10 ieteikumi mācībām attālināti Covid-19 vīrusa laikā
Pēc UNESCO datiem 2020. gada 23. martā Covid-19 vīrusa dēļ mācīšanas un mācīšanās process ir ietekmēts vairāk nekā 1 miljardam 200 miljoniem skolēnu un studentu visā pasaulē, un 124 valstīs pilnībā slēgtas izglītības iestādes. Lai nodrošinātu kvalitatīvas izglītības turpināšanu ārkārtas situācijā, UNESCO Vācijas nacionālā komisija sagatavojusi 10 padomus mācībām attālināti Covid-19 vīrusa laikā.
“Neskatoties uz sarežģīto laiku, izglītībai joprojām ir izšķiroša nozīme sabiedrības attīstībā. Līdz ar to ir svarīgi censties pielāgoties apstākļiem, meklējot veiksmīgākos risinājumus mācībām attālināti. Iedvesmai dalāmies ar tiem desmit ieteikumiem, kurus izstrādājuši mūsu kolēģi Vācijā,” uzsver UNESCO Latvijas Nacionālās komisijas Izglītības sektora vadītāja Ilze Dalbiņa.
1. Izvēlēties vispiemērotākos digitālos
rīkus
Attālinātam mācību procesam var izmantot visdažādākās platformas:
no sinhronajām (ar iespēju komunicēt procesā, piemēram Skype
konference) un asinhronajām (piemēram, tiešsaistē izveidots
tematisks forums – diskusiju grupa, sarakste e-pastā) līdz
atvērtajiem tiešsaistes kursiem (MOOC), radio un TV pārraidēm.
Lēmums par visatbilstošāko platformu ir jāpieņem, balstoties uz
interneta un aprīkojuma pieejamību un ātrumu, kā arī skolotāju un
skolēnu digitālajām prasmēm. Ārkārtas situācijā labākie risinājumi
būs tehnoloģiski vienkāršākie.
2. Mācībām attālināti jābūt iekļaujošām
Bērniem ar īpašām vajadzībām, kā arī bērniem no sociāli
nelabvēlīgas vides ir jābūt pieejai attālinātas mācīšanās
platformām, taču bieži viņiem nav ierīču, ar kurām mācīties
tiešsaistē. Krīzes apstākļos skolām jārod iespēja atbalstīt
skolēni, aizdodot datorus vai citus nepieciešamos līdzekļus, kā arī
jāpārliecinās, ka visiem bērniem ir pieejams internets.
Regulāra saziņa un iekļaušanās vienotā digitālā mācīšanās kopienā var palīdzēt pārvarēt psiholoģiskas problēmas un trauksmi izolācijas laikā
3. Datu drošība un aizsardzība
Lai gan esam krīzes situācijā, jādomā par datu drošību un
aizsardzību, piemēram, augšupielādējot mācību materiālus vai
daloties ar tiem ar skolēniem un skolotājiem. Pārliecinieties, ka
bērnu privātums netiek pārkāps, izmantojot tiešsaistes lietotnes un
platformas.
4. Psiholoģiskie izaicinājumi ir nozīmīgāki par
mācībām
Elektroniskās ierīces ļauj sazināties starp skolām, vecākiem,
skolotājiem un skolēniem. Regulāra saziņa un iekļaušanās vienotā
digitālā mācīšanās kopienā var palīdzēt pārvarēt psiholoģiskas
problēmas un trauksmi izolācijas laikā.
5.Veidojiet laika plānu attālinātām mācībām
Atkarībā no skolu un universitāšu slēgšanas ilguma svarīgi saprast
un izlemt, vai mācīšanās būs vērsta uz jauna mācību satura apguvi
vai uz jau zināmā atkārtošanu. Laika plānojumā jāņem vērā gan
situācija valstī, gan skolēnu vecums un vajadzības, gan vecāku
atbalsta pieejamība. No klātienes tikšanās ar skolēniem vajadzētu
izvairīties.
Pamatskolā vienai nodarbībai nevajadzētu būt ilgākai par 20 minūtēm, bet vidusskolā – 40 minūtēm
6. Atbalsts skolotājiem un vecākiem
Digitālajiem rīkiem nepieciešama instrukcija un padoms gan
skolotājiem, gan vecākiem, tādēļ īss mācību kurss būtu noderīgs.
Piemēram, kā pielāgot ierīces uzstādījumus interneta izmantošanai,
straumēšanas pakalpojumiem u.c.
7. Lietotāji ar dažādām prasmēm
Jāņem vērā, ka skolēniem digitālās prasmes var būt dažādos līmeņos,
tādēļ jāizmanto rīki, kurus pratīs lietot lielākā daļa skolēnu.
Iespējams, ka jāizmanto gan sinhronie, gan asinhronie rīki.
Skolēnus un viņu vecākus nevajadzētu noslogot, liekot lejuplādēt un
izmēģināt pārāk daudz lietotņu vai mācīšanās platformu.
8. Uzstādiet noteikumus un uzraugiet
mācīšanos
Noteikumus veidojiet kopā ar bērniem un viņu vecākiem. Izstrādājiet
jautājumus, pārbaudes testus vai uzdevumus, lai sekotu līdzi bērnu
mācīšanās rezultātiem jau procesa gaitā. Nodrošiniet atgriezenisko
saiti bērniem, pēc iespējas mazāk apgrūtinot vecākus.
9. Attālinātās mācīšanās ilgums ir atkarīgs no
paškontroles
Skolēnu paškontroles un meta-kognitīvās prasmes (piemēram,
prasme domāt par mācīšanos kā procesu un to vadīt) ir izšķirošas,
lai noteiktu tiešsaistes nodarbību ilgumu. Sadaliet skolēnus
atbilstošās grupās. Pamatskolā vienai nodarbībai nevajadzētu būt
ilgākai par 20 minūtēm, bet vidusskolā – 40 minūtēm.
10. Veidojiet izglītības kopienu
Lai pārvarētu vientulības un bezpalīdzības sajūtu, šajā laikā ir
būtiski uzturēt vienotu un pozitīvu atmosfēru starp skolotājiem,
vecākiem, skolu vadību. Šāda izglītības kopienas veidošana ļaus
dalīties pieredzē, stāstīt par izaicinājumiem un kā tos
pārvarēt.