Pie ārsta klātienē neiesaka iet. Vai iespēja saņemt neklātienes konsultāciju darbojas?
Lai arī šobrīd visu uzmanības centrā gozējas Covid-19, citas saslimšanas neviens nav atcēlis. Tomēr pašreizējās rekomendācijas un ierobežojumi nosaka, ka ārstus klātienē apmeklēt vien galējas nepieciešamības gadījumā. Vai iespēja saņemt konsultāciju attālināti darbojas?
Pieredzē dalās pacienti
"Šobrīd meitai stipri apsārtis kakls. Protams, ka nemaz nav vēlēšanās bērnu vest pie ārsta. Sazvanījāmies ar ģimenes dakteri un vienojāmies, ka mēģināšu nofotografēt bērna rīkli un nosūtīt to ārstei. Viss izdevās lieliski. Neizejot no mājas, saņēmām ārstēšanās plānu."
"Jau pirms kāda laika zobārste sacīja, ka dēlam viens no zobiem būs jāizrauj, jo aug jauns zobs, bet piena zobs līdz tam pats nebūs izkritis. Vienā dienā puika teica, ka pie zoba bumbulis. Izrādās sastrutojis. Zvanīju uz poliklīniku, vaicājot, kā rīkoties, jo stājušies spēkā ierobežojumi. Bet viss atrisinājās vienkārši brīnumaini - jau nākamajā rītā varēja tikt pie speciālistes un zobu izraut."
"Tieši nelaikā bija apsārtusi un kļuvusi jutīga dzimumzīme. Tā kā man to daudz, sekojot ārsta rekomendācijām, tās regulāri apskatu. Ieraugot apsārtumu, protams, satraucos. Zvanīju ģimenes ārstei ar vaicājumu, ko darīt. Viņa ieteica sazvanīt vietas, kurās ir dermatologi un mēģināt noskaidrot, vai kaut kur pieņem. Viņa arī rekomendēja apvaicāties par iespējām tikt ar ģimenes ārsta nosūtījumu. Ja nekas nesanākšot, viņa esot pat gatava ieslēgt "zaļā koridora" iespējas. Izrādās, tiešām vairākās vietās speciālisti ir gatavi apskatīt, vienīgi ģimenes ārsta nosūtījums cenas ziņā neko nedod - jārēķinās ar tēriņiem līdz pat 80 eur. Bija kāda vieta, kur piedāvāja arī neklātienes konsultāciju, kur 20 minūšu vizīte maksāja 40 eur. Pierakstījos kādā vietā, kur vizītes cena - 30 eur. Šī daktere atzina, ka ir situācijas, kur neklātienē neko nevar palīdzēt. Ādas vainas ir viena no tām."
Ja pacientam tiek noteikta klātienes vizīte, tad precīzi jāierodas norādītajā laikā, tādējādi izvairoties no saskarsmes ar citiem pacientiem, piemēram, uzgaidāmajās telpās.
Pirms došanās pie ārsta, iedzīvotājiem ir jāsazinās un jāvienojas par pakalpojuma saņemšanas kārtību
Ņemot vērā epidemioloģisko situāciju valstī, lai pasargātu pacientus un mediķus no iespējamas inficēšanās ar COVID-19, Nacionālais veselības dienests atkārtoti aicina iedzīvotājus gadījumos, kad nepieciešama medicīniska palīdzība, vispirms sazināties ar ģimenes ārstu vai ārstniecības iestādi telefoniski vai elektroniski. Uz ārstniecības iestādi vai pie ģimenes ārsta bez iepriekšēja pieraksta doties nedrīkst, tostarp gadījumos, ja ir ģimenes ārsta nosūtījums pie speciālista!
Jau vēstīts, ka, valstī līdz ārkārtējās situācijas beigām ir daļēji ierobežoti veselības aprūpes pakalpojumi gan valsts, gan privātajās ārstniecības iestādēs un turpmāk nodrošināta neatliekamā medicīniskā un akūtā palīdzība, tai skaitā izmeklējumi un konsultācijas, tādējādi neierobežojot pacienta iespējas saņemt palīdzību, piemēram, pēkšņu sāpju gadījumā. Tāpat netiek atceltas onkoloģiskās, dzīvību glābjošas, kā arī tādas operācijas, kuru atcelšanas rezultātā var iestāties invaliditāte. Nepieciešamo palīdzību saņems arī grūtnieces, “zaļā koridora” pacienti, HIV/AIDS un tuberkulozes un citi pacienti. Ārstniecības iestādei izvērtējot, iespēju robežās konsultācijas tiks sniegtas attālināti.
Iedzīvotāji tiek aicināti pirms došanās saņemt veselības aprūpes pakalpojumu sazināties ar ārstniecības iestādi par pakalpojuma saņemšanas kārtību.
Iedzīvotāji tiek aicināti pirms došanās saņemt veselības aprūpes pakalpojumu sazināties ar ārstniecības iestādi par pakalpojuma saņemšanas kārtību. Zvanot vai sūtot e-pastu, jānorāda nepieciešamais pakalpojums, pieejamais nosūtījumus (papīra formātā vai E-veselības portālā) un jāinformē par savām sūdzībām. Ārstniecības iestāde, izvērtējot pacienta stāvokli, pieņems lēmumu vai sniegt pakalpojumu klātienē, vai nodrošināt attālinātu konsultāciju, vai pakalpojuma saņemšanu atlikt uz vēlāku laiku.
Ja pacientam tiek noteikta klātienes vizīte, tad precīzi jāierodas norādītajā laikā, tādējādi izvairoties no saskarsmes ar citiem pacientiem, piemēram, uzgaidāmajās telpās.
Informācija par veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējiem ārkārtas situācijas laikā pieejama vietnē www.rindapiearsta.lv. Ar apzīmējumu “IR” norādīti ārstniecības pakalpojumu sniedzēji, kas nodrošina pakalpojumu saņemšanu ārkārtas situācijas laikā, savukārt ar apzīmējumu “NAV” - ārstniecības pakalpojumu sniedzēji, kas savu darbību uz ārkārtējās situācijas laiku ir pārtraukuši.
Nacionālais veselības dienests aicina iedzīvotājus rīkoties atbildīgi, ievērojot veselības nozares speciālistu un Slimības un profilakses kontroles centra norādījumus.