Pedagoģe par mācību gada noslēgšanu 1. maijā un atsākšanu 1. augustā
Aizvadīta jau otrā nedēļa, kad bērni visā Latvijā mācās attālināti. Publiskajā telpā izskan pirmās atsauksmes gan no pedagogiem, gan vecākiem un pašiem skolēniem. Kamēr vieni slavē pedagogus par radošo pieeju uzdevumiem, citi pauž mazāk optimistisku nostāju. Mācību process ir ceļš, ne vienmēr to klāj gluds asfalts, turklāt ceļš pa īstam ir redzams tikai tad, kad pa to sākt braukt, saka Līvānu 1. vidusskolas direktora vietniece, Neatkarīgās izglītības biedrības pārstāve Inese Magdaļenoka.
Viņa aicina gan pedagogus, gan vecākus mazināt perfekcionismu, bet attīstīt pacietību, toleranci, labsirdību, kā arī spēju pieņemt savas un citu kļūdas.
Skolēni Latvijā ir atbildīgi un apzinīgi
Ārkārtas situācija, kas novedusi pie attālinātajām mācībām un
darba, jāuzlūko kā laiks, kas apvieno ierasto un tradicionālo ar
jauno un digitālo. Šajā laikā īpaši būtiski ir atcerēties, ka
ikviens no mums (bērni, pedagogi un vecāki) drīkst arī kļūdīties,
galvenais – saglabāt siltu sirdi un rāmu prātu. Lai arī kādas
situācijas rastos, kopumā skolēni Latvijā ir atbildīgi, apzinīgi un
darbojas ļoti ātri. Liela attālināto mācību priekšrocība ir tāda,
ka šobrīd aktīvi iesaistās visi skolēni, arī tie, kuri klasē reizēs
paslēpās aiz citu mugurām.
Iespējams, viens no risinājumiem varētu būt mācību gada noslēgšana jau 1. maijā un atsākšana 1. augustā? Ar piebildi, ja 1. maijā jau varētu atsākties pilnvērtīgas un īstas brīvdienas – bez ierobežojumiem, ja ne – tad darām, darbojamies un mācāmies!
Mācību gada noslēgšana 1. maijā un atsākšana 1.
augustā
Arī lielākā daļa pedagogu ļoti cenšas sniegt atgriezenisko saiti
ikvienam skolēnam. Daudzi ir “skolā” 24/7, tāpēc jo īpaši vēlos
aicināt vecākus un skolēnus paļauties uz pedagogu pieredzi un
profesionalitāti. Skolotāji ir ļoti radoši, apvienojot vairākus
priekšmetus, īstenojot starpdisciplinārās mācības un pielietojot
dažādus tehnoloģiskos rīkus. Runājot par to, ka skolēni šajā mācību
gadā visticamāk neatgriezīsies pie ierastajām klātienes mācībām,
jāuzsver, ka skola nav basketbola čempionāts – kurā vietā esi, tajā
arī paliec, tāpēc pedagogiem būs nedaudz jāpalauza galva.
Iespējams, viens no risinājumiem varētu būt mācību gada noslēgšana
jau 1. maijā un atsākšana 1. augustā? Ar piebildi, ja 1. maijā jau
varētu atsākties pilnvērtīgas un īstas brīvdienas – bez
ierobežojumiem, ja ne – tad darām, darbojamies un mācāmies!
Būtiski saglabāt mieru
Neatkarīgi no tā, cik ilgi turpināsies mācību gads, gan
skolotājiem, gan skolēniem un vecākiem ir būtiski saglabāt mieru.
Protams, vieglāk to izdarīt tiem, kas dzīvo ārpus lielajām
pilsētām, jo laukos spēku var smelties dabā. Šobrīd savā ikdienā
pavadām pie datora daudz vairāk stundas, nekā ierasts, tāpēc aicinu
katru atrast kādu klusu, nomaļu vietiņu dabā, kaut vai savā dārzā,
lai atjaunotu spēkus un enerģiju. Dabas ritējumā jau nekas nav
mainījies – saule, pavasaris un putnu dzīvespriecīgums.
Izkustēšanās stresa hormonu vietā palīdz veidoties laimes hormoniem, kas mums šobrīd ir ļoti nepieciešami.
Būt iecietīgiem un cilvēcīgiem ar uzdevumu
termiņiem
Tāpat jāatrod laiks arī fiziskajām aktivitātēm, vismaz 30 – 40
minūtes katru dienu. Šobrīd ir daudz un dažādu lietotņu un video
treniņu, kas palīdz to īstenot. Izkustēšanās stresa hormonu vietā
palīdz veidoties laimes hormoniem, kas mums šobrīd ir ļoti
nepieciešami. Pedagogi, tāpat kā vecāki, šobrīd saskaras ar dažādām
situācijām. Kādā ģimenē ir viens skolnieks, bet kādā – divi vai
trīs, tāpēc es aicinu visus būt iecietīgiem un cilvēcīgiem ar
uzdevumu termiņiem, kā arī nekļūt drūmiem, saņemot kādu
aizrādījumu.
Šajā situācijā nav vērts meklēt vainīgos
Manuprāt, tas, cik dažādus uzdevumus rada pedagogi, vērtējams ļoti
pozitīvi. Tiek izmantota gan e-klase, gan skolassoma.lv un
uzdevumi.lv. Dabas zinībās bērni var tiešraidē vērot ērgļa ligzdu
un pierakstīt novērojumus, mājturībā novērtēt savu darba vietu,
mērot augstumu un citus parametrus, kā arī sniedzot ieteikumus tās
uzlabošanai. Zinu, ka citi skolotāji vēstures stundās aicina
uzrakstīt desmit pasaulē būtiskākos atklājumus, paskaidrojot savu
izvēli, vai dabas zinībās audzēs stādiņus. Skolotāji izmanto gan
tradicionālas, gan ļoti radošas metodes, piemēram, latviešu valodas
diktāts tiek ierunāts kā balss ziņa WhatsApp. Protams, pedagogi arī
nogurst un daži no mums jau meklē labākos acu pilienus, tomēr šajā
situācijā nav vērts meklēt vainīgos.
Saglabāt viegluma sajūtu
Meklēsim līdzsvarotību – starp problēmām, enerģiju un radošumu!
Centīsimies saglabāt viegluma sajūtu pat smagākajās situācijās un
zvanīsim viens otram. Šobrīd, kad visa komunikācija notiek
attālināti, ir ļoti svarīgi katru dienu dzirdēt “dzīvu” balsi. Tad
noteikti ap sirdi paliks labāk!