Privātās pamatskolas DOMDARIS vērtējums par attālinātās mācīšanās procesu
Šajā pavisam neparastajā laikā, kad jau divas nedēļas bērni ir mācījušies attālināti, katrā skolā, katrā klasē un arī ģimenē turpina veidoties jaunas pieredzes, prasmes un paradumi. Arī Privātās pamatskolas DOMDARIS kolektīvs jau ir izdarījis pirmos secinājumus par attālinātās mācīšanās procesu.
Izvērtējot jaunos apstākļus, skolotāji atzīst, ka šis ir intensīvs mācīšanās un pašizaugsmes laiks, kur īpašs prieks ir par savstarpēju atbalstu un spējām pielāgoties mainīgajiem apstākļiem, un strādāt visiem kopā jaunā kvalitātē. Attālinātā mācīšanās procesa nodrošināšana ir ļoti radošs ideju ģenerēšanas process, kas prasa daudz vairāk laika kā klātienes stundu sagatavošana. Turklāt skolotāju komandai bija kopīgi jāmeklē un jāapgūst jauni tehniski risinājumi, lai veiksmīgāk nodrošinātu attālinātās mācīšanās procesu, kas būtu ērts un viegli saprotams arī skolēniem.
Kā notiek mācību attālināto mācību process
Skolotāji tagad katrai nākamajai nedēļai sagatavo patstāvīgi
pildāmu mācību plānu, kurā skolēnam pieejamas saites uz pildāmajiem
uzdevumiem, informācija, ar kuru skolēnam jāiepazīstas un norādīta
darbu iesniegšanas kārtība. Lielākā daļa mācību uzdevumu skolēniem
ir jāiesniedz līdz ceturtdienai, savukārt piektdienā skolēniem
jāiesniedz uzdevumi tikai dažos mācību priekšmetos. Katrs skolēns
pats plāno savu mācību dienu un uzdevumu pildīšanas secību nedēļas
ietvaros. Klases stundas notiek Zoom konferenču formātā. Plānojot
attālinātās mācīšanās procesu prognozējām, ka sākot no 3.klases
skolēni uzdevumus spēs veikt patstāvīgāk, tajā pašā laikā, 1. un
2.klases skolēniem ir nepieciešams lielāks vecāku un skolotāju
atbalsts.
Skolotāji atzīst, ka viņiem ļoti pietrūkst tieša klātienes komunikācija ar skolēniem un atgriezeniskā saite par savu darbu, tāpēc šobrīd jādomā, kā nepazaudēt saikni ar skolēniem, kad klātienē nesatiekamies.
Skolotājiem ir svarīgi saņemt skolēnu un vecāku jautājumus un
atgriezenisko saiti, sekot līdzi, kā skolēniem veicas ar uzdevumu
izpildi, lai nākamās nedēļas mācību plānu uzlabotu un pielāgotu
skolēnu mācīšanās vajadzībām mājas apstākļos. Skolotāji atzīst, ka
viņiem ļoti pietrūkst tieša klātienes komunikācija ar skolēniem un
atgriezeniskā saite par savu darbu, tāpēc šobrīd jādomā, kā
nepazaudēt saikni ar skolēniem, kad klātienē nesatiekamies.
Skolotāji ir pamanījuši, ka ir būtiski pieaudzis darba laiks
strādājot pie datora, kā arī viņi kļuvuši emocionālāki,
pastiprinājusies neziņa un stress.
Lai visiem kopā būtu vieglāk sekot līdzi skolēnu iesniegtajiem
darbiem, ar vecākiem tika kopīgota sistēma, kur redzams katra
skolēna iesniegto darbu skaits un statuss atbilstoši prasītajam.
Skolēni saņem individuālas atgriezeniskās saites no mācību
priekšmetu skolotājiem gan e-klases pastā, gan whatsapp sarakstē.
E-klasē skolēni par katru iesniegto darbu saņem formatīvos
vērtējumus. kā arī nekur nav pazudušas uzslavas jeb pateicības
biļetes, tikai tagad tās ir digitālas. Visa skolotāju komanda
noteikti ir uzlabojusi savas tehnoloģiskās prasmes.
Šobrīd ļoti palīdz DOMDARIS iepriekšējās iestrādnes, piemēram, skolotāju kopdarbs, kad skolotāji vienu reizi nedēļā sanāk kopā, lai pārrunātu un plānotu turpmāko darbu.
Noder skolas iestrādnes
Šobrīd ļoti palīdz DOMDARIS iepriekšējās iestrādnes, piemēram,
skolotāju kopdarbs, kad skolotāji vienu reizi nedēļā sanāk kopā,
lai pārrunātu un plānotu turpmāko darbu. Arī šobrīd, lai gan
attālināti, mēs strādājam kopā kā viena komanda, tieši tāpēc mums
izdodas nodrošināt skolēnam draudzīgu attālinātās mācīšanās
procesu. Arī pašvadīta mācīšanas ir bijis skolas DOMDARIS ikdienas
darba pamatprincips, kas tagad dod rezultātus. Skolēniem, kuriem ir
bijusi iespēja apgūt pašvadītas mācīšanās prasmes vairāku gadu
garumā, šobrīd lieliski izdodas organizēt savu darbu un apgūt
mācību saturu patstāvīgi. Tāpat kā iepriekš, tā arī tagad mācību
programmas uzdevumi ir radoši, skolotāji uzdod gan funkcionālā
dizaina uzdevumus, gan izaicinājumus darboties ar dabas
materiāliem, gan mācīties gatavot ēst, gan filmēt video stāstus un
dokumentēt savu darba procesu.
Skolas dibinātāja un direktore Ilze Logina priecājas, ka ir
izdevies izveidot sistēmu, kurā sadarbojas visas iesaistītās puses
– skolotāji, skolēni un vecāki. Adaptējoties jaunajiem apstākļiem
un izveidojot jauno sistēmu, mums jau bija nepieciešamās zināšanas
par DOMDARIS skolēnu mācīšanās vajadzībām un spējām, mājās
pieejamajām viedierīcēm un interneta pieslēgumu, kā arī skolēnu
prasmēm, kas atviegloja skolēniem piemērota satura izveidi.
Attālināto mācību satura veidošanā izmantojām 6 gadu laikā
nostiprināto komandas spēku un resursu, ko tagad varam novērtēt
jaunā kvalitātē. Tas ir vēl nebijis izaugsmes lēciens gan katram
individuāli, gan visam kolektīvam kopā.
DOMDARIS mācību procesā sasaista dažādu mācību priekšmetu saturu,
piemēram, dabas zinību stundās iegūtās zināšanas par muskuļiem tiek
pielietotas arī sporta stundās vai vizuālās mākslas uzdevumos ir
arī matemātikas uzdevumi. Integrētā sistēma ne tikai palīdz
skolēniem adaptēties mūsdienu darba tirgus vajadzībām, bet arī rada
iespēju skolotājiem strādāt ciešā sadarbībā.
Atgriezeniskā saite no vecākiem
Vecāku viedokļi, atsauksmes un pieredze, kas palīdz pilnveidot
mācību darbu, tiek apkopoti gan aptaujas veidā, gan tieši
sazinoties ar klases audzinātājiem un mācību priekšmetu
skolotājiem.
ALĪSE NĪGALE, Kriša (6.klase), Jūlija (3.klase) un Rūtas
(pirmsskola) mamma: “Manuprāt, ir ļoti labi, ka ir nedēļas
plāns, tas palīdz saprast apjomu un plānot dienas. Apjoms ir
atbilstošs četrās mācību dienās padarāmajam. Tā kā man ir 2
skolnieki, redzu, ka vecākajam iet vieglāk, jaunākajam grūtāk.
Abiem pietrūkst motivācijas (strādāju par atgādinātāju šajā laikā),
bet jaunākajam īpaši pietrūkst tas, ka nav kopā ar klasesbiedriem
un skolotājiem. Taču viņam patīk, ka var izdarīt un uzreiz aizsūtīt
darbu, un var uzreiz pievērsties savām lietām (nav jānāk mājās no
skolas)”.
ZANE ZUSTA, Patrika (1.klase) mamma: “Pirmās divas
nedēļas mācoties mājās mums ir pagājušas ļoti labi un pietiekami
veiksmīgi. Jau no pirmās dienas turējāmies pie dienas režīma -
cēlāmies gandrīz tikpat agri kā ejot uz skolu, paēdam brokastis un
tad ķeramies klāt skolas lietām. No deviņiem līdz divpadsmitiem
mājās ir klusums - vecākais dēls mācās pats, bet es asistēju
pirmklasniekam un paralēli strādāju. Šī darba atsmosfēra ir
produktīva un visi respektē viens otru, ievērojot klusumu. Man
patīk DOMDARA skolotāju video, jo novēroju, ka bērns tos uztver
nopietni un nezaudē saikni ar skolu. Patriks šo situāciju uztver
ļoti elastīgi un neanalizē, ka vispār tas varētu būt savādāk. Mēs
izpildām uzdotos mērķus un pārējais laiks pieder viņam, tāpēc viņš
ir ļoti apmierināts.”