem, pašlaik un līdz situācijas beigām AS
“Latvenergo" zīmola "Elektrum" klientiem nodrošinās
elektroenerģijas piegādi, neveicot elektroapgādes atslēgšanu kavētu
maksājumu dēļ. Kas attiecas uz siltuma pakalpojumiem, tad tie
pārsvarā ir pašvaldību akcionāru pārziņā un tas ir jālemj
viņiem.
*Ministru kabinets ceturtdien, 19.martā, atbalstīja likumprojektu Covid-19 seku mazināšanai, kurā minēts, ka gadījumā, ja krīzes skarto nozaru darba devējs darbinieku nenodarbina vai arī neveic darbinieka saistības izpildījuma pieņemšanai nepieciešamās darbības, tiek kompensēta darbinieka atlīdzība, kas ir līdz 75% no darbiniekam noteiktās atlīdzības, bet ne vairāk kā 700 eiro apmērā par kalendāro mēnesi. Šis tiek formulēts kā dīkstāves pabalsts, kas netiks aplikts ar iedzīvotāju ienākuma nodokli un valsts sociālās apdrošināšanas obligātam iemaksām.