Mikrofonu ieslēdz tikai runātājs jeb padomi attālinātam mācību procesam
Skolotāji un izglītības eksperti jau mēnesi meklē labākos risinājumus attālināta mācību procesa nodrošināšanai ar mērķi pietuvināt izglītības kvalitāti klātienes nodarbībām. Vai tas ir iespējams un ko vēl uzlabot?
Samsung Skola nākotnei eksperti sagatavojuši attālinātas mācīšanas ieteikumus, kas varētu skolotājiem palīdzēt pilnveidot tālmācības procesu un smelties iedvesmu.
1. Piemērota platforma un laicīgs ielūgums uz katru
stundu
Skolotājiem būtu jāatrod sev ērtākā un skolēniem saprotamākā
tiešsaistes saziņas platforma, kur vienlaikus var pievienoties visi
klases bērni. Visbiežāk tiek izmantotas Cisco Webex, Google Meet,
Microsoft Teams, Skype, Zoom, taču pirms tam vērts tos izmēģināt un
apjautāties arī skolēniem. Tikpat nozīmīga ir plānošana un laicīgs
ielūgums uz katru nodarbību.
2. Labs apgaismojums un klusums
Mācību stundu var vadīt arī no guļamistabas, taču svarīgi to
atbilstoši iekārtot. Piemērota vide ir klusa un mierīga telpa. Pat
ielas trokšņi var būtiski ietekmēt audio kvalitāti, ja attālinātas
stundas laikā ir atvērts logs. Lai sekmētu neverbālo komunikāciju
ar dažādu elementu palīdzību (sejas izteiksme, žesti utt.) un
mazinātu iespēju, ka klausītāji zaudē koncentrēšanās spēju, jāatrod
vieta, kur ir vienkāršs un neitrāls fons, piemēram, balta siena.
Visbeidzot, jāpārliecinās, ka telpā ir labs apgaismojums.
Lai darbus būtu vieglāk apstrādāt, būtu vērts skolēnus aicināt saglabāt failus ar konkrētiem nosaukumiem: nosaucot tos savā vārdā un, iespējams, norādot arī attiecīgo klasi vai vēl kādu noderīgu informāciju.
3. Skaidri noteikumi stundas norisei – ieslēgts tikai
runātāja mikrofons
Būtiski jau sākumā ar skolēniem izrunāt stundas norises noteikumus
un to, vai ikvienam ir skaidra tehnoloģiju izmantošana nodarbībā.
Viens no nozīmīgākajiem punktiem ir mikrofona lietošana. Skolēna
mikrofonam stundas laikā jābūt izslēgtam, ieslēdzot to tikai tad,
kad skolotājs aicina skolēnu atbildēt vai izteikties. Pēc tam
mikrofons ir atkal jāizslēdz. Pretējā gadījumā fona troksnis no 20
vai vairāk savienojumiem padarītu stundas norisi neiespējamu. Dažās
platformās skolēniem ir iespēja virtuāli “pacelt roku”, nospiežot
pogu. Šī funkcija var būt noderīga, lai informētu skolotāju, kad
skolēns vēlas ko teikt.
4. Noturēt uzmanību palīdz – individuāla uzrunāšana,
vizuāli materiāli, tērzēšanas funkcija
Lai visas nodarbības laikā noturētu skolēnu uzmanību, iespējams pa
vienam saukt skolēnus vārdā un iesaistīt sarunā. Svarīgi atgādināt
par nepieciešamību koncentrēties un aicināt atbildēt uz jautājumiem
tieši tāpat, kā tas notiktu klasē. Iespējams izmantot grupas
tērzēšanas funkciju, lai aicinātu uzdot jautājumus un sniegtu
komentārus par aktīvu dalību stundā. Ja platforma to pieļauj, var
sūtīt personalizētus ziņojumus atsevišķiem skolēniem, aicināt viņus
pievērst uzmanību vai uzslavēt. Vienmēr uzmanību palīdzēs noturēt
iestarpināti īsi audiovizuāli materiāli.
5. Iedvesmai izmanto tiešsaistē atrodamos resursus un
spēles elementus
Patlaban pieejams liels daudzums dažādu interaktīvu materiālu –
virtuālas vizītes muzejos, iespējas tiešsaistē veidot krustvārdu
mīklas, izmantot spēles elementus, veidojot testus, aptaujas u.tml.
Spēliskošanas platformas ir viens no rīkiem, ko skolotāji var
izmantot mijiedarbības veidošanai ar skolēniem. Šajās platformās
skolēnu iesaistei tiek izmantotas izglītojošas spēles. Daži piemēri
ir Kahoot, Mentimeter un Quizizz.
6. Zināšanas jāpārbauda arī attālināti
Attālināta mācīšana nenozīmē, ka skolēnu zināšanas neviens
nepārbauda. Tieši pretēji. Regulāras pārbaudes, pat neizliekot
atzīmes, ir laba metode, lai gūtu tūlītēju atgriezenisko saiti par
to, ko skolēni stundas laikā iemācījušies. Tas ļauj skolotājiem
noteikt skolēnu uzmanības līmeni, kā arī sekmēt aktīvu klausīšanos.
Pieejamas dažādas platformas testēšanai, piemēram, Bricks Lab,
Google Form, Socrate un Triventry.
7. Darbu iesniegšanai skaidri atrunāti failu nosaukumi
un formāts
Lai darbus būtu vieglāk apstrādāt, būtu vērts skolēnus aicināt
saglabāt failus ar konkrētiem nosaukumiem: nosaucot tos savā vārdā
un, iespējams, norādot arī attiecīgo klasi vai vēl kādu noderīgu
informāciju. Piemēram, Vards.Uzvards_4B.docx vai
Vards.Uzvards_3C.pptx. Šīs vienkāršās lietas var būtiski atvieglot
mājasdarbu apkopošanu un labošanu. Ir arī svarīgi atgādināt
skolēniem saglabāt failus formātos, kurus ir iespējams atvērt visos
datoros (.docx, .pptx).